Vilma
-7 °C
4 °C

Mégsem megy Szlovákiába a Hankook

2005.07.07. 09:53
Elveszíti harmadik legnagyobb külföldi beruházását Szlovákia, a Hankook gumigyártó így másik országot keres. Kóka János gazdasági miniszter ismét tárgyalóasztalhoz ülne a dél-koreai gyárral.
A szlovák kormány tegnap esti döntése értelmében visszavonja a dél-koreai Hankook gumiabroncs-gyártónak tervezett mintegy négymilliárd szlovák koronás támogatást, melynek az a következménye, hogy Szlovákia elveszíti a mintegy 500 millió eurós, minden idők harmadik legnagyobb beruházását jelentő projektet - ismerte el a szlovák beruházás-ösztönzési hivatal vezetője, Roman Kuruc a Reuters beszámolója szerint. A Hankook így másik országot keres majd a gyár felépítéséhez. Kuruc szerint Magyarország, vagy Lengyelország jöhet számításba, akik korábban versenyben voltak a projektért. A mostani várható kudarc elriaszthat más külföldi befektetőket is, amelyek Szlovákiába készültek.

Természetesen készek vagyunk tárgyalóasztalhoz ülni, ha megkeresnek a Hankook részéről - mondta el a Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter arra a kérdésre, hogy hogyan állna ahhoz a helyzethez a magyar kormány, ha a dél-koreai gumiabroncs-gyártó az elmaradó szlovák beruházás-ösztönzési támogatás miatt valóban elállna a Léva mellé tervezett gyár felépítésétől. A szlovák ösztönző csomag a teljes beruházási érték mintegy 21 százalékát jelentette volna, melyet a kormányon belül többen is túlzottan megterhelőnek tartottak a költségvetés szempontjából.

A jövő hét közepéig mindenképpen eldől, hogy a mintegy 500 millió eurós szlovákiai beruházás sorsa mi lesz. Kóka János szerint Magyarországot továbbra sem érdekli a Hankook-beruházás elnyerése azon az áron, amelyet Szlovákia vállalt a tárgyalási szakaszban. "Az adófizetők pénzéből olyan projekteket nem finanszírozunk, melyek nem térülnek meg" - tette hozzá. A miniszter utalt rá, hogy nem ez lenne az első eset, hogy másutt "pórul járt" befektetők ismét kezdeményezik a tárgyalásokat Magyarországgal. Kóka szerint ha a Hankook Magyaországot választaná, az nem lenne összeegyeztethetetlen az ugyancsak gumiabroncsokat gyártó japán Bridgestone néhány hete bejelentett beruházásával, mivel nem szokás kizárólagossági jogot adni egyetlen iparágban sem.