Elúszik-e a 400 milliárdos ajánlat?

2005.08.31. 09:35
Érvénytelennek ítélte a Fővárosi Bíróság a ferihegyi reptér privatizációjára kiírt ajánlatot: a bíróság a Budapest Airport Rt. üzemi tanácsának kifogásait ítélte jogosnak, miszerint a pályázat kiírása előtt nem élhettek konzultációs jogukkal. Az ÁPV eredeti szándékai szerint még az idén győztest hirdettek volna az éppen a múlt héten öt résztvevősre szúkített pályázaton, melynek bevétele a privatizációs történet egyik legmagasabb összege, több mint 400 milliárd forint is lehet. A repülőtéri dolgozók az ítélet után sztrájkra készülnek, bár részben a privatizácitól függetlenül.
A munkavállalók határozott álláspontja az, hogy a tervezett privatizáció sem gazdaságilag, sem szakmailag nem indokolt és megalapozott - jelezte közleményben még augusztus elején a Budapest Airport Rt. üzemi tanácsa (ÜT). Az ÜT egyszersmind bírósághoz fordult, mert a magánosításról szóló döntést megelőzően a tanács nem élhetett sem konzultációs, sem véleményezési jogával. Kovács Zoltán, az ÜT elnöke már akkor úgy nyilatkozott: véleménye szerint ha a bíróság álláspontjukat elfogadó döntést hoz, akkor el kell halasztani a privatizációt.

A bíróság hétfőn hozott végzésében kimondta: "az ÁPV Rt. által 2005. július 12-én közzétett, a Budapest Airport Rt. részvényeinek értékesítésére vonatkozó pályázati kiírása érvénytelen".

Négyszáz milliárdos ajánlatot várnak

A privatizáció a mostani bírósági döntésig sikertörténetnek bizonyult: a reptér iránt 11 nemzetközi konzorcium érdeklődőt, az ÁPV végül kilenc előzetes ajánlat alapján választotta ki azt az öt céget, akik tovább jutottak a második fordulóba. A privatizációs szervezet tájékoztatása szerint a pályázók pénzügyi ajánlatai 202 és 390 milliárd forint között mozogtak, a következő fordulóba meghívott pályázók által kínált összegek kivétel nélkül az ársáv felső felében helyezkedtek el. Mivel a második fordulóban csak felfelé lehet elmozdulni az eredeti ajánlattól, szakértők szerint megalapozottan lehet arra számítani, hogy a végső összeg 400 milliárd forint fölött lehet.

Az ÁPV Rt. és a Budapest Airport Rt. egyelőre nem reagált a bíróság döntésére. A Pénzügyminisztérium szerint azonban az ÁPV Rt. minden bizonnyal jogorvoslattal fog élni a Fővárosi Munkaügyi Bíróság nem jogerős döntése ellen. Kőszegi Márk szóvivő az MTI-nek kijelentette: "a határozat tartalmával a PM sem ért egyet". Hozzátette: abban bíznak, hogy a folyamatban lévő bírósági eljárásnak nem lesz érdemi hatása a Budapest Airport privatizációjára.

Az Alkotmánybírósághoz fordulnak a Budapest Airport (BA) privatizációjáról szóló kormányhatározat érvénytelenítése érdekében a repülőtéri érdekképviseletek - mondta Kovács Zoltán, az üzemi tanács korábbi elnöke, a Repülőtéri Minibusz-gépkocsivezetők Szakszervezetének alelnöke sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.

Sztrájkkal fenyegetnek a reptéri dolgozók

Az MTI tudósítása szerint ugyanott Kováts István, a sztrájkbizottság elnöke bejelentette: a Ferihegyi repülőtéren működő öt reprezentatív szakszervezet közös sztrájkbizottságot alakított. A szakszervezetek átadták a privatizációtól független követeléseiket a munkáltatónak, a menedzsmentnek hét nap áll rendelkezésére a tárgyalásra, ám ha a BA nem veszi komolyan a beadványt, a következő hét napban két órás figyelmeztető sztrájkra is sor kerülhet.

A szakszervezetek közös követelései között szerepel, hogy a BA Rt. záros határidőn belül biztosítsa a jogszerű és biztonságos működéshez szükséges létszámot, a pihenőidőket és adja ki a torlódó szabadságokat. Az érdekképviseletek szerint a munkavállalók között teljes a létbizonytalanság a minibusz-üzletág, illetve a földi kiszolgálás kiszervezésével és az üzletrészek kiadásával kapcsolatban. Hozzáteszik, hogy a privatizáció tovább növeli a bizonytalanságot, ezért garanciákat kérnek a munkáltatótól. Kifogásolják azt is, hogy a BA Rt. teljesítményének növekedésével nincsenek összhangban a munkavállalók bérjellegű juttatásai.

A szakszervezetek sztrájk esetén sztrájkőrséget állítanak fel, hogy megakadályozzák ha külső cégekben foglalkoztatott vagy más helyről átirányított dolgozókkal próbálná a sztrájkot megtörni a menedzsment.

A Budapest Airport szóvivője, Fórika Ibolya a sztrájkbejelentést nem kívánta érdemben kommentálni. Mint mondta, az egyeztetéseket legkésőbb csütörtökön megkezdik a szakszervezetekkel, bíznak abban, hogy az érdekképviseletek nem hoznak felelőtlen döntést. Egy esetleges sztrájk hatásaira vonatkozó kérdésre a szóvivő az Indexnek leszögezte: a fennakadás mértéke attól függ, mely területek dolgozói döntenek ténylegesen a munkabeszüntetés mellett, a BA az esetleges sztrájk esetén forgalomátszervezéssel igyekszik enyhíteni a helyzetet.