Áprilisban vonattal Ferihegyre?

2006.01.18. 17:05
Néhány éve a Demján Sándor nevével fémjelzett csoport ígért gyorsvasutat a Ferihegyi repülőtérre. Eddig nem lett semmi a tervből. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter nemrég a gigaberuházás helyett gyors, két év alatt megépülő megoldást ígért. A MÁV második embere most azzal rukkolt elő, hogy akár már a választások idején vonattal mehetünk a reptérre.

"Amikor itt, az Andrássy úti hedkóterben érdeklődtem, azt mondták, hogy most nem lehet vonattal kimenni Ferihegyre, de aztán fölhívtam néhány öreg vasutast" - anekdotázott Heinczinger István, a MÁV általános vezérigazgató-helyettese egy úgynevezett sajtó-háttérbeszélgetésen. Merthogy a repülőtérre most is vezet iparvágány. "A nyugatitól húsz perc alatt az egyes terminálnál voltunk. Utána persze le kellett állítani a Ferihegyi repülőtérre vezető út forgalmát, oda kellett ballagni a reptér kerítéséhez, leszedni a lakatot, kinyitni a kaput, és már végig is lehetett araszolni az iparvágány végéig, amely valahol az egyes és a kettes terminál között van" - folytatódott a kaland leírása, merthogy a legújabb fővasutasok nem voltak restek, és ki is próbálták a nagy kalandot.

Persze ahhoz, hogy utasokat lehessen vinni, a lakatos megoldásnál valami korszerűbb kell, az út keresztezéséhez sorompó (Heinczinger szerint a az autókat alig kell hosszabb ideig leállítani, mint most, a gyalogoslámpa miatt), az iparvágány rendberakása, hogy normális sebességgel lehessen használni, egy peron a végére, fogadóépület, buszforduló, hiszen a vonatról leszálló utasokat autóbusszal vinnék a két terminál felé. Mivel az iparvágány most vámszabad területen halad, némi jogi papírmunkára is szükség van.

Az ált. vez. ig. hangsúlyozottan előzetes és durva becslése szerint mindez kijöhetne legfeljebb pár százmillió forintból, ezt akár a MÁV is állná, de szeretnék, ha a reptér üzemeltetési jogát megszerző, BAA vezette konzorcium, illetve más érdekelt befektetők is beszállnának. Ferihegyre emelt díjszabással mennének a vonatok, így az üzemeltetés, de akár a beruházás is megtérülhetne. Az iparvágány fölött nincs drót, így dízeljárművekkel oldanák meg a forgalmat. Mégpedig az esztergomi vonalról ismert Siemens Desirókkal. A Dezső becenevű motorvonatokból összesen 23-at vásárol a MÁV (az utolsó példányok mostanában érkeznek), Az esztergomi forgalomhoz ennél valamivel kevesebb is elég, így néhány szerelvény átcsoportosítható.

Bármennyi EU-pénzt el tudunk költeni a MÁV-ra

A háttérbeszélgetésen Heinczinger István, a MÁV általános vezérigazgató-helyettese beszámolt arról is, a vasút milyen EU-s pénzeket kíván fölhasználni fejlesztéseihez. A kohéziós alapból 2007 és 2013 között 7-800 millió euróra számítanak. Ebből elsősorban az EU-s közlekedési folyosókat képező vonalak felújítására költenek. A strukturális alapokból ugyanakkor 250 millió euró jöhet. További, a MÁV figyelmét eddig elkerülő 10-11 forrásból 300-500 millió euró szerezhető meg.

A MÁV nemrég öt projekt EU-s támogatásáról írt alá szerződést. Részben a kohéziós alapból építik át a ceglédi és a győri állomás vágányait, folytatják a Békéscsabai vonal kétvágányúsítását és korszerűsítését, villamosítják illetve átépítik a szlovén határtól Zalaegerszegen át Bobáig tartó szakaszt. A beruházásokból az Unió 50-54 százalékot finanszíroz.

Az iparvágányos, olcsó megoldást Heinczinger csak ideiglenesnek szánja. Január végén kiírják ugyanis azt a pályázatot, amely a csillogó-villogó, végleges megoldást jelentené. Ebben a vonatok már közvetlenül a terminálokhoz mennének, az utasoknak nem kellene buszokra szállniuk. Az előzetes elképzelések szerint az ország (de legalább a Dunától keletre fekvő rész) nagyvárosaiból jövő InterCityk megállnának Ferihegyen (pontosabban alatta), mielőtt a Keleti pályaudvarra mennének. A milliárdokba kerülő megoldás leghamarabb két-három év alatt készülhetne el a magántőke (a BAA) és az állam együttműködésében, azaz PPP-konstrukcióban.

A fapados megoldás ezzel szemben akár már áprilisra, vagy a nyár elejére működhetne, állítja Heinczinger. Az Index által megkérdezett szakértők azonban nem osztják a vezérigazgató-helyettes optimizmusát, még akkor sem, ha egyébként támogatják, és megvalósíthatónak tartják (de kissé lassabban) az ötletet.

Az egyik eddig számba nem vett probléma, hogy a reptér mellett elhaladó ceglédi vonalnak csak az egyik, északi vágánya van kapcsolatban a szóban forgó iparvágánnyal. Vagyis a városból jövő Desiróknak az utolsó állomástól (Pestszentlőrinctől) már ugyan azon a vágányon (vasutasul: helytelen vágányon) kellene haladniuk, mint a pest felé tartó vonatoknak. Magyarán arra az időre szabaddá kellene tenni ezt a vágányt, teljesen át kellene szervezni a forgalmas ceglédi vonalat. Ez feltehetően nem sikerülne anélkül, hogy túl sokat rontsanak a Cegléd, Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza, Szeged felé haladó vonatok menetrendjén. Ha pedig új váltókkal kialakítják a hiányzó vágánykapcsolatot, a biztosítóberendezéshez (ez akadályozza meg, hogy összeütközzenek a vonatokat) is hozzá kell nyúlni. Mindez költséges és lassú, aligha oldható meg tavaszig vagy akár nyárig.

Az se triviális, hogy ideiglenes megoldásként érdemes-e ennyi nehézséget vállalni. Alaposan meg kell vizsgálni, hogy érdemes-e ideiglenesen bevinni a vonatokat a repülőtér területére, ha a végállomásról úgyis busszal visszük őket a terminálokhoz - véli Szigeti Dániel közlekedésmérnök, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanársegédje. Ha ugyanis a jelenlegi pályára építünk egy színvonalas megállóhelyet Ferihegy-I. mellé, gyakorlatilag ugyanott tartunk. A kettes terminálra pár perccel tovább tartana a buszút, de ennek aligha van jelentősége.

Így viszont az említett városok felől jövő valamennyi vonatot meg lehetne állítani az új megállóban, sőt annak se lenne akadálya, hogy Győrbe, Pécsre vagy Szombathelyre menjenek vonatok, hiszen Ferihegy nem a főváros, hanem az ország reptere - folytatta Szigeti. Ez az ideiglenes megoldás (amely egyébként lényegében azonos a Főmterv nevű tervezőcég korábbi tanulmányában első ütemként szereplő verzióval) kisebb zavart okozna a ceglédi vonal menetrendjében. Ráadásul előnyei ellenére valószínűleg kevesebből kijönne, mint a Heinczinger-féle javaslat.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Megjöttek a hatos lottó nyerőszámai, amik nem is annyira nyerők

Megjöttek a hatos lottó nyerőszámai, amik nem is annyira nyerők

Mutatjuk a számokat.

március 16., 16:42

  • Gazdaság
Trump hatalmas üzletre készülhet Putyinnal, pénzért elkelhet Európa jövője

Trump hatalmas üzletre készülhet Putyinnal, pénzért elkelhet Európa jövője

Ez lehet a Fehér Ház és a Kreml legnagyobb dobása, és megint Európa feje fölött döntenek.

március 16., 06:02

  • Címlapon
Megszakadt a magyar válogatott parádés szériája, elúszni látszik az A ligás folytatás

Megszakadt a magyar válogatott parádés szériája, elúszni látszik az A ligás folytatás

Az eddig sem kevés kiesőhöz két kulcsjátékos eltiltása is bejött még Isztambulban.

tegnap, 19:56

  • Címlapon
Szoboszlai Dominik: Legyen olyan hangulat Budapesten, amit a törökök egy életre megemlegetnek!

Szoboszlai Dominik: Legyen olyan hangulat Budapesten, amit a törökök egy életre megemlegetnek!

Montella: Egyáltalán nincs lefutva a párharc. Rossi: Nem panaszkodhatok a játékosok teljesítményére.

tegnap, 21:04

  • Gazdaság
Sötét jövőkép a kórházakban: elszívhatják előlük az energiát

Sötét jövőkép a kórházakban: elszívhatják előlük az energiát

Szakértő figyelmeztet az adatalapú világ árnyoldalára.

március 16., 18:13

  • Gazdaság
Kőkemény üzenetet küldött az adóhivatal, kezdődik a leszámolás a leggazdagabbaknál

Kőkemény üzenetet küldött az adóhivatal, kezdődik a leszámolás a leggazdagabbaknál

Indul a bizalmi vagyonkezelések vizsgálata.

március 15., 19:03

  • Gazdaság
Se lenyelni, se kiköpni nem tudták a bankok, így inkább már ők is akarják

Se lenyelni, se kiköpni nem tudták a bankok, így inkább már ők is akarják

Így nézhet ki a jövő pénzügyi világa.

március 16., 16:13

  • Gazdaság
Megcsapta a forintot a béke szele, rég láttuk ilyen stabilnak a hazai valutát

Megcsapta a forintot a béke szele, rég láttuk ilyen stabilnak a hazai valutát

Tartósan 400 forint alatt maradt az euró.

március 16., 10:53

  • Gazdaság
Súlyos fertőzést okozhat a dubaji csoki: megbukott az édesség a német teszteken

Súlyos fertőzést okozhat a dubaji csoki: megbukott az édesség a német teszteken

Az élelmiszer-ellenőrző hatóságok aggasztó eredményeket közöltek.

március 15., 16:32

  • Címlapon
„Minden arra mutat, hogy Trump és Putyin leülnek Kínával, és eldöntik a világ sorsát”

„Minden arra mutat, hogy Trump és Putyin leülnek Kínával, és eldöntik a világ sorsát”

Resperger István biztonságpolitikai szakértővel és Fekete Rajmund történésszel beszélgetett Rónai Egon.

tegnap, 17:59

  • Címlapon
„Kussolj, te náci kutya” – durván elszabadultak az indulatok a magyar parlamentben

„Kussolj, te náci kutya” – durván elszabadultak az indulatok a magyar parlamentben

Elképesztő jelenetek az Országgyűlés ülésén.

tegnap, 11:18

  • Gazdaság
Donald Trump vámtarifái miatt aggódik a Tesla

Donald Trump vámtarifái miatt aggódik a Tesla

Az amerikai piac szereplői rosszul járhatnak.

március 15., 11:20

  • Címlapon
Háromszor is perceken múlott, hogy kitör az atomháború, nagy mázlink volt

Háromszor is perceken múlott, hogy kitör az atomháború, nagy mázlink volt

Volt, amikor verekedésbe torkollott a vita: indítsuk az atomot, vagy ne?

tegnap, 19:31

  • Gazdaság
Nagy Márton állítja, gyorsan érezhető lesz a boltokban az árrésszabályozás

Nagy Márton állítja, gyorsan érezhető lesz a boltokban az árrésszabályozás

A nemzetgazdasági miniszter új javaslatot vár a bankoktól az Alapszámlára.

március 17., 12:48

  • Gazdaság
Eddig is sejteni lehetett, hogy a Trump-vámok fájnak – számokban mutatjuk, mennyire

Eddig is sejteni lehetett, hogy a Trump-vámok fájnak – számokban mutatjuk, mennyire

Kérdés, miként válaszol az eddig vámmentességet élvező Európai Unió, illetve a szomszédos Kanada.

március 14., 11:49

  • Címlapon
Felkorbácsolt indulatok Szolnokon, mindenki üti-vágja a polgármestert

Felkorbácsolt indulatok Szolnokon, mindenki üti-vágja a polgármestert

Olyat tett Györfi Mihály polgármester, amit nehezen emésztenek meg a szolnokiak.

tegnap, 16:35

  • Gazdaság
Egyre nagyobb szerep jut Magyarországon az energiatárolási kapacitások fejlesztésének

Egyre nagyobb szerep jut Magyarországon az energiatárolási kapacitások fejlesztésének

Az akkumulátorok mellett egyre nagyobb figyelmet kapnak az alternatív tárolási megoldások.

március 14., 13:14

  • Címlapon
Valójában egy fekete lyuk belsejében létezünk?

Valójában egy fekete lyuk belsejében létezünk?

Furcsa dolog derült ki a galaxisokat vizsgáló űrteleszkóp méréseiből.

tegnap, 17:47

  • Gazdaság
Olcsóbb lesz a gázolaj, a benzin viszont drágul

Olcsóbb lesz a gázolaj, a benzin viszont drágul

Érdemes szétnézni a kutakon március idusán.

március 14., 15:50

  • Címlapon
Tíz kilót fogyott a Weiss Manfréd Technikum megkínzott diákja

Tíz kilót fogyott a Weiss Manfréd Technikum megkínzott diákja

A 15 éves fiút odakötözték egy székhez, majd a waterboarding technikával kínozták.

tegnap, 21:10

  • Gazdaság
Demagóg követelésnek tűnik, hogy árrésstop helyett az élelmiszerek áfáját kellene csökkenteni

Demagóg követelésnek tűnik, hogy árrésstop helyett az élelmiszerek áfáját kellene csökkenteni

Kemény kritikát kapott az ellenzék vágyálma.

március 14., 15:18

  • Gazdaság
Nyílik az olló: az ingatlanárak emelkedése külső sávon előzi a fizetésekét

Nyílik az olló: az ingatlanárak emelkedése külső sávon előzi a fizetésekét

Részletes számítás jelent meg az MBH Elemzési Centrumtól.

március 14., 14:40

  • Címlapon
A magyarok szempontjából fontos NL-meccsen a dánok legyőzték a portugálokat

A magyarok szempontjából fontos NL-meccsen a dánok legyőzték a portugálokat

A spanyolok négygólos meccsen ikszeltek, a németek hátrányból verték az olaszokat.

tegnap, 22:45

  • Gazdaság
Válasz Online: Matolcsy Ádám „Kovács Petra” fedőnéven irányíthatta magántőke-alapos birodalmát

Válasz Online: Matolcsy Ádám „Kovács Petra” fedőnéven irányíthatta magántőke-alapos birodalmát

A portál szerint több száz milliárd forintnyi MNB-vagyonnal „kreatívkodhatott”.

március 14., 12:06

  • Gazdaság
Süti- és fagyievők, van egy rossz hírünk: igencsak drága mulatság édesszájúnak lenni

Süti- és fagyievők, van egy rossz hírünk: igencsak drága mulatság édesszájúnak lenni

A költségek emelkedése az árakban is visszaköszön, ami 1500 forint körüli sütemény- és átlagosan 550-600 forintos fagylaltárakban ölt testet.

március 14., 18:56

  • Gazdaság
Lezárják az egyik Duna-hidat, kerülőútra kényszerülnek az autósok

Lezárják az egyik Duna-hidat, kerülőútra kényszerülnek az autósok

Augusztus végéig karbantartási munkálatokat végeznek.

március 17., 12:07