Eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés, a MÁV,a MÁV Cargo, a Győr-Sopron–Ebenfurthi Vasút és a CER Közép-Európai Vasúti Árufuvarozási Kereskedelmi és Szolgáltató ellen, illetve egy másik ügyben a MÁV és a MÁV Cargo ellen. Mindkét ügyben előzetes értesítés nélküli helyszíni vizsgálatot tartottak az érintett társaságoknál.
Az első eljárásban a GVH szerint valószínűsíthető hogy a felsorolt vállalkozások a MAVE megalakulásától kezdve a liberalizált vasúti árufuvarozási piacon tanúsított magatartásukkal megsérthették a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvényt. A közleményben említett paragrafus kimondja, hogy tilos a vállalkozások közötti megállapodás és összehangolt magatartás, amely akadályozza korlátozza vagy torzítja a gazdasági versenyt.
A második eljárásban az valószínűsíthető hogy az érintett vállalkozások – kihasználva a meglévő sajátos kizárólagos jogosultsági pozícióikat – piaci magatartásukkal befolyásolták a Magyarországot érintő, ezen belül különösen az ukrán-magyar reláció határkeresztező vasúti áruforgalom piaci versenyét, és ezen keresztül a kapcsolódó piaci szegmensek piaci versenyhelyzetére is káros hatással lehettek.
Az előzetes bejelentés nélküli helyszíni vizsgálat lehetőségét a GVH számára a versenytörvény biztosítja. Ugyanakkor a versenyhivatal leszögezi, hogy a helyszíni vizsgálat elrendelése nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozások jogsértést követtek volna el.
A CER reagált az eljárás megkezdésére, elmondták, hogy együttműködnek az ellenőrzés alatt, de értetlenül állnak az eljárási mód előtt.
Egy hete a GVH elsőfokon pert nyert a MÁV ellen. A Fővárosi Bíróság akkor helyben hagyta a versenyhivatal határozatát, melyben erőfölénnyel való visszaélés miatt marasztalta el a MÁV-ot. Ugyanakkor a bíróság csökkentette a kiszabott bírságot egymilliárd forintról hétszázmillióra.