További Magyar cikkek
23 ezer tonnával kevesebb
A projektben részt vevő cégek úgy alakítják át a termékeiket, hogy az egy mosáshoz szükséges mosópor tömege legalább harmadával, térfogata pedig minimum 22 százalékkal csökkenjen. Ennek megfelelően változik a kiszerelés is: a jövőben a háromkilós helyett két-, a hatkilós helyett pedig négykilós mosóporokat vehetnek a fogyasztók az üzletekben, változatlan áron. Az új típusú mosószerek kiszállítását ez év májusában kezdték meg, s a program ütemterve szerint a kezdeményezéshez csatlakozó vállalatok 2008-tól már csak a kompakt termékeiket értékesítik (a szervezők számításai szerint ugyanis 2007 végére fogyhatnak ki a régi termékek készletei). Előzetes becslések szerint a kampány eredményeként a kelet-közép-európai vásárlók mintegy 190 ezer tonna mosóport spórolhatnak meg évenként.
A Mosóporok a fenntartható fejlődésért programot hazánkban a Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség (Kozmos) koordinálja. Murányi István, a Kozmos főtitkára lapunknak elmondta: a magyar mosóporpiac szereplőinek nagy része - az Egyesült Vegyi Művek, a Henkel, a McBride, a Procter & Gamble és a Reckitt Benckiser is - csatlakozott a projekthez, és a közeljövőben valószínűleg az eddig kimaradt cégek is beszállnak. Éppen ezért úgy véli, 2008-ig Magyarországon akár 23 ezer tonnával is csökkenhet a mosópor-felhasználás a kompakt termékeknek köszönhetően.
Költséges az átállás
Az ilyen típusú mosóporra való átállás ugyanakkor igen komoly befektetést jelent az egyes gyártóknak - mondta Karancsi Zsolt, a Mosóporok a fenntartható fejlődésért munkacsoport elnöke. A résztvevőknek elsősorban az adott formulák és a termék összetételének megváltoztatására kell sokat költeniük, de jelentős költségtényező a csomagolás újratervezése és átalakítása is. Viszonylag könnyebben megoldható ugyanakkor egy ilyen fejlesztésnél a gyártósorok és gépek átállítása. A jelentős egyszeri ráfordításokat követően azonban hosszú távon megtakarítást is jelenthet a vállalatoknak a kompakt termékekre való átállás - tette hozzá Karancsi Zsolt. A programban részt vevő cégek elsősorban a logisztikai költségek mérséklődésére számíthatnak a későbbiekben, hiszen a kisebb kiszerelésnek köszönhetően mind a mosópor szállítása, mind tárolása olcsóbb lesz. Emellett az előállításához szükséges alapanyag-, illetve energiamennyiség csökkenésének következtében várhatóan zsugorodnak a termelési kiadások is.
Az AISE programjának fontos eleme a kompakt mosóporok bevezetését kísérő erős reklámkampány az érintett országokban. A szervezet összesen 2,5-3 millió eurót szán az új termék helyes használatának reklámozására, ennek elosztását az AISE központjából koordinálják. A kampányt a részt vevő cégek finanszírozzák: a kisebb vállalatok egyszeri befizetéssel, míg a nagyobb társaságok piaci és reklámozási részesedésük arányában osztoznak a program marketingköltségein. Magyarországon április 18-a óta láthatók a legnézettebb kereskedelmi csatornákon azok a reklámok, amelyek a kompakt mosópor előnyeire és helyes használatára hívják fel a fogyasztók figyelmét.