Ambrus
-7 °C
3 °C

Fakard, társasjáték, búgócsiga: átalakul a játékpiac

2005.12.01. 08:19
A hagyományos játékok az utóbbi években egyre inkább teret vesztettek, de úgy tűnik, az idén trendforduló bontakozhat ki. A kereskedők szerint a számítógépprogramok helyett most több közösen játszható játék kerülhet a fa alá.

A hagyományos játékpiac forgalmát erősen gyengíti a mobiltelefónia, a cd-k, az mp3-as vagy dvd-lejátszók értékesítése. A sok-sok számítógépes periféria is messzemenőkig kielégíti a kamaszok igényeit. A játékgyártóknak és -nagykereskedőknek a szórakoztatóelektronikai iparral kell versenyt futniuk, az idén azonban, úgy tűnik, nem esélytelenül teszik ezt. Talán az évközi sulinetes számítógépes őrületnek köszönhetően idén trendforduló bontakozhat ki.

Fakard, búgócsiga

A hagyományos, illetve kreatív játékok iránt érezhetően nőtt az igény. Gyaraki József, a Regio Kereskedelmi Kft. játék-nagykereskedelmi cég ügyvezető igazgatója szerint érdekes módon az idén például jobban fogy a szokottnál a textilbaba. Juhász Balázs, a Gulliver Játéknagykereskedelmi Kft. kereskedelmi igazgatója szerint a társasjátékok iránt is erős a kereslet, a 4-5 legnagyobb gyártó egyenként 60-féle terméket kínál, ami önmagában is piacnövelő hatással bír. Úgy véli, a szülők egy része újra gondot fordít arra, hogy karácsonykor a közös játékkal eltöltött idővel is megajándékozza gyermekét. A szórakoztatóelektronikai és a pc-piac azonban erős, minél nagyobb a gyerek, annál valószínűbb, hogy e két szegmensből kerül a karácsonyfa alá az ajándéka. Ma már az sem ritka, hogy óvodásoknak nevelő célzattal bébikomputert vásárolnak a szülők.

A hagyományos játékpiacot Gyaraki József 35 milliárd forintra becsüli, úgy véli, ennél lehetne nagyobb is, ha a gyerekeknek valóban játékot vásárolnának a szülők. Mint mondta, kínálat és kapacitás van, a nagykereskedők ilyenkor a lehető legjobban felkészülnek és a szokottnál is erőteljesebben figyelnek a vásárlókra. Van keresnivalójuk a piacon, ugyanis nagyobb tapasztalattal és szakértelemmel rendelkeznek a játékokról, mint a hipermarketek. Az ágazat jelentősen átalakult az utóbbi évtizedben, a gyártók és a kereskedők egyre fiatalabb korosztályokra fokuszálnak. Míg tíz évvel ezelőtt egy gyerek a korának megfelelő építőjátékot kapott, ma már megszólják azt a családot, ahol a 13 évesnek kisautót vagy puzzle-t hoz a Jézuska. Mindkét szakember úgy érzi, ezért vannak többségben azok a családok, amelyek inkább a szórakoztatóelektronikát keresik.

Reklám a játéknak

Juhász Balázs elmondta, azon törik a fejüket, hogyan lehetne a játékgyártókkal és -kerekedőkkel közös reklámkampányt indítani a hagyományos játékok népszerűsítésére, márkák és cégek kiemelése nélkül. A kereskedők minden erejüket arra fordítják, hogy visszacsábítsák a vevőket. Mind a Gullivernek, mint a Regiónak (mindkét cég meghatározó szereplője a honi játék-nagykereskedelemnek, tevékenységüket erős bolthálózattal támasztották alá) szembe kell néznie a hipermarketek térhódításával. Gyaraki József szerint a 35 milliárdos piacból a láncok nagyjából 20 milliárd forintot fognak le.

Ez önmagában nem lenne probléma, ám a láncok a saját nagykereskedelmi hálózatukat működtetik, illetve közvetlen kapcsolatban állnak a gyártókkal. Karácsonykor ugyanakkor nincs ok a panaszra. A Regio éves forgalmának felét az év utolsó három hónapjában éri el. A növekmény legnagyobb része decemberben, az év utolsó három hetében realizálódik. A forgalom tehát gigantikus méreteket ölt. Juhász Balázs szerint a piaci értékesítés a média és a multinacionális vállalatok miatt egyre szűkebb időintervallumra koncentrálódik, és bár a forgalom másik fele az év közepén keletkezik, a decemberi hajrá komoly terhet jelent a szereplőknek. Ezért nem ritka, hogy az újdonságok, a jól reklámozott játékok december közepére elfogynak. Juhász szerint azok a termékek a legkelendőbbek, amelyek mögött erős az elektronikus média kampánya.

Mikulás után

Gyaraki József szerint nehéz megállapítani a nyári rendelési időszakban, miből mennyire lesz szükség. A hagyományos játékokért a tolongás Mikulás után kezdődik, de a reklámokkal támogatott gyermekjátékok iránt már most megélénkült a kereslet, a nagyüzem az idén Juhász Balázs szerint a korábbi években tapasztaltnál kissé nehézkesebben, de megkezdődött. Mint mondta: Mikulásig általában az alacsonyabb árfekvésű termékeket keresik, utána a drágábbakat, december huszadika után pedig mindent el lehet adni.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.