További Magyar cikkek
Ehhez egyből hozzá is tette, az 520 forintos pótdíj csak annak jár vissza, aki leszáll a vonatról, és lemond az utazásról, Budapesten ugyanis a jegyeket nem fogják visszaváltani. Így is lett, az utasok szerint ugyan a Misina fantázianévre keresztelt vonat 22 perccel a menetrendben szereplő időpont után érkezett a Délibe, a MÁV-os diszpécser órája szerint viszont csak 14 percet késett. Az pedig örök rejtély marad, hogy tudta a kalauz mindezt három órával korábban Pécsett megjósolni.
Ügyfélbarát is, meg nem is
Hogy mikor jár vissza az IC-pótdíj, arról elvileg a MÁV üzletszabályzata igazít el. Meglepő módon eszerint nem negyedórás, hanem csak félórás késés után jár kártérítés a helyjegyköteles vonatokon utazóknak. A társaság azonban úgy döntött, szigorúbban megregulázza saját magát, és az intercity, az intercity rapid és az interpici vonatoknál negyedórára csökkenti a limitet.
Valószínűleg könnyen megteheti, teljesen mindegy ugyanis, mennyit késik a vonat, az üzletszabályzat alapján a társaság a kártérítések nagyrészét megúszhatja. A szabályzat szerint ugyanis mentesül a kártérítési kötelezettség alól, ha "a vonat késését vagy kimaradását tevékenységi körén kívül eső elháríthatatlan ok idézte elő" és "bizonyítja, hogy úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben elvárható". Hogy mi esik a tevékenységi körön kívül, azt a személyszállítási irányító vagy az állomásfőnök dönti el. A viszontagságos időjárás, a balesetek, az elemi események, árvizek mindenképpen idetartoznak, de ha úgy adódik, villámcsapás miatt leszakadt felsővezeték is idesorolható.
Csak a pécsieknek járt volna
Nem jár vissza a pótdíj akkor sem, ha a MÁV az indulás előtt figyelmeztette az utasokat a késésre. A pécsi esetre azonban ezt a szabály állítólag nem lehet ráhúzni. "A figyelmeztetésnél ugyanis nem az indulás tényleges idejét, hanem a menetrendszerinti időpontot kell figyelembe venni" - magyarázta az Indexnek Kalavecz Imre, a társaság szóvivője. Vagyis, ha a vonat egy perccel később ért volna a Délibe, a pécsiek elvileg kaphattak volna kártérítést. Ha azonban a késés híre a Pécs utáni állomásokra időben eljutott, és ott közhírré is tették, a később felszálló utasoknak már nem járt volna semmi.
A teljes IC-pótdíj egyébként két részből áll: a 130 forintos helyjegyből és az IC-knél 390, ICR-eknék 520 forintos pótjegyből. A kisebbik tételt az ülőhelyért, a nagyobbikat a komfortért csengeti ki az utas. Ha mégsem komfortos az utazás, például nem működik nyáron a légkondi, télen a fűtés, a teljes pótdíj nem, de a pótjegy ára azért Kalavecz szerint mindig visszajár. A Homárra azonban érkezett már olyan levél is, ami ezt cáfolja. (Késéskor a teljes összeget visszaadják, ha visszaadják.)
A MÁV egyébként naponta 87 intercity járatot indít, ezeken tavaly több mint hétmillióan utaztak. Hogy mennyi volt a késés, arról a társaságnak nincsenek adatai, a kifizetett kártérítésekről annyit közöltek, hogy az az utasok kevesebb, mint 10 százalékát érintette, ha a követelés jogos volt, mindig fizettek.