További Magyar cikkek
A Louis Vuitton volt a vízválasztó, a párizsi cég 2006-ban nyitotta meg üzletét az Andrássy úton, az Operaház mellett. A jelekből ítélve ez lavinát indított el, eddig az angol Burberry és az olasz Gucci jelentette be, hogy márkaboltot nyit a közelben. De pletykák szerint több cég is jönne, például a Dior, a Chanel, a Lafayette vagy a Shephora.
Luxusmárkák Magyarországon
De nem a Louis Vuitton volt az első luxuscég Budapesten. Az első luxusbolt a Gresham-palotában, a Four Seasons Hotelben nyitott, a Brioni azonban azzal, hogy egy luxushotelben jelent meg, leginkább a külföldi turistákat célozta meg vásárlóként. A német Escada pedig a Dorottya utcában nyitott üzletet. A legelső cég az Andrássy út környékén egyébként az Ermenegildo Zegna volt, de a szakma szerint inkább a Louis Vuitton volt az, melyet követ a többi luxusmárka.
Tavaly év végén a londoni Regent Street, vagy a milánói Via Montenapoleone mintájára kialakult a Fashion Street. A Deák Ferenc utcában sok világmárka jelent meg – többek között a Tommy Hilfiger, a Boss, a Mexx, a Byblos, a Roccobarocco, a Lacoste, a Sisley, a Benetton, a S. Oliver, a Puma, a Karl Lagerfeld, a Polo Ralph Lauren, a Just Cavalli és a Giancarlo Ferre, de valódi luxust talán csak a Hugo Boss képvisel. A cél az volt, hogy egy helyen jelenjenek meg a világmárkák, 11 ezer négyzetméteres sétálóutcát alakítottak ki, több kisebb-nagyobb alapterülető bolttal. A legkisebb a 80 négyzetméteres Lacoste, a legnagyobb a 900 négyzetméteres Mexx.
Újra nyit a Divatcsarnok
Az 1910-ben épült Párizsi Nagy Áruház, vagyis a Divtcsarnok 2008 második felében nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt. Az áruház 1999-ben zárt be, a mostani beruházó ismét áruházat alakítana ki a műemlék-épületben. Az Orco csoport által felújított épületben elegáns kereskedelmi egysége és irodák lesznek. Az áruház tetején étterem nyílik, ahonnan egész Budapestet be lehet látni.
A Louis Vuitton üzlet eddigi eredményei messze felülmúlták elvárásaikat – mondták a cégnél. A vevőkör nagyon változatos, bár a vásárlók többnyire magyarok, természetesen sok a turista is. A cél az üzlet megnyitásával az volt, hogy az eddig külföldön vásárló ügyfelek hazájukban is megtalálják termékeiket. Az ikonikus termékek mindegyike bestseller az Andrássy úti üzletben. Poggyász kategóriában a Monogram vászonból készült Keepall a mindent vivő utazóstáska, az újratervezett Speedy a legdivatosabb városi táska. Az üzletben az árak a nyugat-európai színvonalat tükrözik, a Monogram Jokes és Weekender táskák ára 272 ezer és 570 ezer forint körül mozog, egy Pégase 50 például 422 ezer forintba kerül, de a Wardrobe klasszikus utazóládáért többmillió forintot is elkérnek.
Az Armani is nyit márkaboltot és kávézót Budapesten a közeljövőben. Jelenleg van egy üzlet a Hunyadi téren, ahol Armani termékeket árulnak, de ez még nem a hivatalos márkabolt. Az üzletben csak előzetes bejelentkezés alapján tudnak fogadni, akkor azonban a vásárló az egyetlen ügyfél. Lehet neten is rendelni a termékekből, illetve házhoz is mennek divatszakértővel. A kínálatban öltönyök, pólók, nadrágok és a tavaly bemutatott Armani mobiltelefon is megtalálható. Az öltönyök 150 ezer forint körül vannak, de vannak olcsóbbak is. A nyakkendő 12-15 ezer, a cipő 35-50 ezer, a papucs 9-28 ezer, az ing 25 ezer, a póló 15 ezer forintba kerül.
Miért az Andrássy?
A szakemberek szerint a Louis Vuitton döntése lendületet adott azoknak a luxusmárkáknak is, amelyek már gondolkodtak a budapesti megjelenésen. A Duna House tapasztalatai szerint az Andrássy út esetében elsősorban a cím és a presztizs a vonzerő, a luxusboltok pedig lassan egymást kezdik el vonzani a helyszínre, a magas bérleti díjak ellenére is. Ugyan hazai Champs Elysée-ről egyelőre még nem beszélhetünk, a Deák térnél található Fashion Street is jót tett a sugárút fejlődésének, és várható, hogy további exkluzív üzletek érkeznek elsősorban az Andrássy út belső részére.
A luxusmárkák mindig is szerettek elkülönülni a középkategóriás üzletektől, kereskedelmi láncoktól. Vásárlóik jobban kedvelik, ha a luxusüzletek nem keverednek a tömegcikkeket értékesítő üzletekkel. Talán ez az oka, hogy nem a Váci utcát választották, hiszen ott már korábban megjelentek a tömegigényeket kielégítő divatmárkák, és egymás után jelennek meg a külföldön is népszerű újabb divatcégek. A luxuscégek megjelenésében számít az utca hangulata, szépsége, különlegessége, amit az Andrássy út kiválóan biztosít – vélik a Jones Lang LaSalle ingatlanfejlesztő cégnél.
Prágát követjük
A Louis Vuitton mindig is pionír szerepet töltött be egy-egy új országban való megjelenésével – nyilatkozták az Indexnek a cégnél. Az Andrássy út kiválasztása előtt öt-hat évig keresték a legmegfelelőbb helyszínt. Ez a környék a megnyitás pillanatában még nem volt luxuskereskedelmi övezet, de hosszú távon rendkívüli lehetőségeket rejt. Szerintük Magyarország öt- tíz éven belül kiváló üzlet lehet, úton van affelé, hogy vibráló divatvárossá nője ki magát. Eredetileg a cég is a Váci utcában keresett helyet, de a kiszemelt helyszín mégsem felelt meg az igényeiknek, így végül az Andrássy útra esett a választás.
Hasonlóan alakult Prágában is a helyzet egy évtizeddel ezelőtt. A cseh fővárosban már szinte minden luxusmárka nyitott üzletet az elmúlt években, tizenegy évvel ezelőtt egyetlen luxuscégnek sem volt üzlete, ma viszont már szinte az összes megtalálható. Azt, hogy miért mentek előbb Prágába a cégek, nehéz meghatározni. A Jones Lang LaSalle szerint több összetevője is van (vásárlóerő, turizmus stb.) de talán az egyik további ok, hogy Prágában az a környék, ahol a luxusmárkák elkülönülnek, jóval korábban kialakult.
Hosszútávú hatások
Ugyanakkor a Duna House szerint az üzletek megjelenése alig van hatással a helyi lakáspiacra, ahol fővárosi viszonylatban sokszor nagyon magas áron kínálják a lakásokat, nem egy esetben egymillió forintos négyzetméteráron. Ezek persze kirívó példák, de az 5-600 ezer forintos négyzetméterár egyáltalán nem számít különlegesnek, miközben az első keresztutcában néhány méterre az Andrássy úttól ennek az árszintnek már csak 60-70 százalékát kell kifizetni. A környék évek óta hagyományosan drága, elsősorban a külföldi vásárlók jellemzőek.
A Jones Lang LaSalle szerint a luxusmárkák megjelenése az Andrássy úton hatással van a bérleti díjakra is. Az emelkedés már elkezdődött egy-két éve, de egyre nehezebb és drágább üzlethelyiséget bérelni vagy vásárolni az Andrássy úton. Idővel egyre jobban közelednek a bérleti díjak a Váci utcához.