További Magyar cikkek
Exit, multinacionális háttérrel
|
A kiadó ugyanakkor számos leendő partnert keresett már meg levélben, amiből kiderül: a magazin 120 ezer példányban, szerdánként jelenik majd meg. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Flyerzhez hasonlóan egy nappal előbb lesz a standokon, mint a csütörtökön megjelenő Pesti Est. Az Index információi szerint a legnagyobb és legfontosabb fővárosi piac mellett a Sanoma vidéken is készül a "betámadásra", az Exit a tervek szerint az Est-lapokhoz hasonlóan országos médiummá válhat.
Az Index információi szerint a kiadvány terjesztésében a Boomerang média lesz a Sanoma partnere, a cég egyben társtulajdonosként is jegyzi majd az új magazint. A Boomerang főprofilja az indoor, azaz a szórakozóhelyeken, éttermekben, internetkávézókban, plázákban, fitnesztermekben, videotékákban, szépségszalonokban elhelyezett reklám. A cég az ingyenes képeslapok és plakátok elhelyezésére országos terjesztői hálózattal bír, e piacon az Est Médiához tartozó Est Indoor konkurense. Részesedésük közel azonos, de mindkét cég saját magát tartja piacvezetőnek. A Boomerangnak ugyanakkor jelentős tapasztalata van a programmagazinokkal is, az elmúlt években két lapot, a Trafficot és egy nem programmagzinnak szánt, de ugyancsak ingyenes kiadványt, a Film & Cinema Guide-ot is megjelentették. Az előbbi másfél, utóbbi egy év után megszűnt.
Hamvába holt próbálkozások
A Pesti Est megjelenése óta a fővárosban legalább tucatnyi, kisebb-nagyobb próbálkozás történt hasonló kiadványok beindítására. A konkurensek egyikének sem sikerült azonban megerősödnie, és hónapok, néhány esetben egy év után mindenki bedobta a törülközőt. Ennek oka elsősorban a tőkehiány volt: míg a Pesti Est tulajdonosai többször is nyilatkoztak arról, hogy 1992-ben egy fillér nélkül vágtak bele a vállalkozásba, és minden egyes lapszámnak ki kellett termelnie a megjelenési költségét az életben maradáshoz, ma már egyöntetű vélemények szerint több tíz-, akár százmilliós nagyságrendű beruházás kell ahhoz, hogy egy lap elinduljon, és átvészelje az első, szinte biztosan nyereség nélküli évet. Ugyanakkor ma már igen komoly nehézségeket jelent a terjesztés megszervezése: a Pesti Est és a vidéki Est lapok több helyen kizárólagosságot élveznek, de ettől függetlenül is megkerülhetetlen a stabil lelőhelyhálózatuk.
Az eddigi kísérletek - az alaprecepten, tehát az ingyenes, hirdetésekből élő lapon túl - esetenként igyekeztek eltérni a Pesti Est mintától. Tematikában és a terjesztési csatornákban többen is újat próbáltak alkotni, akadt például olyan magazin, mely a felsőoktatási intézményekre koncentrált, és a lapokat itt terjesztve, kifejezetten a diákok számára érdekes híreket is felvállalt. Több kísérlet is volt filmekre specializálódott magazinokkal is. A formátum és a részben ezáltal meghatározott design azonban sok esetben egyszerű Pesti Est klónok megjelenéséhez vezetett.
Falus Tamás, a premierpark.hu főszerkesztője úgy látja, speciális információkra továbbra is lenne igény. A hasonló néven 2002-ben fél évig élő heti magazint kiadó cég nem a Pesti Estet akarta utánozni vagy megszorítani, hanem, mint Falus Tamás mondja, egy olyan rést akartak betölteni, melyet számos film- és mozirajongó a mai napig észlel. A kifejezetten filmekről, premierekről szóló magazinhoz elvileg jó hátteret, szellemi apportot biztosított volna a filmes portál mellett évente 20-25 "nagyfilm" hivatalos magyar honlapját is készítő cég, ám ez is kevésnek bizonyult. Ugyanakkor a kevés hirdetés és a terjesztési problémák is akadályozták kifizetődő működést.
A Flyerz hosszú távra tervez
"A Pesti Estet azok veszik el, akik el szeretnének menni valahová, a Flyerz-t azok, akik el is tudnak menni" - mondott rövid ars poeticát az Indexnek Fellner Krisztián, az idén indult, 21. számnál tartó magazin egyik tulajdonosa. Kisebb, jobban behatárolt ám fizetőképesebb közönségréteget, más és szélesebb tartalommal igyekszik elérni a lap - tette hozzá. A Flyerz a hagyományos mellett egy teljesen újnak mondható terjesztési politikába is belekezdett: felkapott, "elit" szórakozóhelyeken csütörtökön, pénteken és szombaton hoszteszeik zacskóban adják át a magazint a távozó vendégeknek, a zacskóba pedig beleférnek hirdetőik további anyagai, termékminták is. A standos terjesztésben a lap a bevásárlóközpontokra helyezi a hangsúlyt, számos butikban a vásárlók automatikusan, az áruhoz kapják meg a lapot. Emellett irodákban, fittness klubokban, oktatási intézményekben erősítenek, célcsoportjuknak megfelelően. "A közvetlen éjszakai terjesztéssel 10 ezer, egyértelműen a leginkább fizetőképes fiatalok közé sorolható emberhez jut el hetente biztosan a címlapja szerint 140 ezer példányban megjelenő magazin" - mondja Fellner Krisztián.
A Flyerz egyelőre nem tudott komoly szeletet kiszakítani az egyébként éves szinten több milliárdos forgalmat bonyolító hirdetési tortából - mondták az Indexnek a piacot ismerő szakértők, a lapban megjelenő reklámok jelentős része egy szűkebb szórakozóhely-csoporthoz köthető, döntően a tulajdonosok kapcsolataira visszavezethetően.
A lap másik tulajdonosa valóban komoly összegekért értékesítette szórakozóhelyekben meglevő érdekeltségeit - erősítette meg az Index információit Fellner Krisztián. Bár ez valóban további erőforrást adhat, de a vállalkozás elindítása előtt is úgy kalkuláltak, hogy százmilliós nagyságrendű befektetés után 1-1,5 év kell ahhoz, hogy a lap nyereségessé váljon. Szándékaik komolyságát mutatja az is, hogy az áprilisi indulást egy éves előkészületi munka előzte meg.
Új tartalom, új design
A Flyerz vállaltan magazinosabb kíván lenni, mint a Pesti Est, a tartalomba így éppúgy belefér a célközönséget érdeklő extrém sport, mint a fodrászati tanácsok. A magazinjelleget erősíti, hogy minden oldal színes műnyomó technikával készül, és nem adják el hirdetési felületként a címlapborítót, amely egyébként a legkönnyebben és drágán értékesíthető felület. Itt többször provokatív vagy csak feltűnő grafikák, képek jelentek meg, Fellner Krisztián szerint mindkét vetélytársukkal szemben az ő előnyük az lehet, hogy kisebb cégként és fiatalabb alkotógárdával gyorsabban és kreatívabban tudnak reagálni egyes helyzetekre, könnyebben változtatnak és újítanak meg a lapon belül tördelést, designt.
A Pesti Est nem tart a konkurenciától
Bartucz László ügyvezető szerint az Est Médiánál egyáltalán nem tartanak a konkurenciától. A Pesti Est 13 éve van jelen a piacon, nagy tapasztalattal, egy immáron komplett, a hirdetőknek az indoor médiát és a vidéki laphálózatot is kínáló csomaggal, jól kialakított, stabil terjesztési hálózattal. Ezt az előnyt ki tudjuk használni - hangsúlyozza a cégvezető. "Az, hogy az eddig még a legkomolyabb próbálkozások is kudarcot vallottak, azt bizonyítja, hogy jelen pillanatban olyan jól tudjuk ügyfeleink, a hirdetők és az olvasók érdekét szolgálni, hogy nem kell félnünk a versenytársaktól" - tette hozzá. A lap arculatához ugyanakkor hozzátartozik, hogy teljes körűen felvállalja a színvonalas kultúra közvetítését és támogatását.
Az Exit, illetve a Sanoma mögött álló tőkét valóban nem lehet elbagatellizálni - mondta az Index kérdésére Bartucz László, ám mint mondta a kiadócsoportnak az ilyen típusú újságok területén még nincs tapasztalata, az indoorban pedig szerinte az Est Média a piacvezető. A társaság folyamatosan lépést tart a piaci változásokkal és az olvasók igényeivel, így állnak minden kihívás elé - hangsúlyozta. Bartucz László szerint az eddigi példák azt mutatják, hogy a versenytársak nem mernek mást csinálni, mint amit a Pesti Est tett eddig: ugyanazt a formátumot használják, a belső design is sok esetben hasonló, emellett az Est lapok tartalmát bővítik, magazinosítják. Az ügyvezető szerint az innovációt tekintve is piacvezetőnek tekinthetik magukat.