További Magyar cikkek
A vasút elindult, mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a Magyarországon turnézó svájci Delfin motorvonat fedélzetén, amelynek kisöccsei feltehetően 2007 elejétől érkeznek majd a főváros három dunántúli elővárosi vonalára. És tényleg, mintha elindult volna előre a Flirt-szerelvény, egyenesen előre, le a Keleti aluljárójába, ahol karcsú gépek építik a kijáratot a kettes, és nem a négyes metróhoz, ahogy ezt az óriásplakáton hazudja a csinos szőke.
De nem, csak az osztrák államvasút, az ÖBB 1116 012-4-es Taurusa indult el mellettünk, a 8-as vágányon hátra. A labanc teknő most még alighanem barátságból, azaz a MÁV-val kötött megállapodás alapján hozta Szombathelyről a Claudius IC-t, de egyszer majd verseny lesz az EU-ban a személyszállításban is (az áruszállításban már most is az van bizonyos mértékig), azaz Pestről akár az osztrákok is vihetik majd a magyar utast Szombathelyre.
A piac liberalizációjához persze új törvény kell (a Parlament előtt, tett pipát Kóka), szabályozóhatóság (januártól működik, még egy pipa). De hogy a MÁV, amelynek évtizedes megoldatlan problémái vannak, hogyan lesz versenyképes? Az ésközlekedési miniszter szerint fejlesztéssel: 2007-ig ripsz-ropsz befejezzük a sztrádaépítési program legjavát, utána öt évig már inkább felújított vasútvonalak előtt vagdossák a trikolórt a politikusok, nem autópálya-szakaszok végén. És 2007-től az Unió már nemcsak a pályákra ad pénzt, hanem mozdonyokra, kocsikra és olyan motorvonatokra is, mint a Delfin.
Kóka persze nem ért jobban a vasúthoz, mint az Index szerkesztői (ő is arról beszélt, mint egyszer mi, hogy zsúfoltak az IC-k, pedig az intercityre elvileg csak annyi utas szállhat fel, ahány ülőhely van, szóval az elégtelen kapacitás nem azt jelenti, hogy zsúfolt, hanem, hogy lemaradnak az utasok, de a lényeg, hogy több IC-kocsi kellene), de jól kommunikálja, hogy tényleg akar valamit csinálni. És már ez is valami.
Kóka azzal bízta meg az államvasút vezetését, hogy a 2006-os üzleti tervben ne legyen nagyobb a hiány, mint az idei. Mivel fejlesztésre a miniszter szerint közben többet kell költeni, sok megtakarítás tartalékot kell keresni, de ott, ahol ez az utasok számára nem ront a szolgáltatáson. Sőt, az EU-s pénzekre pályázó részlegnél vagy az informatikában a miniszter szerint fejlesztésre van szükség. A vízfejet 30 százalékkal csökkentik, vagyis a központból küldik el a főnököket, nem az "utasokkal ténylegesen foglalkozó, egyszerű vasutasok" létszámát építik le.
Ált. vezigh., miniszter, elnök-vezig. a Delfin gyomrában sajttájt tart
Kóka János azért arra is célzott, hogy van mit alakítani a vasutasok szemléletén is: "nyitott, a minőségért tenni akaró szakembereket kell képezni" - mondta.
A vasút egyik speciális feladata Ferihegy összekötése lehet a belvárossal. Ehhez a miniszter nem költene el "feltétlenül tímilliárdokat", a jelenlegi pályákat minél jobban fölhasználó megoldás lényegesen olcsóbb lenne, és akár már két év alatt megcsinálható, legfeljebb "három perccel később érnek ki a vonatok". A minisztérium tárgyalni is kezd a napokban a reptér üzemeltetésére kiírt tenderen győzelemre álló, BAA vezette konzorciummal.
Ahova lehet, oda magánpénzeket kell bevonni a minisztérium szerint. Már jövőre kiírják a fővárosi Déli pályaudvar kereskedelmi célú fejlesztésére a pályázatot, a következő pedig a Keleti lesz, ahol magántőkével végzik el a rekonstrukciót. "És innen Szolnokra voooóónnnaaattttaalllll fogok utazni" - mondta Kóka János közlekedési miniszter gyermeki büszkeséggel.