További Magyar cikkek
Jövőre 14 gyorsforgalmi úton kezdődik építkezés, emellett 51 közúti és 6 nagy vasúti beruházás kezdődik meg összesen 865 kilométeren. A legnagyobb beruházás az M0-s déli szektorának építése, valamint ahhoz kapcsolódóan az 51-es főút és M5-ös közötti új szakaszának megépítése ígérkezik: a 6,3 kilométernyi új út és a 18 kilométernyi szélesítés – benne két új Duna-híd építése – összesen várhatóan 95,56 milliárd forintba kerül majd. Az M0-shoz kapcsolódóan szerepel a tervekben a csepeli gerincút építése a körgyűrű és Lórév között; ez a 6,7 kilométer 5,5 milliárd forintba kerülhet majd (a fejlesztésekről tételes felsorolást a NIF prezentációjában olvashat).
A nagyobb beruházások között szerepel még az uniós forrásból épülő M43-es Makó és országhatár közötti szakaszának elkezdése – az M43-as az egyetlen, ahol jövőre szalagot vágnak: a meglévő szakasztól a 47-es főútig vezető 6,7 kilométer készül el 16,93 milliárd forintért 2009-ben –, ami 57,5 milliárd forintba kerül majd.
Tízmilliárdos költségű, jövőre kezdődő gyorsforgalmi úti építkezésből még öt lesz: az M9-es Dusnok és az 54-es főút közötti 12,3 kilométere (12,4 milliárd), a 4-es főúton a kisújszállási elkerülő (11,08 kilométer, 12,1 milliárd), valamint három burkolatmegerősítési beruházás a 8-as úton, Márkó, Ajka, Veszprém megye határának térségében. A tervezett NIF-kiadások között szerepel az M3-as Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti szakaszának előkészítése (maga az építkezés itt, akárcsak az M6-oson, ppp-konstrukcióban valósul meg).
Négysávú 4-es
A közutas fejlesztések az egyszámjegyű főutak közül elsősorban a 4-es főútra koncentrálódnak: a 17 ilyen beruházásból 9 itt kezdődik el. A 25,8 kilométernyi monori és pilisi elkerülő megépítésével – erre 31,31 milliárdot szánnak –, valamint újabb 16 kilométernyi szakasz négysávúsításával Pest megyében végig kétszer két sávon haladhat majd a forgalom. Emellett a 4-es főúton megépülő a debreceni elkerülő úgynevezett visszatérő ága és 35-ös és a 4-es főutak között.
Nem tudunk a hatalmas fejlődésről
A magyar közvélemény továbbra is inkább tájékozatlan, mint tájékozott arról a hatalmas fejlődésről, ami az autópálya-hálózatban történt az elmúlt öt-hat évben – erre a következtetésre jutott a NIF a lakosság véleményének megszondázását követően. A helyzet azonban némileg javult: 18-ról 24 százalékra nőtt például azok aránya, akik hallották már a NIF nevét, és a cég közlése szerint jelentősen javult az emberek véleménye az ország infrastrukturális fejlettségéről.
Szegednél elkezdődik az 5-ös főúti elkerülő harmadik ütemének építése, a 8-as és a 72-es kereszteződésénél – Balatonfűzfő-Litér térségében – külön szintű csomópont épül. Újabb előzési szakaszokat létesítenek a 21-es főúton, elkezdődik Ráróspuszta-Rárósnál és Pösténypuszta-Petőnél egy-egy Ipoly-híd építése a magyar szlovák határon.
Megkezdődik a sajószentpéteri elkerülő építése a 26-os főúton, a nagykanizsaié a 61-es főúton, a keszthelyié a 71-esen, a hévízi második és harmadik szakaszáé a 76-oson. A 62-esen a Duna-hidas M8-asnál a seregélyesi és a perkátai elkerülő építése szintén elindul jövőre, ez utóbbi kettő összesen 14 milliárdba kerül majd. A gyöngyösi nyugati elkerülő második ütemének építése és a 451-es úton a csongrádi elkerülő szintén elkezdődhet 2009-ben.
Budapest-Székesfehérvár, Szolnok-Debrecen
Öt nagy vasúti beruházás is elindul jövőre. A Budapest-Székesfehérvár vonalon Kelenföldnél, valamint Kelenföld és Tárnok, Tárnok és Székesfehérvár között vágányépítési munkálatok, míg a teljes szakaszon a biztosítóberendezés fejlesztési szerepel a 115 milliárdos csomagban. A Szolnok és Debrecen között vonal korszerűsítésének első, jövőre kezdődő ütemében Szajol-Kisújszállás-Püspökladány vonalon terveznek vágányépítést, valamint a biztosítóberendezések korszerűsítését.
Emellett a záhonyi zászlóshajó-projektben új gerinchálózat épül, felújíták a vontatóvágányt és Eperjeskénél a rendezőpályaudvari biztosítóberendezést. Megkezdődik a Budapest-Esztergom vonal korszerűsítése is a fővárosi Szentendrei út és Piliscsaba között, a 27 milliárdos beruházás szintén vágányépítést és a biztosítóberendezés fejlesztését jelenti.
Sokat adtak át idén
A NIF idén 115,7 kilométernyi gyorsforgalmi úti beruházást indított el 133,06 milliárd forint, továbbá 127,2 kilométernyi közútit 31,3 milliárd forint értékben. A vasúti program idén kifejezetten szerény volt, mindösze 20 kilométeren kezdtek el építkezni, összesen 14,4 milliárd forintért.
Idén 77,8 kilométernyi, 281,33 milliárd forintért épült gyorsforgalmi utat, 41 kilométernyi, 16,7 milliárdért elkészített közutat és 46 kilométernyi, 64,7 milliárdba került vasutat adtak át. Szilágyi András beruházási vezérigazgató-helyettes az idei sztrádaavatásokat értékelve azt mondta: ez az útmennyiség – amely 8 beruházást foglal magában, köztük az M0-ás körgyűrű keleti szakaszait – kevesebb mint a tavalyi, de több mint amit 2009-re terveznek.