Feljövőben a Skoda és a Ford

2004.01.19. 08:26
Előzetes adatok szerint tavaly 20 százalékkal több új személygépkocsit adtak el, mint tavalyelőtt, idén mérsékeltebb növekedés várható. A hivatalos 2003. évi újautó-eladási listáját várhatóan ma teszi közzé a Magyar Gépjárműimportőrök Szövetsége (MGE).
Az már biztos, hogy 205-210 ezer új személyautó kelt el az előző évben. Ez 20 százalék körüli növekedést jelent a 2002-es 173 ezerhez képest. Továbbra is jellemző, hogy a kis- és középkategóriájú személyautók aránya megközelíti a teljes forgalom csaknem háromnegyedét - vonta meg a gyorsmérleget a Napi Gazdaság kérésére Győző Gábor, az MGE elnöke.

Még mindig a Suzuki vezet

A végleges lista hiányában néhány márkaimportőr adatai alapján adhatunk körképet. A legtöbbet, csaknem 39,75 ezer autót értékesítő márka tavaly is Suzuki volt, amelyet az Opel követ 26 ezres eladással. A harmadik a Renault 20 ezer körüli értékesített kocsival. Az élmezőnybe tartozik még 15,6 ezres eladásával a Skoda, valamint 14,8 ezerrel a Volkswagen. A lista első harmadában található még a Peugeot 14,5 ezer, valamint a Ford 13,1 ezer új személyautó értékesítésével. E márkákra is jellemző, hogy eladásaik javulásával párhuzamosan néhány tizeddel növelték piaci részesedésüket is. Míg a dobogós márkáknál az értékesítés átlag 9-10 százalékkal volt nagyobb a 2002. évihez képest, addig a Skoda, illetve a Ford mintegy 20, illetve csaknem 25 százalékkal növelte forgalmát. A magyarországi Toyota is alaposan beleerősített 2003-ban: több mint 12 ezer kocsi eladásával 21 százalékos növekedést ért el.

A Citroën 14 százalékkal, szintén több mint 12 ezerre növelte értékesítését, új Daewookból pedig körülbelül 11 ezer kelt el tavaly. Növekedéssel zárta a 2003-at a Mitsubishi is: 2002-höz képest kilenc százalékkal több, összesen 2659 új autót adott el. Ennek 72 százaléka terepjáró, illetve négykerék-meghajtású szabadidő-autó volt. E japán márka magyarországi importőrénél, a Mitsubishi-Denzelnél korábban azt közölték, hogy az idén piacra kerülő, többnyire teljesen megújult személyautóik megjelenésétől várnak jelentős növekedést. A BMW-ket és a Minit forgalmazó Wallis Motor is 15 százalék körüli növekedéssel zárta a tavalyi évet: 801 BMW-t és 102 Minit vittek el vevői.

Óvatos nyilatkozatok

Az idei évre várható forgalomról óvatosan nyilatkoztak a márkaimportőrök. A bizonytalanság fő okai: az exportőrök áremelésének mértéke, a februártól érvényes regisztrációs díj bevezetésének hatása és az euró/forint árfolyam alakulása. Befolyásolhatja majd az árakat az az uniós követelmény is, miszerint az autógyártók az egyes országok kereskedőivel kötött megállapodásaikban nem állapíthatnak meg öt százaléknál nagyobb árkülönbséget. Ez néhány százalékos árnövekedést eredményezhet a kis- és középkategóriájú modellek esetében. A tavaly 19,7 százalékos forgalomnövekedést elért Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója, Eppel János idén elégedett lenne a tavalyihoz hasonló értékesítéssel, 40-41 ezer új autó eladásával. A magyarországi Opel értékesítési igazgatója, Wolf Károly 6-7, a Ford Motor Hungária ügyvezetője, Molnár Viktor 10 százalékos forgalomnövekedést sem tart kizártnak.