Fónagy János alakítja át a tömegközlekedést
Fónagy János, a fejlesztési tárca államtitkára lesz a közösségi közlekedés megújításáért felelős kormánybiztos – közölte pénteken a Miniszterelnökség. Reggel a Magyar Nemzet már írt arról, hogy miniszteri biztos kerül a MÁV élére, ám azt nem sokkal később cáfolta Völner Pál, aki szintén a fejlesztési minisztérium államtitkára.
Völner, aki megerősítette a napok óta ismert sajtóhírt, miszerint Szarvas Ferenc távozik a vasúttársaság éléről, azt is elmondta: a MÁV-nál nem lesz miniszteri biztos, a kormányzat azonban a közösségi közlekedés átfogóbb átalakítását tervezi, amiről napokon belül döntés születik.
És a döntés meg is született, derül ki a Miniszterelnökség közleményéből. Eszerint Fónagy május 1-jétől egy évig lesz tömegközlekedési kormánybiztos, ez alatt le kell vezényelnie a tömegközlekedési reformot. „A kormányzati elvárás szerint [...] a teljes átszervezés eredményeként létrejövő új közösségi közlekedési rendszert mentesíteni kell minden, az elmúlt évtizedekben kialakult, a korszerű és költséghatékony működődést akadályozó szervezeti, személyi és szabályozási korláttól” – olvasható a közleményben.
A Miniszterelnökség közölte: a kormánybiztos feladata, hogy közreműködjön a közösségi közlekedés szervezeti kereteinek, ingatlanvagyonával kapcsolatos feladatainak korszerűsítésében. Fónagy Jánostól elvárják, hogy egyebek mellett a tarifa- és kedvezményrendszer átalakításának levezénylését, a menetrendek összehangolásával kapcsolatos folyamatokban való részvételt. Feladata az is, hogy szerepet vállaljön „a közúti és vasúti közösségi közlekedést kiszolgáló hazai háttéripar, elsősorban a jármű- és gépgyártás megteremtésének, fejlesztésének előmozdításában”.
A közlemény megjegyzi: Fónagy János a továbbiakban is a fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára marad. A kormánybiztos feladata ellátásáért a miniszterelnöknek felelős, tevékenységét díjazás nélkül látja el.
A tömegközlekedés eddig nem volt az Orbán-kormány sikertörténete. A 2010-es választások után megnyitották a korábbi szocialista kormányok által bezárt mellékvonalakat, a szimbolikus gesztuson túlmenő, érdemi lépéseket nem tettek idén áprilisig – ekkor viszont a korábbi bezárásoknál sokkal nagyobb MÁV-kurtításról, 410 vonat leállásáról döntöttek.
Egy március eleji rendezvényen Orbán beismerte, hogy a közösségi közlekedés átalakítására kudarcként tekint. „A MÁV átalakításába beletörött a bicskánk, vagy ha bele nem is törött, benne maradt”. A miniszterelnök most már nem csodálkozik, hogy annyi próbálkozás ellenére, eddig senki nem járt sikerrel, de „nekünk azért még talán van rá esélyünk”.