Fapadosok és mellékhatások

2004.02.11. 11:00
Egymásnak ellentmondó hírek, kérdések, kételyek - ezek jellemezték a fapados társaságok első évét. Az Index most egy huszárvágással véget vet a találgatásoknak, és bemutatja a fapados repülést, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Mint kiderült, a diszkont repülés nem jelent a hagyományosnál nagyobb kockázatot, igaz, nem is feltétlenül olcsóbb annál.
Tesztünk célállomásának a kiválasztása azért jelentett problémát, mert egyik fapados sem repül oda, ahová a másik, ezért látható a táblázatban három úticél. Retúr jegyeket vizsgáltunk, az oda-vissza út közé pedig hét napot ékeltünk. A fapadosokra jellemző, a gép telítettségétől függő jegyárak miatt három időpontot kerestünk, a Malév esetében is, hiszen december óta a magyar légitársaság is kapacitásfüggő jegyárakkal támad. Jellemző, hogy az alacsonyabb árak komoly megkötésekkel járnak, így a fapadosok példáját alapul véve a Malévnál a kedvezményesen megvásárolt jegyek módosítása költségessé vált, sőt egy szombatnak mindenképpen szerepelnie kell az oda és visszautazás között, ez azonban már saját ötlet.

Félig fapados

A fenti megkötéseket leszámítva azonban a Malév a reptereket, a kiszolgálás minőségét, valamint egyéb biztosításokat (csatlakozások, stb.), figyelembe véve hagyományos légitársaságként viselkedik, s ilyen minőségben szerepel a tesztben is. Az árak kalkulálásakor internetes jegyrendelést vettünk figyelembe, erre főleg a Malév február elsejével bevezetett jegykiállítási illetéke miatt volt szükség. Az új díj internetes rendelés estén ezer, más estben 5500 forint költséget jelent.

Vizsgáltuk még a transzfer, azaz a reptérről a városba jutás díját is, mert elterjedt vélemény, hogy a fapadosok légikikötői messze vannak a városoktól, így a bejutás költsége komoly összegeket emészt fel. A diszkont társaságok által használt repterek általában valóban távolabb esnek a várostól, mint a nagy, hagyományos repterek, amelyek azonban szintén nem a főtér mellé épültek, ezért transzferdíjra így is, úgy is számítani kell, az összegek közti különbség pedig általában nem jelentős.

A minőségről

Az utazási körülmények fapadosok esetében nem különböznek drasztikusan a megszokottól. Nincs szó sem leélt, sem selejtes gépekről, ugyanakkor igaz, hogy az utazási költségben nincs benne a meleg étel ára, van helyette azonban kávé meg tea. Ami a légikikötőket illeti: a hazai fapados repülés fellegvárának számító Budapest Airport (leánykori nevén Ferihegy I.) leginkább egy vidéki nagyváros vasúti pályaudvarára emlékeztet, az egyetlen fényűzést a fotocellás ajtó jelenti. A külföldi reptereknél változó a minőség, jellemzően a hagyományosnál kisebb, de színvonalas repterek fogadják a fapadosokat, Párizsban pedig egyenesen az Orly-ra repül a SkyEurope gépe.

Árak
Uticél Párizs Stuttgart Stockholm
Társaság SkyEurope Malév GWings Malév Snowflake Malév
1 hét 47980 Ft 56100 Ft 79200 Ft 56100 Ft 93400 Ft 56100 Ft
1 hónap 35980 Ft 38000 Ft 47256 Ft 38000 Ft 96400 Ft 38000 Ft
2 hónap 35980 Ft 28500 Ft 29000 Ft 28500 Ft 102000 Ft 28500 Ft
Legolcsóbb 11980 Ft 28500 Ft 10000 Ft 28500 Ft 36400 Ft 28500 Ft
Jegykiállítás 0 Ft 1000 Ft 0 Ft 1000 Ft 0 Ft 1000 Ft
Reptéri illeték 9700 Ft 15400 Ft 0 Ft 12000 Ft 0 Ft 13200 Ft
Transzfer díj 2310 Ft 2000 Ft 700 Ft 700 Ft 2300 Ft 2300 Ft
Összesen
(1 hónap múlva)
47990 Ft 56400 Ft 47956 Ft 51700 Ft 98700 Ft 52200 Ft

Megemlítendő, hogy a fapadosok nyomatékosan A pontból B pontba történő utaztatást vállalnak. A hagyományos légitársaságok lehetőséget biztosítanak arra, hogy példának okáért egy Budapest-London Malév járatra, majd onnan egy London-New York Brittish Airways gépre egyetlen repülőjegyet vegyünk, így ha valamely társaság hibájából lekéssük a csatlakozást, nincs tragédia, mert plusz költség nélkül eljutunk a célállomásra.

Lekéshetjük a csatlakozást

Ugyanerre a fapados társaságoknál nincs lehetőség, sőt, ha mondjuk a GermanWings-el repülünk Stuttgart átszállással Budapestről Lisszabonra (tehát még légitársaságot sem váltunk), és lekéssük a csatlakozást, akkor a német repülőtéren közlik velünk, hogy így jártunk, tetszettek volna előbb gondolkodni, vegyenek egy új repülőjegyet, vagy inkább hagyják Lisszabont, Stuttgartban úgyis minden olyan szép.

Az apróbetűs rész

Érdemes megnézni az apróbetűs részt, a SkyEuropenál például a következő részlettel találkozunk: "A repülési menetrend előzetes bejelentés nélkül megváltoztatható. A fuvarozó nem felel a közvetett és utólagos károkért." A légitársaság ennek értelmében bármikor lemondhatja a már befizetett utat (amikor már kifizettük a szállodát, lefoglaltunk egy helyet a kedvenc éttermünkben és fiákert rendeltünk az Orly-ra).

Jogilag csak a repülőjegy árának visszatéríttetésére van lehetőségünk. Borsos György, a SkyEurope magyarországi project managere elismerte, hogy a társaság repülési feltételei között szerepel a fenti idézett rész, ám - mint azt a project manager elmondta - ez a pont majd minden légitársaságnál megtalálható.

Overbooking

Fontos még megemlíteni az úgynevezett túlfoglalást. Ennek lényege, hogy a légitársaságok eleve több jegyet adnak el egy járatra, mint ahány hely azon egyáltalán van, abból kiindulva, hogy időközben úgyis többen lemondanak az utazásról. A rendszer miatt tavaly Európában kétszázötvenezer utas marad le a járatáról, ezért az Európai Unió miniszteri tanácsának döntése értelmében mostantól 250-600 euró lesz a büntetősarc, ami május után minket is megillet.

A SkyEurope illetékese ugyanakkor nem aggódik az új szabályozás miatt, mert a hagyományos légitársaságoknál megszokott tíz százalékos túlfoglalás a fapados repülésnek nem sajátja, az eltérő rendszer következtében csak annyi jegyet adnak el, amennyi hely a gépen van.