További Magyar cikkek
Félig fapados
A fenti megkötéseket leszámítva azonban a Malév a reptereket, a kiszolgálás minőségét, valamint egyéb biztosításokat (csatlakozások, stb.), figyelembe véve hagyományos légitársaságként viselkedik, s ilyen minőségben szerepel a tesztben is. Az árak kalkulálásakor internetes jegyrendelést vettünk figyelembe, erre főleg a Malév február elsejével bevezetett jegykiállítási illetéke miatt volt szükség. Az új díj internetes rendelés estén ezer, más estben 5500 forint költséget jelent.
Vizsgáltuk még a transzfer, azaz a reptérről a városba jutás díját is, mert elterjedt vélemény, hogy a fapadosok légikikötői messze vannak a városoktól, így a bejutás költsége komoly összegeket emészt fel. A diszkont társaságok által használt repterek általában valóban távolabb esnek a várostól, mint a nagy, hagyományos repterek, amelyek azonban szintén nem a főtér mellé épültek, ezért transzferdíjra így is, úgy is számítani kell, az összegek közti különbség pedig általában nem jelentős.
A minőségről
Az utazási körülmények fapadosok esetében nem különböznek drasztikusan a megszokottól. Nincs szó sem leélt, sem selejtes gépekről, ugyanakkor igaz, hogy az utazási költségben nincs benne a meleg étel ára, van helyette azonban kávé meg tea. Ami a légikikötőket illeti: a hazai fapados repülés fellegvárának számító Budapest Airport (leánykori nevén Ferihegy I.) leginkább egy vidéki nagyváros vasúti pályaudvarára emlékeztet, az egyetlen fényűzést a fotocellás ajtó jelenti. A külföldi reptereknél változó a minőség, jellemzően a hagyományosnál kisebb, de színvonalas repterek fogadják a fapadosokat, Párizsban pedig egyenesen az Orly-ra repül a SkyEurope gépe.
|
Megemlítendő, hogy a fapadosok nyomatékosan A pontból B pontba történő utaztatást vállalnak. A hagyományos légitársaságok lehetőséget biztosítanak arra, hogy példának okáért egy Budapest-London Malév járatra, majd onnan egy London-New York Brittish Airways gépre egyetlen repülőjegyet vegyünk, így ha valamely társaság hibájából lekéssük a csatlakozást, nincs tragédia, mert plusz költség nélkül eljutunk a célállomásra.
Lekéshetjük a csatlakozást
Ugyanerre a fapados társaságoknál nincs lehetőség, sőt, ha mondjuk a GermanWings-el repülünk Stuttgart átszállással Budapestről Lisszabonra (tehát még légitársaságot sem váltunk), és lekéssük a csatlakozást, akkor a német repülőtéren közlik velünk, hogy így jártunk, tetszettek volna előbb gondolkodni, vegyenek egy új repülőjegyet, vagy inkább hagyják Lisszabont, Stuttgartban úgyis minden olyan szép.
Az apróbetűs rész
Érdemes megnézni az apróbetűs részt, a SkyEuropenál például a következő részlettel találkozunk: "A repülési menetrend előzetes bejelentés nélkül megváltoztatható. A fuvarozó nem felel a közvetett és utólagos károkért." A légitársaság ennek értelmében bármikor lemondhatja a már befizetett utat (amikor már kifizettük a szállodát, lefoglaltunk egy helyet a kedvenc éttermünkben és fiákert rendeltünk az Orly-ra).
Jogilag csak a repülőjegy árának visszatéríttetésére van lehetőségünk. Borsos György, a SkyEurope magyarországi project managere elismerte, hogy a társaság repülési feltételei között szerepel a fenti idézett rész, ám - mint azt a project manager elmondta - ez a pont majd minden légitársaságnál megtalálható.
Overbooking
Fontos még megemlíteni az úgynevezett túlfoglalást. Ennek lényege, hogy a légitársaságok eleve több jegyet adnak el egy járatra, mint ahány hely azon egyáltalán van, abból kiindulva, hogy időközben úgyis többen lemondanak az utazásról. A rendszer miatt tavaly Európában kétszázötvenezer utas marad le a járatáról, ezért az Európai Unió miniszteri tanácsának döntése értelmében mostantól 250-600 euró lesz a büntetősarc, ami május után minket is megillet.
A SkyEurope illetékese ugyanakkor nem aggódik az új szabályozás miatt, mert a hagyományos légitársaságoknál megszokott tíz százalékos túlfoglalás a fapados repülésnek nem sajátja, az eltérő rendszer következtében csak annyi jegyet adnak el, amennyi hely a gépen van.