Drágább autók, drágább DVD-k?

2004.07.22. 08:19
A környezetvédelmi szaktárca termékdíjat vezetne be a gépkocsikra és elektronikai termékekre, hogy legyen pénz a bontásukra, ha már roncsok lesznek. Az érintettek szerint a mostani termékek elbontása nyereségesen végezhető, így indokolatlan a plusz díj.
A szaktárca egyeztetéseket folytat a 2005. január elsejétől a 3,5 tonnás össztömeget meg nem haladó gépkocsik gyártói, illetve forgalmazói, valamint az elektromos és elektronikai termékek gyártói, illetve importőrei számára kötelező termékdíj bevezetéséről.

Drága

A termékdíj kiterjesztése azért válik szükségessé, mert így csökkenthetők az EU által előírt hulladék-visszagyűjtési és -hasznosítási arány teljesítésének lakossági, önkormányzati és a központi költségvetést terhelő költségei, szem előtt tartva a "szennyező fizet" elvet - közölte Petz Veronika, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium közgazdasági főosztályának vezetője.

A termékdíjat így azok a társaságok lesznek kötelesek megfizetni, amelyek nem gondoskodnak az általuk gyártott vagy forgalmazott, később hulladékká váló termékek meghatározott mennyiségének visszagyűjtéséről és hasznosításáról.

Kategóriák

Az elképzelések szerint a személyautók termékdíját az új autók esetében vagy a magyarországi gyártó, vagy az importőr cég, külföldről származó használt gépkocsi esetében pedig a külkereskedő fizeti meg. Az elektronikai és elektromos berendezések esetében több kategóriát alakítanának ki.

Mentesülnek a termékdíj-fizetési kötelezettség alól azok a társaságok, amelyek biztosítják az általuk előállított, vagy forgalmazott termékek meghatározott arányának visszagyűjtését és hasznosítását. Petz szerint az erre fordítandó összegnél fajlagosan mindenképpen magasabb lesz a termékdíj.

Nyereséges

Nyereséggel, de legalábbis nullszaldóval végezhető a használt autók bontása, tekintettel arra is, hogy a járművek meghatározott részének újrahasznosíthatónak kell lennie, ezért a Magyar Suzuki Rt. indokolatlannak tartja egy újabb, a gyártókat sújtó teher bevezetését - mondta Tihanyi Tamás, a cég kommunikációs igazgatója.

Szakértők szerint egyébként a mostani elképzelés az állam anyagi felelősségét akarja áthárítani adott esetben az autógyártókra a több évtizedes Trabantok vagy az állam jóváhagyásával behozott, mára elöregedett nyugati autók megsemmisítése kapcsán.