Folytatják a sztrájkot Ferihegyen

2009.01.19. 14:18
Az új kollektív szerződés tervezetét a munkavállalók elfogadhatatlannak tartották a délelőtti tárgyalásokon. A Budapest Airport a múlt héten küldte haza a sztrájk idejére szerződtetett görög utasbiztonsági ellenőröket, akiknek munkája decemberben lehetővé tette, hogy a sztrájk idején se kelljen járatokat törölni. A bejelentés a repteret és a Malévot is váratlanul érte.

A decemberi menet

A reptéri dolgozók sztrájkja december 10-én reggel hatkor kezdődött, a munkabeszüntetést karácsony előtt, december 23-án függesztették fel, a forgalom azonban csak december 27-re állt teljesen helyre. A felfüggesztéssel egyidejűleg a szakszervezet január 7-ig adott haladékot a megegyezésre, ám az a mai napig sem történt meg. Emlékeztetőül: a szakszervezetek követelései. A decemberi sztrájk miatt 283 járatot kellett törölni, ami mintegy 20 ezer utast érintett.

A sztrájkolók főként az első napokban tudták sikeresen blokkolni a reptér működését – részben azért, mert a Budapest Airport december 16-tól sztrájktörő görög utasbiztonsági dolgozókat szerződtetett –, hosszú időn keresztül csak a 2B terminál működött, és az is csak korlátozott kapacitással. Több légitársaság is törölte járatai egy részét – vagy busszal Bécsbe, Pozsonyba szállította az utasokat –, a sztrájk legnagyobb veszteseként a Malév egyes napokon egyetlen gépet sem tudott elindítani. A kiesett járatok miatt – a Magyar Turizmus Zrt. becslése szerint – több százmillió forintos kárt szenvedtek el a hazai idegenforgalmi szolgáltatók.

Ma délután folytatódik a karácsonykor felfüggesztett sztrájk Ferihegyen, mivel a munkaadó Hochtief-Budapest Airport ugyanahhoz az elképzeléshez ragaszkodik, amelyet szeptember óta nem fogadnak el a szakszervezetek. A tárgyalásokon a cégvezetés semmilyen engedményt sem tett, végig az időhúzásra törekedett" – áll a sztrájkot hirdető két szakszervezet, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete közleményében.

Az Indextől értesült a Németh Krisztina, a Malév szóvivője a sztrájk folytatásáról. A Malév a jelenlegi információik birtokában bízik abban, hogy - ha kisebb késésekkel is - minden mai járatukat el tudják indítani. Az eddigi tapasztalatok alapján viszont arra kérik az utasokat, hogy a megszokottnál korábban, az indulási idő előtt 2-2,5 órával korábban menjenek ki a reptérre. A mai napon négy órától a Malévnek 25 járata indul még.

A reptéri menetrendben hétfőn 49 induló és 59 érkező járat szerepel délután négy után. Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője szerint egyelőre nem tudják, hogy képesek lesznek-e a 2A és a 2B terminált is üzemeltetni, elképzelhető, hogy ahogy decemberben, most is egy kapura játszanak, és csak a 2B üzemel majd.

Hetek óta tárgyalnak

Az érdekképviseletek szerint a cégvezetés az elmúlt hetekben semmilyen érdemi lépést sem tett a munkaügyi konfliktus felszámolására. Hosszas sürgetésre, ma, január 19-én hétfőn ismertették az októberben egyoldalúan felmondott kollektív szerződést helyettesíteni hivatott tervezetüket. A szakszervezetek megdöbbenésére azonban ebben ugyanazok az elfogadhatatlan feltételek szerepeltek, amelyekre a munkavállalók már többször világosan nemet mondtak.

A decemberi sztrájk képei

A javaslat értelmében 15 százalékkal csökkennének a bérek a legnehezebb munkaköröket a legmegerőltetőbb műszakokban ellátók esetében. Az évente kivehető pihenő és szabadnapok száma is jelentősen, legalább harmadával csökkenne. A munkarendek, a pontos munkaidő-beosztások pedig tervezhetetlenné válnának – állítják a szakszervezetek.

Mivel a többi sztrájkkövetelést a munkáltató napirendre sem vette, azok kapcsán sem született semmilyen előrelépés. A Hochtief-Budapest Airport pedig időközben megállapodott a takarítás kiszervezéséről, a két legnagyobb szakszervezet ezzel ellentétes követeléseit semmibe véve. Így a dolgozói oldal a karácsonykor felfüggesztett sztrájk azonnal folytatása mellett döntött. A munkabeszüntetés ma délután négy órakor kezdődik, és mindkét ferihegyi terminált érinti.

Retúrjegye van a görögöknek

A Budapest Airport vezetése a sajtóval egy időben értesült a kettő órakor meghirdetett sztrájkról, annak következményeiről egyelőre még nem tudtak nyilatkozni. Szollár Domokos szóvivő szerint korai megmondani, a dolgozók hány százaléka nem dolgozik majd. Hangsúlyozta: egy "tárgyalási sorozat közepén vagyunk, műszakrendekről, műszakpótlékokról, nem értjük, miért kell tárgyalási folyamatban sztrájkot hirdetni".

A reptér mindenesetre éppen a múlt héten küldte haza "egyoldalú gesztust gyakorolva" azokat a görög utasbiztonsági ellenőröket, akiket még decemberben szerződtettek, és akiknek beállása a sztrájk meghirdetése után nem sokkal már biztosította, hogy járattörlés illetve jelentősebb késések nélkül üzemeljen a reptér. Szollár szerint ezt a szakszervezetek kérésére tették, cserébe azt várva, hogy az egyeztetések ideje alatt nem folytatják a munkabeszüntetést. "A görögöknek retúrjegye van, sőt, még több görög jöhet" – mondta a szóvivő arra utalva, hogy készek az egyszer már bevált módszerhez nyúlva alkalmi munkaerővel biztosítani a reptér működését.

Szollár szerint a szakszervezetekkel annyiban sikerült egyetértésre jutni, hogy most nem a decemberi sztrájkkövetelésekről, hanem a kollektív szerződésről zajlanak a tárgyalások. A reptér vezetése két változást lát elkerülhetetlennek: egyfelől az utasbiztonsági területen 12-ről 8 órás műszakokra állnának át, ez azt jelenti, hogy egyes dolgozóknak többször kell munkába jönnie kevesebb időre. Ezt a reptér az ellenőrzési kapacitás forgalomhoz való igazításának érdekében tartja szükségesnek. Másfelől általánosan 5 százalékkal mérsékelnék a műszakpótlékokat. Ez azt jelentené, hangsúlyozta Szollár, hogy valóban a korábbinál kevesebb pénzt kapnak a dolgozók, de még mindig többet, mint amennyit a munkatörvénykönyv előír: a jog szerint a délutáni pótlék kötelező mértéke 15 százalék, a reptériek a csökkentés után kapnának 20-at. Az éjszakai pótlék esetében a kötelező mérték 30 százalék, ez a reptéren a jövőben 35 százalék lenne. A reptéri dolgozók átlagbére – nem számítva a reptér vezetését – bruttó 287 ezer forint, amihez még havi 47 ezer forint értékű adómentes cafeteria juttatás tartozik.

Recseg ropog a légiipar a gazdasági válság miatt, ebben a helyzetben a tömeges elbocsátások elkerülésének az ára az öt százalékos pótlékcsökkentés – hangsúlyozta Szollár Domokos. Ferihegy forgalma az elmúlt kilenc évben először csökkent tavaly, 2008-ban 1,8 százalékkal kevesebb utas volt, mint 2007-ben, a decemberi visszaesés tízszázalékos volt. Éppen ma jelentette be a litván légitársaság, hogy nem repül tovább Budapestre, de így döntött decemberben a Sterling is.