Szeretetszolgálat segítene a lakáshiteleseknek

2008.11.06. 07:38
A válság befolyásolja a nagyvállalatok adományozását is, ehhez igyekszik alkalmazkodni a máltai szeretetszolgálat. Egyebek mellett egy bankkal tárgyalnak, hogy ne kerüljenek utcára azok, akik nem tudják a lakáshitel-törlesztést fizetni.

Az, hogy a nagyvállalatok költségvetésükből mekkorát fordítanak adományozásra, továbbra is csak döntés kérdése, hiszen nincs szó akkora összegekről, amelyek érdemben érintenék a cégek üzletmenetét - tájékoztatta a Napi Online-t Vecsei Miklós, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat (MMSZ) ügyvezető alelnöke. Hozzátette: a kérdés inkább az, hogy a válság okozta nehezebb piaci körülmények közepette tud-e elegendő figyelmet fordítani a cégvezetés a jótékonysági felkérésekre, hiszen a döntéshozók érthető módon most jóval elfoglaltabbak, mint egyébként.

Mindent összevetve Vecsei szerint várható, hogy saját forrásokból kevesebbet adnak majd a társaságok, ám vannak olyan cégek, amelyek azzal a kérdéssel fordultak a szeretetszolgálathoz, hogy szükség van-e többletsegítségre. A Spar - amely évek óta jelentős támogatónak számít - az üzleteiben is lecsapódó fogyasztáscsökkenésre reagált olymódon, hogy új, a legszegényebbek támogatását célzó MMSZ-programban vesz részt. Ígéretes tárgyalások folynak továbbá egy bankkal is, így a jövőben a szeretetszolgálat szakemberei azoknak az adósoknak segíthetnek, akik egy bedőlni készülő hitel miatt kerültek látszólag kilátástalan, akár az otthon elvesztésével is fenyegető helyzetbe.

Az alelnök elmondta: az adományozási kedv esetleges csökkenése a Máltai Szeretetszolgálatot várhatóan kevésbé érinti majd, a szervezet ugyanis jellemzően nem a cégek bevételéből kér, hanem más típusú együttműködésre törekszik. A Westend City Center például úgy segített, hogy a legforgalmasabb helyét adta át egy hétre adománygyűjtési célra, a Gyermely Zrt. pedig évek óta jelentős mennyiségű tésztát és tojást adományoz.

Vecsei Miklós úgy tapasztalta, hogy az adomány áfaterhének idei bevezetése a karitatív szektorban valóságos fekete évet eredményezett. A Máltai Szeretetszolgálatot ez csak kisebb mértékben sújtotta, egyrészt a stabil adományozói háttérnek, másrészt az akciók jellegének köszönhetően. Utóbbira jó példa az éves adománymennyiség nagy részét behozó, "Adni öröm" elnevezésű, karácsony előtti program. Ebben a Spar- és Kaiser's-üzletek vevőit szólítják meg azzal, hogy aki teheti, vásároljon valamit egy a szeretetszolgálattól segítséget kérő idős ember vagy nagycsalád ünnepi csomagjába. Itt nincs többlet áfafizetési kötelezettség, az adományozó a közterhet már az üzlet kasszájánál rendezi.