További Magyar cikkek
A tárgyalások már több mint negyven napja folynak, de nem közeledtek az álláspontok az elmúlt hetekben sem - nyilatkozta az Indexnek Csorba Attila. A március elején kezdődött megbeszélésekre a szakszervezet igénybe vette a Munkaügyi Közvetítő és Döntőbírói Szolgálat közvetítőjét is.
Fenyegetés?
A szakszervezet megítélése szerint a tervezett a Malévban történt kiszervezések során a költségcsökkentési lázban a munkáltatónak az a célja, hogy az amúgy is nehéz körülmények között dolgozó és élő munkavállalók szociális és gazdasági helyzetét tovább rontsa. Mivel nem sikerült eredményre jutniuk, a március végi kétórás figyelmeztető sztrájk ellenére sem, az LDFSZ pénteken bejelentette, egyész napos munkabeszüntetéssel próbálja elérni, hogy emeljék a dolgozók bérét.
A bejelentés ellenére a Malév részéről nem próbáltak kompomisszumot kötni. Csorba Attila sajnálatosnak tartja, hogy a munkáltató a szrájkra készül fel. A szakszervezeti vezető szerint a Malév vezetője jó üzletember, de az utóbbi napokban a személyeskedésről szólnak a megbeszélések. Az utolsó tárgyalások pedig a fenyegetésektől sem voltak mentesek - állítja Csorba Attila.
A szakszervezet vezetője szerint a holnapi sztrájkban hasonló számban fognak részt venni, mint március végén, vagyis 200-250 emberre számítanak. A szakszervezethez tartozó dolgozók kedden hajnali fél ötkor teszik le a munkát, s a sztrájk a tervek szerint egészen éjfélig tart majd. A Malév az utasok zökkenőmentes kiszolgálása érdekében összesen húsz európai járatát törli. A törölt járatok zöme Nyugat-Európába tartott volna, de várhatóan törölnek hat kelet-európai járatot is.
Néggyel megállapodtak
Sándor László, a légitársaság elnök-vezérigazgatója sajnálatosnak nevezte az LDFSZ keddi munkabeszüntetését és hangsúlyozta, hogy ezért az érdekképviseletet terheli a felelősség. Az elnök-vezérigazgató mérföldkőnek nevezte a bértárgyalás-sorozatban, hogy a társaságnál működő hat szakszervezet többségével, néggyel megállapodás született a 2004-2005-ös kérdésekben. Az elnök-vezérigazgató szerint az LDFSZ-ben nem volt meg a szükséges kompromisszumkészség, ezért nem sikerült megállapodásra jutni velük is.
A Malévnek kedden összesen 67 járata van, közülük 47 a menetrend szerint indul. A légitársaság a törölt járatok esetén hétfőn, illetve a sztrájkot követő napokban az utasokat az utazási irodákban és jegyirodákban módosított repülőjegyek birtokában eljuttatja a célállomásra. Amennyiben az utas nem kíván élni ezzel a lehetőséggel a repülőjegy teljes árát visszatérítik.
Sándor László hangsúlyozta, hogy a négy szakszervezettel olyan megállapodást kötöttek, ami a reáljövedelmek növekedését tartalmazza a piaci szempontok érvényesülése mellett - írja az MTI. Hozzátette: az LDFSZ 30 százalékos követelésével a munkáltató nem tudott mit kezdeni. Szavai szerint a szakszervezet elutasította a fedélzeti takarítás kiszervezését is, ami 100 millió forintos nagyságrendű megtakarítást eredményezhet az átalakuló légitársaságnak. Az elnök-vezérigazgató szerint a Malév jó pályán van, javulnak a mutatói, ám a stabilizációhoz elengedhetetlen az átalakulás.
Már sztrájkoltak
Mint az Index korábban megírta, az LDFSZ március végén már tartott egy kétórás figyelmeztető sztrájkot. Akkor nyolcszáz ember szüntette be a munkát. Egyes járatok nem, vagy csak késve tudtak elindulni. Ezután sokáig úgy tűnt, hogy az bértárgyalások elmozdulnak a holtpontról, azonban nem sikerült megállapodásra jutni.
December végén is kétórás figyelmeztető sztrájkot tartott a Budapest Airport három szakszervezete. Akkor azonban ez nem érintette az utasokat, mert a járatok földi kiszolgálásáról nem a Budapest Airport, hanem a légitársaság alkalmazottai gondoskodtak.