„Eddig nem tapasztalt mélységbe zuhant a hazai vállalkozások beruházási szándéka, a kkv-k kevesebb, mint fele gondolkodik csupán fejlesztésben. A beruházások tárgyát tekintve továbbra is az informatikai fejlesztések vannak az élen” – mondta el Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.
Miért fontosak a beruházások?
„Hosszabb távon a beruházások a gazdasági növekedés fő forrását jelentik, hiszen ezek a befektetések teremtik meg azokat a kapacitásokat, amelyek később termelés formájában jelennek meg a GDP-ben” – magyarázta korábban Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója.
Az 500 hazai kkv vezető megkérdezésén alapuló reprezentatív felmérésük eredménye azt mutatja, hogy a vállalkozások csupán 49 százaléka tervez valamilyen beruházást a következő egy év során, ami jelentős, 12 százalékpontos visszaesést jelent az előző negyedévhez képest.
„A kkv-k legnagyobb arányban ismételten az informatikai fejlesztésekre készülnek (27 százalék). Ezt követi a gépekre, berendezésekre (18 százalék) vonatkozó beruházási szándék, ahol számottevő, 4 százalékpontos visszaesés figyelhető meg. A gépjárműpark korszerűsítésében a kkv-k mindössze 14 százaléka gondolkodik” - részletezte az eredményeket Németh László.
A különböző szektorokat tekintve a legkisebb beruházási szándék a kereskedelmi cégeknél figyelhető meg, kevesebb, mint a felük (43 százalék) tervez valamilyen korszerűsítést. Közel azonos arányban gondolkodnak fejlesztésben a szolgáltató és az ipari cégek. Ugyanakkor míg az ipari cégeknél a gépek fejlesztése az elsődleges beruházási cél, addig a szolgáltató szektorban az informatikai beruházások állnak az élen.
A mezőgazdasági cégeknél figyelhető meg a legnagyobb beruházási kedv, több mint kétharmaduk gondolkodik valamilyen újításban. Az agrárvállalkozások főként a gépek, berendezések korszerűsítésére fókuszálnak. Ezzel szemben a gépjármű és az informatikai fejlesztésekben gondolkodók aránya elenyészőnek tekinthető a mezőgazdasági vállalkozásoknál.
A piacbővítési szándék csupán enyhén változott az előző negyedévhez képest. A vállalkozások 38 százaléka tervezi, hogy új piacot keres a jelenlegi kínálatához, 28 százalékuk gondolkozik új termék bevezetésén és csak 2 százalékuk tervez profilváltást.