Natália
-3 °C
7 °C

Több lehet a visszavett autó

2006.07.20. 09:36
Kapcsolódó cikkek (1)
A forint árfolyamának drasztikus csökkenése - ami az autóhitelek törlesztőrészleteinek emelkedéséhez vezetett - a lízingpiaci szereplők többsége szerint egyelőre nem hagyott nyomot a visszavett autók számának emelkedésében, ám a jövőt többen is borúsan látják.

Az Erste Leasing szakértői szerint érezhető egyfajta bizonytalanság az ügyfeleken. A fizetési morál gyengülését egyelőre nem tapasztalták a CIB Lízing csoportnál, ám mint fogalmaztak, a kedvezőtlen forint-deviza árfolyam hatása elsősorban az idő előtti szerződéslezárási ajánlatkérések szaporodásában mutatkozik meg. Ám mint hozzátették: valószínűsíthető, hogy a hamarosan bevezetendő lakossági megszorító intézkedések hatása az ügyfelek fizetési képességét kedvezőtlen irányba befolyásolja.

Növekednek a törlesztőrészletek
A devizában eladósodott ügyfeleket érzékenyen érinti a forint ez évben tapasztalt gyengülése. A svájci frankkal szemben közel tíz, az euróval szemben csaknem tizenkét százalékkal gyengült január óta a magyar fizetőeszköz. Az árfolyamváltozás a hitel törlesztőrészleteit direkt módon érinti, míg indirektebb módon növeli a terheket a svájci frank és az euró alapkamatának időközbeni félszázalékos emelkedése. Az árfolyamváltozás rögtön érezteti ugyanis a hatását, hiszen a hitel elvben külföldi devizanemben törlesztődik.

A forintgyengülés nyomán az Erste Leasing ügyfélszolgálatán a korábbiakhoz képest többen jelezték, hogy átváltanák devizaalapú hitelüket forintalapúra, de a feltételek ismertetésekor (magasabb forintalapkamat, a hátralévő tőketartozás devizáról forintra átváltása a jelenlegi magas devizaárfolyamon véglegesíti a tartozást) csaknem minden ügyfél a jelenlegi konstrukciónál maradt - mondták érdeklődésünkre. A Budapest Autófinanszírozási Rt.-nél nem érzékeltek ilyen tendenciát - mutatott rá Révész Tamás vezérigazgató. Ezt a forint- és a devizahitelek forráskamata közötti számottevő különbséggel magyarázta.

Érdekes módon azonban a fix díjas konstrukciók aránya is lassabban nő a kívánatosnál. Ennek oka Révész Tamás szerint talán a kevés reklám lehetett, illetve a dílerek értékesítői sem fektetnek elég hangsúlyt arra, hogy részletesen elmagyarázzák az ügyfeleknek a fix díjas hitelek előnyét, amely az ügyfél kiszámítható költségterheiben jelentkezik.

Ezzel pedig - jegyezte meg a vezérigazgató - csökkenteni lehetne az előtörlesztések mértékét, illetve az autó visszaadásának veszélyét. A fix havidíjas konstrukciót kínáló lízingcégek száma ráadásul hamarosan bővül, a CIB Lízing csoportnál jelenleg fejlesztés alatt áll ez a termék - tudtuk meg az érintettektől.

Az év első hat hónapját stagnálás - az előzetes adatok szerint a teljes személygépkocsi- és kishaszonjármű-piac közel 330 milliárd forint kihelyezést ért el - és a kockázatos konstrukciók jelenléte jellemezte. Az "öngyilkos" finanszírozási konstrukciók kiajánlása a kellemetlen tapasztalatok ellenére folytatódik, s úgy tűnik, a konkurencia a feltétel nélküli növekedést a piac konszolidációja elé helyezi - emelte ki Révész Tamás. Erre ráerősít az is, hogy némely importőr olyan árazást ajánl a márkakereskedőinek, amely szintén azt eredményezi, hogy a finanszírozó részére az autó nem jelent fedezetet.

Egyes akcióknál például névlegesen megemelik az autó árát, és ezt az árkülönbséget első részletként veszik figyelembe a finanszírozásnál, azaz az ügyfélnek a jármű átvétele előtt ténylegesen nem kell semmit sem befizetnie. Ez a verseny senkinek sem jó - mutatott rá a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója, s mint hozzátette: nem véletlen, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ajánlást kíván kibocsátani a felelős hitelezésről.

A második fél évre az autófinanszírozás terén már kivétel nélkül visszaeséssel számolnak a piaci szereplők. Erre utal, hogy az értékesítésnél júliusban 29 százalékos csökkenést lehetett tapasztalni az egy évvel korábbi számokkal összevetve.