Bérautó egy euróért

2003.12.15. 08:59
Napi egyeurós autókölcsönzést indít Budapesten a Fox Autorent Kft. Fox Cityhopper néven - erősítette meg a Világgazdaság értesülését a társaság. A kiadásokat az autó felületén reklámozó cégek fizetik. A versenytársak még nem tartják veszélyesnek az akciót.
Nyugati mintára megkezdték a csaknem harminc darab Smart gépkocsi külső felületének mint reklámhordozónak az értékesítését. Így tulajdonképpen a hirdető fizeti az autók fenntartási és bérleti díját - mondta lapunknak Tasnádi Zoltán, az 1988-ban alapított német magántulajdonban lévő Fox Autorent Kft. kereskedelmi igazgatója.

Szigorú szabályok

A hirdetők érdekeit ugyanakkor úgy védik, hogy a bérlőknek vállalniuk kell: naponta legalább 30 kilométert tesznek meg, nem hagyják el Budapestet, nem hajtanak autópályán, és háromnaponta visszahozzák a kocsit ellenőrzésre, tisztításra. A feltételek nem teljesítése esetén jelentős pótdíjat számítanak fel a tervek szerint.

A közel háromszáz autót üzemeltető Fox Autorent volt az első olyan magyarországi autókölcsönző cég, amely kisautó kategóriában bevezette a légkondicionáló berendezést, általánossá tette az ingyenes ki- és visszaszállítást Budapest területére és a Ferihegyi repülőtérre, s amely két éve kínálja a Smartot mint bérautót.

Nem félnek a vetélytársak

Az úttörő kezdeményezésről ugyanakkor megoszlanak a vélemények. A Magyar Autókölcsönzők Szövetségének elnöke, a Hertz autókölcsönző ügyvezetője, Kozák József korábban úgy nyilatkozott a Világgazdaságnak: a már a piacon lévő cégek nem tartanak attól, hogy az egy-két nyugat-európai fővárosban már működő, úgynevezett filléres autókölcsönzés sok utast venne el tőlük. Ennek fő oka például a Hertznél, hogy a cég ügyfelei nem vennék szívesen, ha olyan autót kínálnának fel nekik, amelyek el vannak látva feltűnő reklámokkal. Az azonban igaz - vélte a szakember -, hogy az olcsó, egyszerűbb autókat kínáló hazai kölcsönzők számára veszélyes lehet egy ilyen versenytárs megjelenése.

Haraszti Géza, az Europcar Autókölcsönző ügyvezetője úgy véli, hogy napi egy euróért nyilván sokan fognak élni a bérlet lehetőségével. Másrészt - hívja fel a figyelmet - az üzleti kockázat abban áll, hogy a hirdetők milyen időintervallumban kívánnak a Smarton hirdetni.

Hiszen a tapasztalatok szerint kevéssé kelendőek a taxik mint hirdetési felületek. Az Europcar - mintegy elébe menve a versenynek - már kínál egy hasonlóan kedvezményes szolgáltatást a SkyEurope légitársasággal kötött megállapodás alapján. A Magyarországra érkező vendégeknek 5990 forintért adják ki a gépkocsikat. Az ügyfél ezért a pénzért 100 kilométert mehet az autóval, e fölött pedig kedvezményes kilométerdíjat számítanak fel.