Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Bajba kerülhet a Netrisk több ezer ügyfele

2003.12.08. 11:14
Bő tízezer olyan kötelező gépjármű-biztosított ügyfél helyzete vált bizonytalanná, akik az elmúlt hónapban a Netrisk online biztosítási brókercég segítségével mondták fel eddigi szerződésüket három nagy hazai autós biztosítótársaságnál - értesült a Világgazdaság. A biztosítók ugyanis pár napja közölték az alkuszvállalattal: érvénytelennek tekintik az általa közvetített felmondásokat.
December elején az Allianz Hungária, a Generali-Providencia és az OTP-Garancia biztosítók írásban tudatták a Netrisk online biztosítási alkuszcéggel: nem tartják érvényesnek azokat a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződésekre vonatkozó felmondásokat, amelyeket az alkuszvállalat adott be ügyfelei nevében hozzájuk. Nem kis létszámról van szó: a Netrisk Kft. az elmúlt hónapban mintegy 14 ezer felmondást továbbított e társaságoknak.

Elveszthetik a bónuszt

Mindez azt jelenti: az érintett ügyfeleknek egyelőre fogalmuk sem lehet arról, hogy januártól régi vagy új biztosítójukhoz fizessék díjukat. Ha a helyzet heteken belül nem rendeződik, e biztosítottak díjnemfizetés miatt akár el is veszthetik jelenlegi bónuszfokozatukat eddigi társaságunknál.

Fax nem elég

Nem mindenhol faxoltak
A www.biztositas.hu-t üzemeltető Wallrisk Kft. a hírrel kapcsolatban közölte: a társaság a kötelezőbiztosító-váltás alkalmával ügyfeleitől eredetiben kérte a korábbi biztosítás felmondására vonatkozó nyilatkozatot és alkuszi meghatalmazását is. Faxos ügymenetet nem folytatott, sőt, oldalán felhívta ügyfelei figyelmét, hogy a faxon megküldött felmondás nem jogszerű. Az általa képviselt mintegy hatezer ügyfél jogszerűen mondott fel, és a társaságot is jogszerűen bízta meg.

A Világgazdaság információi szerint a jogi nézeteltérés oka, hogy a biztosítók úgy vélik: a felmondások alakilag és tartalmukat tekintve sem voltak megfelelőek. A törvény betűjével ellentétben ugyanis a brókercég - egyedi módon - csupán az ügyfél faxon elküldött nyilatkozatát szállította el hozzájuk. Márpedig a hatályos polgári törvénykönyv (ptk.) nem teszi lehetővé, hogy a valamely képviselő (jelen esetben az alkusz) közvetítésével kezdeményezett felmondáskor a közvetítő csak faxolt, s nem az eredeti ügyfélaláírással ellátott dokumentumként birtokolja a biztosított jóváhagyását.

A Netrisktől érkezett dokumentumok tartalmilag hiányosak: nem állapítható meg egyértelműen, mire vonatkozik a megbízás. Nem olvasható ki belőlük az ügyfeleknek az a szándéka, hogy a felelősségbiztosítási szerződésüket meg akarják szüntetni - hangsúlyozták érdeklődésünkre az Allianz Hungáriánál. Hozzátették: a "kötelező" - mint minden biztosítás - polgárjogi szerződés, amelynek nemcsak megkötésekor, hanem felmondásakor is alapfeltétel a jogszerűség. Ez az ügyfelek érdeke is. Az OTP-Garancia álláspontja szerint sem egyértelmű, hogy a felmondást tényleg a szerződő kezdeményezte-e - mondták el utóbbi társaságnál.

Az ügyvédi irodák szerint megfelelnek

A Netrisk három, egymástól független ügyvédi iroda véleményét kérte ki az ügyben, s ezek mindegyike szerint jogszerűen megfeleltek az írásbeli követelményeknek a felmondások. A jogi szakvéleményeket hétfőn eljuttatjuk a biztosítókhoz - közölte ugyanakkor Haraszti Zsolt, az online biztosítási alkuszcég ügyvezetője lapunkkal.

A szakember furcsállja, hogy az elmúlt bő három évben - működésük kezdete óta - az érintett biztosítótársaságok azt sohasem kifogásolták, ha ugyanilyen ügyfélmegbízásokkal új szerződéseket kötöttek náluk. Úgy vélte: a felmondások tényét a biztosítók sem kérdőjelezték meg, hiszen az elmúlt hónapban átvették cégüktől a felmondásról szóló dokumentumokat.

A Ptk. elavult?

Haraszti szerint a Ptk. elavult, ezért nem szerepel benne még a faxos ügyfélmegbízási lehetőség (ennek ellentmond viszont, hogy az elektronikus aláírással hitelesített megbízásra már van mód az időközben többször - legutóbb 2001-ben - módosított törvény szerint). A pénzügyi rendszer számos más területén - például a bevásárlóközpontok munkatársainak segítségével történő áruhiteles vásárlásoknál - a faxon történő ügyfélmegbízás igenis bevett gyakorlatnak számít - érvelt a Netrisk ügyvezetője.

A PSZÁF dönt

A Netrisk és az Allianz Hungária - amelyhez piaci értesülések szerint 6 ezer felmondás érkezett - egyaránt a pénzügyi felügyelethez (PSZÁF) fordult eltérő álláspontjuk miatt. Míg a biztosító a hatósági döntéstől teszi függővé álláspontját, a brókercég közölte: december 15-től mindenképp megkezdi az új "kötelezős" szerződések postázását az érintett ügyfelek számára. Haraszti szerint ugyanis e biztosítottakat legfeljebb arra lehet kötelezni, hogy mutassák be az alkusznak adott eredeti megbízásukat az Allianznak. Kérdéses viszont, hogy e megoldással megelégedne-e a három biztosító is.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!