Vince, Artúr
-11 °C
-1 °C

Elkerülni Budapestet

2006.05.03. 14:55
A csömöriek ugyan aggódnak az M0-ás autóút építése miatt, de a Nemzeti Autópálya Zrt. szerint nincs okuk erre. Zaj nem lesz, Budapestet pedig muszáj elkerülni. Ezt már Vásárhelyi Boldizsár is jól látta 1942-ben.

Az M0-ás autóút keleti, Csömör és Árpádföld közötti szakaszának szombat reggel kezdődött munkálatai megmozgatták a környék lakóit. A hosszú hétvége után kedden reggel többen is felkeresték a csömöri önkormányzatot kérdéseikkel. Ehhez képest kiderült, az itt dolgozóknak is újdonság, hogy már zajlanak a földmunkák.

Már Vásárhelyi Boldizsár is megmondta

Az M0-ás koncepciója nem újkeletű. Először 1942-ben jelent meg tanulmány Vásárhelyi Boldizsár a műegyetemi professzor tollából, amelyben javaslatot tett egy Budapestet elkerülő útról, a jelenlegi nyomvonaltól jóval távolabb. A 60-70-es években szó volt a Hungária körút vonalában egy magas vezetésű autópálya megépítéséről is, de ahogy a belső kerületek beépítettsége nőtt, a sztráda is egyre kijjebb tolódott. A 80-as évek végére már a XVI. kerületi tanács is követelte a külső körgyűrű megépítését.

Azóta számtalan tanulmány készült arról, hogy egy elkerülő út hogyan befolyásolná a város forgalmát, és milyen hatással lenne a környezetre. Ugyanezzel egy időben a civil szervezkedés is megkezdődött, hiszen a kertvárosi Árpádföld lakói féltették otthonaikat a megnövekedő forgalomtól és az ezzel járó zaj- és levegőszennyezéstől. A lakosság nyomására később a XVI. kerületi önkormányzat is a körgyűrű megépítése ellen fordult. Azonban újabb környezeti tanulmányokat kényszerült készíttetni, miután a 90-es évekre a kerület forgalma jelentősen megnőtt. Ekkor a Szlovák és az Ostoros út lakói szorgalmazták egyre erőteljesebben az M0 mielőbbi elkészítését a sűrűsödő személy- és teherautó-forgalom miatt.

Lehajtani Csömörön

Már az M0-viták korai szakaszában több nyomvonal lehetősége is felmerült. A Csömör és Kistarcsa, valamint a Csömör és Árpádföld közötti út is szerepelt a csömöri önkormányzat 1996-os rendezési tervében. Az önkormányzat e tervek ismeretében vonta belterületbe 1998-ban a Majorszegi-liget (Csömör Budapest felőli széle) szántóföldjeit. Az akkori tulajdonosok tisztában voltak vele, hogy esetleg később itt épül az autópálya, de az előnyösebb üzlet reményében erről nem minden esetben értesítették a későbbi vevőket. Azóta ezt a részt családi házakkal építették be.

A képviselő-testület 2001 végén szavazta meg véglegesen az Árpádföld és Csömör közötti nyomvonal megépítését, ám szigorú feltételekhez kötötte azt. A 2005-ben elkészült építési engedély mégsem tartalmazta a korábban kikötött környezetvédelmi beruházások némelyikét. Ahhoz, hogy a jelenleg érvényes tervek alapján kezdődhessen meg a munka, a csömöri önkormányzatnak külön tárgyalásokat kellett kezdenie a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal. Így a kívánt zajvédelem is megvalósulhat, valamint a forgalomnövekedés elkerülése miatt a tervekből kivették a Timur utcai autópálya-lehajtót is. A tervekben ezen a szakaszon csak a Veres Péter úti, valamint a Rákospalotai határút végére építendő lehajtó maradt.

Mindenben az önkormányzat a hibás

Az önkormányzat munkatársa szerint a csömöriek, pontosabban az érintett területek tulajdonosainak aggodalma részben nem alaptalan, mivel a kisajátítások nem zajlanak zökkenőmentesen. A kisajátított területeket ugyanis a szerződés megkötése után azonnal levették a tulajdonosok nevéről, a kifizetésekkel pedig 2-3 hónapja késlekedik a kivitelező cég. Azt is elmondta, hogy tudomása szerint az építkezésnek már márciusban el kellett volna kezdődnie, március 13-án M0 táblaavatási ünnepséget is tartottak. Akárhogy is, a csömöriek mindenért az önkormányzatot tartják felelősnek, hozzájuk fordulnak panaszaikkal.

Az önkormányzat munkatársának elmondása alapján idén csak a földmunkákat végzik el ezen a részen. A munkások már kimérték a nyomvonalat, mostantól kiássák, illetve feltöltik a szükséges területeket, megépítik a felüljárókat és az alagutakat, ahol szükséges. Később Csömör határában ideiglenes betonüzem is épül majd az építkezés kiszolgálására, azonban az út ellátására szilárd burkolattal már csak jövőre kerül sor.

A távolabbi tervekben szerepel egy Gödöllőt Pécellel összekötő, illetve Gödöllőt elkerülő út is, amely szintén tehermentesíteni fogja a XVI. kerületet és Csömört is az átmenő forgalomtól. Ennek az útnak az átadása 2008-ban lesz esedékes.

A Nemzeti Autópálya Zrt. közleménye
Csömör és Árpádföld között az autóút nyomvonala és az ott alkalmazott zajvédelmi technikák az alábbi módon valósulnak meg - olvasható a Nemzeti Autópálya Zrt. lapunhoz eljuttatott közleményében. Eszerint az autóút a 3. sz. főutat alul keresztezve, kb. 1,5 km hosszan még Budapest XVI. kerületi területen halad, egy nyújtott S betű alakot követve. Az első 700 m hosszon a pálya változó (15-4 m) mélységű bevágásban fekszik, majd egy 100 m-es alacsony töltéses szakasz után újra bevágásba kerül kb. 400 m hosszan. Innen változó (max. 3,5 m) magasságú töltéses szakasz következik a Magtár u.-ig, amely a 3-as úttól az M0 nyomvonalán haladva kb. 1,8 km-re van. Már csömöri területen a Magtár u. egy korrekciós szakasszal, felüljárón fogja keresztezni az M0-t. Innen a csömöri HÉV-ig és a mellette haladó Timur (Major, Csöbör) u.-ig bevágásban halad újra az autóút. A bevágás mélységét növeli a Csömör és Árpádföld felőli oldalon is, az autóút két oldalán a jelenlegi terepre elhelyezett védő töltés. A Csömör felőli töltés teteje és a pályaszint között mintegy 7 m különbség van. Ez a különbség (mélység) ezen a szakaszon szinte végig állandó, mivel a terepre épített töltés magassága úgy változik, ahogy a pályaszint mélysége a jelenlegi terep alatt. A védőtöltés zajvédelmi funkciót is ellát, illetve a töltésre és a töltés mögé telepített növényzettel együtt az autóút optikai takarását is biztosítja a lakóterület felől. A növényzet mint zajvédelem is funkcionál. A szembejövő forgalom az autópályákon megszokott középső, 3,60 m széles sávval lesz elválasztva.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.