Fapados-invázió a láthatáron

2004.01.26. 09:04
Az idén legalább öt olcsón üzemelő, illetve charter-légitársaság jelenik meg a magyar piacon. Várhatóan Budapestről és a sármelléki repülőtérről viszik majd az utasokat. A Malév egyebek között egyszerűbb szolgáltatási modellel és versenyképesebb árakkal akarja megőrizni piaci pozícióját.
Folytatódik az olcsón üzemelő légicégek beáramlása a magyar piacra. Értesülésünk szerint a brit-magyar WizzAir várhatóan Budapestet jelöli második európai alközpontjának. Az előkészületek gőzerővel folynak - erősítette meg lapunknak Váradi József vezérigazgató, aki azonban mindössze annyi árult el, hogy májustól négy repülőgéppel kezdik az üzemelést a már működő katowicei főhadiszállásról, s az idén további hatot állítanak forgalomba. A célállomásokról nem nyilatkozott, de a Rzeczpospolita című lap szerint összesen tíz városba viszik majd az utasokat a két alközpontból. A célállomásokon lévő repülőtereket üzemeltető cégekkel most tárgyalnak. A társaság a következő években több más bázisrepülőteret hoz létre, az idén kétmillió utast szeretne szállítani. Szakértők szerint néhány nagyobb nyugat- és dél-európai főváros biztos ott lesz az olcsó cégek menetrendjében, de az is bizonyos, hogy eddig kevésbé felkapott városokat is fölvesznek a kínálatba, mert ezzel is vonzóvá tehetik magukat.

2005-től Smart Wings

A cseh magántulajdonban lévő, a magyar piacon már jelen lévő chartertársaság, a Travel Service (TS) a hét végén bejelentette, hogy az EU-csatlakozással egy időben - Smart Wings márkanéven - olcsó járatokat indít rendszeresen öt európai nagyvárosba. A Boeing-737-es gépekkel Prágából Párizsba, Zürichbe, Madridba, Amszterdamba és Koppenhágába szállnak fel az első gépek, a járatokra jegyeket március 1-jétől lehet foglalni. A TS tavaly 1,3 millió utast szállított, ami a teljes cseh charterpiac 70 százaléka. Farkas Attila, a TS hazai főképviselője lapunknak azt mondta: Budapestről valószínűleg 2005-től indulnak Smart Wings-járatok több európai célállomásra. A gyakoriságról és a célpontokról hamarosan tárgyalnak. Az anyacég még az idén három új Boeinget vásárol, s ezzel 10-re nő a géppark. A cseh állami légitársaság, a CSA próbál részesedésre szert tenni az olcsó légitársaságok piacán, s ezért lépéseket tesz a Smart Wings megszerzésére, emellett más megoldásokat is fontolgat, amivel beléphetne a fapados cégek részpiacára.

Nyugatról a Balatonhoz

A Világgazdaság úgy tudja, hogy a hazai charterpiacon is erőteljes bővülés lesz. Erre utal, hogy a sármelléki Balaton-West Airport már aláírta a szerződést a dán Danish Air Transport nevű céggel. Zóka István, a repülőtér igazgatója közölte: júniustól 80 személyes gépekkel érkeznek a vendégek az észak-európai országból, fiatalokat várnak, akik a Balaton partján kívánnak nyaralni. Előrehaladott tárgyalások folynak a KLM egyik leányvállalatával, amely 80-100 fős gépekkel hozna vendégeket Amszterdamból a zalai termálfürdőkbe és a Balaton partjára. Szintén ígéretes tárgyalások folynak az olasz Volare Airlinesszal, amely Milánóból repülne 120 személyes Airbusaival hetente Sármellékre. Ott úgy számolnak, hogy rövidesen ezeket a szerződéseket is aláírják.

Malév-CSA együttműködés?

Szerződés még nincs, az intenzív tárgyalások azonban megkezdődtek a Malév és a CSA között - erősítette meg Sándor László vezérigazgató. A hagyományos üzleti modellben működő két nagy állami légitársaság vezetői a hét végén Prágában konzultáltak a közös járatüzemeltetésről, jegyeladásról, marketingakciókról. A CSA szorosabb együttműködése a Malévvel az egyik lehetősége a terjeszkedésnek, amely része a CSA új stratégiájának. Jaroslav Tvrdík, a CSA elnöke közölte, hogy február 15-ig elkészül a társaság új stratégia koncepciója. Ugyanakkor a CSA nem érdeklődik a Malév privatizációja iránt.

"Ilyen üzlettel nem számolunk. A Malév csak arra kért minket, támogassuk igyekezetét, hogy társult tagként csatlakozhasson a SkyTeam csoporthoz" - mondta Jirí Fleyberk, a CSA kommunikációs igazgatója a Právónak. A SkyTeam csoport tagja az Air France, a Delta Air Lines, az Alitalia, az Aeroméxico, a Korean Air és a CSA. A SkyTeam vezetése megbízta a CSA-t, hogy tárgyaljon a magyarokkal arról, milyen feltételek mellett szerezhetné meg a Malév a társult tagsági státust. A társult tag használhatja a SkyTeam logóját, de nincs szavazati joga. A CSA-ra ebben az esetben az úgynevezett szponzori szerep hárul. A szponzor tagja a csoportnak, szorosan együttműködik a társult taggal, s közvetítő szerepet játszik a társult tag és a SkyTeam közti tárgyalásokon.