Nyugati szinten a magyar háztartások?

2005.02.22. 07:54
A cseh, lengyel és szlovák fogyasztókkal összevetve a magyarok viszonylag sokat költenek bútorra, szórakoztatóelektronikára és háztartási gépekre.
Sokkal többet költ a magyar fogyasztó bútorra, háztartási gépre és szórakoztatóelektronikára, mint a cseh, a lengyel vagy a szlovák - derül ki a Cetelem Bank által készített, a 2004-ös trendeket vázoló fogyasztói elemzésből. A francia pénzintézet a kiskereskedelem azon szegmenseit vizsgálta, ahol a fogyasztást esetenként a hitelezés is előmozdítja.

Sok bútor

Az elemzőséből kiderült, hogy a szlovák, a cseh és a lengyel bútorpiachoz képest rendkívül élénk a hazai. A háztartások 2004-ben átlag 229 eurót (vagyis csaknem 60 ezer forintot) költöttek bútorokra, míg például a lengyelek mindössze 62 eurót, a szlovákok 53-at, a csehek 112-t. Ennek megfelelően a teljes hazai bútorpiacot a Cetelem 870 millió euróra vagyis nagyjából 217 milliárd forintra becsüli.

A fehérárupiac esetében is Magyarország a listavezető, hiszen míg a cseh háztartások 2004-ben átlag 94 eurót költöttek háztartási gépekre, addig a magyarok 116-ot, a lengyelek 47-et, a szlovákok pedig 42 eurót. Annak ellenére, hogy az elmúlt év a háztartásigép-gyártók szerint egyáltalán nem sikerült jól, a Cetelem becslése szerint belföldön 2,3 százalékkal bővült ez a szegmens.

Az idén azonban vélhetően jobb évre számíthatnak a hazai forgalmazók, mert a háztartások 31 százaléka tervezi újabb berendezések vásárlását. A szórakoztatóelektronika esetében is igencsak bőkezűek a magyar vásárlók. Olyannyira, hogy ezen a területen versenyképesek a portugál és a spanyol fogyasztókkal is. Az elmúlt évek jelentős növekedési üteme ráadásul csak kismértékben csökkent, a Cetelem becslése szerint ugyanis nyolc százalékkal bővült ez a piac.