Vilma
-7 °C
4 °C

A haláltusa jele a dömpingár

2004.09.07. 08:39
A tőkehiány és a kényszerhelyzetben alkalmazott dömpingár viszi csődbe a magyar utazási irodákat. Az instabil anyagi helyzetben lévő vállalkozások csak specializációval és a túl kockázatos bérelt repülőgépes utaztatás megszüntetésével maradhatnak talpon.
Az elmúlt évek utazási irodai csődjei átgondolásra késztethetik az utazásszervező cégek egy részét. Az eddigi esetek azt mutatják, hogy a megfelelő anyagi háttér nélkül kockáztató vállalkozások - az igen érzékeny turisztikai piacon - előbb vagy utóbb csődhelyzetbe kerülnek. Gál Pál, az IBUSZ Utazási Irodák Kft. ügyvezető igazgatója szerint a mostani gondok gyökere a rendszerváltás éveihez nyúlik vissza. Akkor ugyanis hirtelen megnyílt a világ, mindenki utazni akart, s ebben a helyzetben jó üzletnek tűnt az utazásszervezés.

Tőke nélkül

Ez sokakat arra késztetett, hogy - akár megfelelő tőke nélkül is - utazásszervezéssel kezdjenek foglalkozni. Szakmai körökben a legnagyobb kockázatnak a tőkeszegénységet tartják. Kurucz Pál, a Vista ügyvezetője szerint azok a cégek, amelyeknek erős vagyoni bázisuk van - például nagy értékű ingatlanbiztosíték, amivel szükség esetén hitelhez juthatnak - nemigen kerülnek csődközelbe a kiélezett verseny ellenére sem.

A piac számára intő jelnek kell lennie a túl alacsony árnak - mondja Békefi Veronika, a Neckermann Utazási Iroda Kft. ügyvezető igazgatója. Ez ugyanis már annak a jele, hogy az adott irodának előre kell menekülnie, nagy szüksége van a gyorsan befolyó készpénzre. Az elmúlt években az esetek többségében a növekedés és az árak leszorítása fontosabb szempont volt, mint maga a gazdaságos működés.

Az elmúlt évek csődjei alapján úgy tűnik, hogy az érintett tulajdonosok, cégvezetők a homokba dugták a fejüket, nem voltak hajlandóak a helyzetet reálisan értékelni - állítja Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezetője -, és a túlélés érdekében a beszerzési ár alatti árakkal próbálkoztak. A piac azonban nagyon megváltozott, ma már nem lehet arra számítani, hogy az első fél évben befolyó pénzekből lehet majd a nyár folyamán a szolgáltatóktól beérkező számlákat kifizetni. Ma már ugyanis az utazók egyre később foglalnak, fizetnek előleget, a partnerek viszont egyre gyakrabban előre kérik a pénzt.

Kockázat

Az eddigi utazási irodai csődöket értékelve Gál Pál szerint fontos tanulság, hogy szinte minden szóban forgó iroda a nagyon kockázatos bérelt repülőgépes (charter-) utaztatásban látta a kiutat, ráadásul úgy, hogy ezt a kapacitást évről évre próbálták növelni. A forgalom növekedését gátló tényezőkkel azonban nem számoltak, vagyis nem mérték fel reálisan a piaci lehetőségeket.

Békefi Veronika fontosnak tartja, hogy a csődközelbe jutott vállalkozások vezetői korán felismerjék a bajt. Az Eurotours is igyekezett váltani, de már késő volt. A váltás egyébként nagyon nehéz, az adósságspirál beindulását követően pedig szinte már lehetetlen. Legfeljebb akkor van rá esély, ha valaki talál olyan befektetőt, akinek megéri a felhalmozott adósságot kifizetni. Erre az utazási piac mai helyzetében azonban kevés az esély.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.