További Magyar cikkek
Jogilag nincs beleszólásuk
A GVH-nak nincs lehetősége beleszólnia az önkormányzati rendeletalkotásba, a fővárosnak a tervezetet véleményezésre sem kell elküldenie a hivatalnak, bár véleményét kikérhetik - mondta el Kovács Csaba (a hatályos szabályok értelmében a többi jogszabály tervezetéről - ha azok érintik a verseny feltételeit - a minisztériumoknak konzultálniuk kell a GVH-val). Az ártörvény módosításával kapott felhatalmazás alapján jogi értelemben nem is kérdőjelezhető meg az önkormányzat joga a tarifák megállapítására. Versenypolitikai szempontból azonban ez egyértelműen nem kívánatos lépés. Kovács Csaba szerint akár indokolt is lehet, hogy a fővárosi taxis-piacot a jelenleginél jobban szabályozzák, ez esetben azonban egy komplex modell létrehozására kellene törekedni. Versenypolitikai szempontból is elfogadható, hogy egy ilyen modellben akár rögzített ár is létezzen, ha ez feltétlenül szükséges a rendszer megfelelő működéséhez. A mostani javaslat azonban csak az árakkal foglalkozik, mintha az önmagában megoldana mindent. Pedig épp ennek ellenkezője igaz - a verseny meggondolatlan korlátozása még ott is rossz a fogyasztóknak, ahol némi korlátozásnak egyébkén lehetne alapja. Ráadásul amíg például a sokezer taxi között egyaránt akadnak luxus-autók és 10-15 éves, semmiféle komfortot nem biztosító egykori szocialista modellek, aligha magyarázható, hogy két különböző színvonalú szolgáltatásért miért kell ugyanannyit fizetni.A telefonos rendelésnél egyértelmű a verseny
Érthetetlen, miért van szükség a telefonos tarifák szabályozására egyáltalán, és miért kellene azokat az utcai díjakkal azonos szinten meghatározni - mondta Kovács Csaba. Míg az utcai rendelésnél valóban előfordulhat, hogy kiszolgáltatottabb helyzetben van az ügyfél, hiszen nem tudja, milyen tarifával számolhat, a telefon esetében jellemzően éppen a már bevált, megbízhatónak ítélt társaságot választják a megrendelők. Azaz itt kifejezetten a korábbi tapasztalatok, a szolgáltatás minőségének színvonala lehet döntő a választásnál, ezáltal teljesen tiszta versenyhelyzet van. Ugyanakkor okkal gondolhatnánk, hogy a taxisok számára a diszpécserek által közvetített fuvarok költséghatékonyabbak, azaz természetes módon olcsóbbak, mint az utcai díjak.
A versenypolitikai iroda vezetője szerint ezért indokolt lehet a szabályozásban ketté választani az utcai és a telefonos taxizást, mégpedig oly módon, hogy az utóbbi jóval szabadabban működjön, esetleg egyáltalán ne írjanak rá elő hatósági árakat, miközben az utcai igénybevétel esetén - kivált a belvárosban - a mainál több szabálynak kellene eleget tenni. Ugyanakkor általában is elmondható: a jogalkotásnak, ha bele akar avatkozni a taxispiac működésébe, az árak szabályozása helyett a minőségi szolgáltatást biztosító előírásokra kellene koncentrálnia.