Drágább kisautók, olcsóbb luxus

2004.01.17. 09:34
A regisztrációs díj, a forintárfolyam változása, valamint az uniós árharmonizáció alaposan megváltoztatja az importautók árát. A kisautók árai emelkednek, a luxuskategóriás gépkocsikhoz viszont több millió forinttal olcsóbban is hozzájuthatunk.
Idén több tényező is közrejátszik abban, hogy megváltoznak az itthon forgalmazott autók árai. Egy szűk réteg jól jár a változásokkal, hiszen a luxusautók piacán akár többillió forintos árcsökkenésre lehet számítani. Rosszabbul jár azonban az, aki kiskategóriás autó vásárlását tervezte. A forint gyengülése és az uniós árharmonizáció együttesen növelik a kiskocsik árát, és esetenként a februártól fizetendő, elméletileg árcsökkentő hatású regisztrációs díj sem képes menteni a helyzetet.

Adó, EU és forint

A változások azért érintik különösen kényesen a magyar piacot, mert leginkább a kisautók fogynak, a luxuskategória csak egy meglehetősen szűk rétegnek elérhető. Az árváltozás mértéke kategóriánként más és más. Ennek oka egyrészt a regisztrációs adó kategóriánként eltérő nagysága. Másrészt Magyarországon a magas kereslet fenntartása érdekében a kiskategóriában eddig is nyomottak voltak az árak, tudtuk meg a Porsche Hungária illetékesétől.

A májusi csatlakozás után már hat az Európai Unió árharmonizációs kényszere, tehát a kisautók ára növekedésnek indul. Bár a regisztrációs adó bevezetése elméletileg csökkentené a költségeket, a gyakorlat egészen mást mutat. A változás lényege, hogy eddig az ár tíz-húsz százalékát kitevő fogyasztási adó helyett a fix összegű regisztrációs díjat kell az importautókra fizetni. A jogszabály motorfajta, teljesítmény és környezetterhelés alapján öt kategóriát állít fel, ezekben tételesen állapítja meg a regisztrációs adó értékét. A legkisebb összeg 90 ezer, a legmagasabb pedig 1,6 millió forint. Új autóknál azonban legfeljebb 640 ezer forintot kell fizetni, az 1,6 milliós tétel a régi, használt autóknál merülhet fel.

Egy kétmilliós kisautónál például az eddigi kétszázezer forintos fogyasztási adó helyett kilencvenezer forintos regisztrációs díjjal kell számolni. Egy több tízmilliós autónál nyílván jóval nagyobb a különbözet, így minél drágább az autó, annál nagyobb árcsökkenésre lehet számítani.

Emelni kell

Az Autó Skoda Porsche Inter értékesítési vezetőjétől megtudtuk, hogy elsősorban a drágább modelleket megfizetni képes vásárlók járnak jól. Míg a középkategóriás Skoda-modell, az Octavia és a luxuskategóriás Superb több mint kétszázezer forinttal lesz olcsóbb februártól, addig a legnagyobb érdeklődésre számot tartó kiskategóriás Fabia húszezer forinttal fog drágulni.

Kanalas Gergelytől, Peugeot Hungária termékfelelősétől megtudtuk, hogy náluk drágulásra leginkább a kétliteres motorral felszerelt 307-es modellnél kell számítani, hiszen ebben az esetben az ár alapján kalkulált 430 ezer forintos fogyasztási adó helyett a köbcentire érzékeny 640 ezer forintos regisztrációs adó fogja növelni a végösszeget. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy az eddig négymillió nyolcszázezer forintba kerülő autó ára könnyen ötmillió fölé szökhet. Fontosabb információ, hogy a nagyobb tömegek érdeklődésére számot tartó, két-hárommillió forintos kisebb motorral szerelt 206-os és 307-es modellek ára nem változik. A magasabb kategóriákban pedig, például a 607-es luxus limuzin esetében több százezres árcsökkenésre lehet számítani.

Drágább lesz az olcsó

A Fiat nem csökkenti árait a regisztrációs díj bevezetése után. Az így keletkező többletet főleg annak a bevételkiesésnek a pótlására fordítják, amit az árfolyamváltozás miatt szenvedtek el. A Fiat jellemzően amúgy is kisebb autókat gyárt, így nem lenne jelentős az árcsökkenés, annál nagyobb veszélyt jelent azonban az árharmonizációs kényszer, nyilatkozta az Indexnek a cég kereskedelmi igazgatója. Kern Nándor elmondta, az unió határain belül tíz-húsz százalékkal drágábbak a Fiat kisautók, mint nálunk, így előfordulhat, hogy május után több százezer forintos árnövekedéssel kell számolni ebben a kategóriában. Azt azonban hozzátette, hogy nem ők lesznek az elsők, akik megemelik áraikat.

A Nissan Summit kereskedelmi igazgatója is arról számolt be, hogy a kisautóknál a forintárfolyam elnyeli az új rendszerből fakadó különbséget, a nagyobb autók azonban olcsóbbak lesznek. Deák Jánost a május elsejei csatlakozásból fakadó változások nem aggasztják. Példaként a Micrát említette, annak árában harminc-negyven százalékos különbségek is előfordulhatnak a különböző európai országokban. Magyarországon például ezt a modellt bevezetésekor ráfizetéssel árulták.

Árharmonizációs kényszer valóban létezik, azonban Deák szerint nem kell attól tartani, hogy április harmincadikán lefekszünk, és másnap már minden kisautó drágább lesz. A Nissan úgy tervezi, hogy vár még egy-két évet a teljes átállással, szerintük ennyi idő alatt tíz százalékra csökkennek az autóár-különbségek a tagországok között.

Olcsóbb lesz a drága

A prémium kategória egyik fontos szereplője, a BMW-t forgalmazó Wallis Autó Holding hamar reagált az új helyzetre, és a regisztrációs adó bevezetésre 5-25 százalékkal csökkentette gépjárművei árát. Németh Attila kereskedelmi igazgató elmondta, hogy a változás a német gyár autóin kívül az angol Mini márkájú gépkocsikat is érinti. Az új árakra február elsejétől lehet számítani. A legnagyobb csökkenés, abszolút és relatív mértékben egyaránt, a cég legújabb modellje, a 645Ci luxus sportkupénál történt: árának több, mint egynegyedével lett olcsóbb, ennek 21,8 millió forint lett az alapára.

Másik, talán még extrémebb példa a Porsche. A prémium márka hazai értékesítésével foglalkozó Aradi Géza elmondása szerint náluk is jelentős árváltozásra lehet számítani. A több mint 14 millió forintba kerülő belépő szintű Porsche, a Boxter modell esetében egymillióval szerepel kevesebb a számlán február után, miközben a jelenleg kapható csúcsmodell, a 911 GT2-es 73 millió forintos ára kilencmillió forinttal lesz könnyebb a regisztrációs díj bevezetése után.