Hajnalka
0 °C
14 °C

Drágább autók, drágább DVD-k?

2004.07.22. 08:19
A környezetvédelmi szaktárca termékdíjat vezetne be a gépkocsikra és elektronikai termékekre, hogy legyen pénz a bontásukra, ha már roncsok lesznek. Az érintettek szerint a mostani termékek elbontása nyereségesen végezhető, így indokolatlan a plusz díj.
A szaktárca egyeztetéseket folytat a 2005. január elsejétől a 3,5 tonnás össztömeget meg nem haladó gépkocsik gyártói, illetve forgalmazói, valamint az elektromos és elektronikai termékek gyártói, illetve importőrei számára kötelező termékdíj bevezetéséről.

Drága

A termékdíj kiterjesztése azért válik szükségessé, mert így csökkenthetők az EU által előírt hulladék-visszagyűjtési és -hasznosítási arány teljesítésének lakossági, önkormányzati és a központi költségvetést terhelő költségei, szem előtt tartva a "szennyező fizet" elvet - közölte Petz Veronika, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium közgazdasági főosztályának vezetője.

A termékdíjat így azok a társaságok lesznek kötelesek megfizetni, amelyek nem gondoskodnak az általuk gyártott vagy forgalmazott, később hulladékká váló termékek meghatározott mennyiségének visszagyűjtéséről és hasznosításáról.

Kategóriák

Az elképzelések szerint a személyautók termékdíját az új autók esetében vagy a magyarországi gyártó, vagy az importőr cég, külföldről származó használt gépkocsi esetében pedig a külkereskedő fizeti meg. Az elektronikai és elektromos berendezések esetében több kategóriát alakítanának ki.

Mentesülnek a termékdíj-fizetési kötelezettség alól azok a társaságok, amelyek biztosítják az általuk előállított, vagy forgalmazott termékek meghatározott arányának visszagyűjtését és hasznosítását. Petz szerint az erre fordítandó összegnél fajlagosan mindenképpen magasabb lesz a termékdíj.

Nyereséges

Nyereséggel, de legalábbis nullszaldóval végezhető a használt autók bontása, tekintettel arra is, hogy a járművek meghatározott részének újrahasznosíthatónak kell lennie, ezért a Magyar Suzuki Rt. indokolatlannak tartja egy újabb, a gyártókat sújtó teher bevezetését - mondta Tihanyi Tamás, a cég kommunikációs igazgatója.

Szakértők szerint egyébként a mostani elképzelés az állam anyagi felelősségét akarja áthárítani adott esetben az autógyártókra a több évtizedes Trabantok vagy az állam jóváhagyásával behozott, mára elöregedett nyugati autók megsemmisítése kapcsán.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Olaszorszag

Toszkánától Umbriáig.