További Magyar cikkek
Nem kérés volt ez, hanem követelés – reagált Bárány Balázs, a VDSZSZ érdekvédelmi alelnöke arra az értesülésünkre, hogy a szakszervezet a MÁV és a MÁV Start dolgozóinak két és félhavi átlagbért fizettetne ki a MÁV Cargo sikeres privatizációja nyomán. Összesen 35 ezer embernek kértek nagyjából 3 milliárd forintot, mondván: a privatizációs pályázat a vártnál sokkal eredményesebb volt.
Számításaink szerint azonban a MÁV és a MÁV Start dolgozóinak két és félhavi bére ennél sokkal több. Mivel a szociális és adómentes, béren kívüli juttatásokkal együtt a MÁV évi 134,5 milliárd forintot költ több mint 36 ezer munkavállalójának a fizetésére, hogy ez az összeg 28 milliárd forint lenne. Bárány Balázs felvetésünkre elismerte, hogy a 3 milliárd valóban kevés, bár a 28 milliárdos összeget túlzónak ítélte.
Szerepet vállalnak a sikerben
A legoptimistább becslések is csak 80 milliárd forint körüli vételárról szóltak, ehhez képest a MÁV Cargóért 102,5 milliárdot ajánlott a GYSEV és az osztrák vasút tulajdonában lévő Rail Cargo Austria, mondja Bárány. Az alelnök szerint ezért jár a pénz, valamint azért, mert a sikeres tranzakcióban a VDSZSZ is szerepet vállalt. Ezzel kapcsolatos kérdésünkre Bárány azt mondta, is azt támogatták, hogy a későbbi győztesnek adják el a Cargót, mert "hagyományosan jó kapcsolatot ápolnak" az ÖVB szakszervezetével.
A követelést december elején fogalmazták meg, de még nem kaptak érdemi választ a MÁV vezérigazgatójától, mondta az alelnök. Azért Heinczinger Istvántól követelik a pénz kifizetését, mert ő a MÁV vezérigazgatójaként a tulajdonos képviselője a MÁV Startnál is. A követelést a jövő évi bértárgyalásokba is beépítik.
A két és félhavi bérrel a MÁV és MÁV Start dolgozói még így is kevesebb pénzhez jutnak, mint a MÁV Cargo alkalmazottai, mondta a VDSZSZ alelnöke. Ők ugyanis a privatizációs pályázat értelmében féláron juthatnak a cég részvényeinek 5 százalékához, amit a vevő háromnegyed éven belül teljes piaci áron megvásárol tőlük. A 28 milliárd forint azonban így is több, mint amennyivel drágább volt a Cargo a legmagasabbnak gondolt, 80 milliárd körüli ajánlatnál.
Máshol nem volt ilyen
A szakszervezeti alelnök elismeri, hogy nem hallott más ágazatokban olyan privatizációs eljárásról, ahol a szakszervezetek hasonló követelésekkel álltak volna elő, de "ez valószínűleg inkább csak az én tudatlanságom miatt van".
Bárány szerint többek között az adta az ötletet a levél megírásához, hogy a privatizációs eljárás kezdetén maga Kóka János javasolta még miniszterként azt, hogy az értékesítés során minden vasúti dolgozó vehessen 15 százaléknyi MÁV Cargo-részvényt. A 15 százalék azonban időközben 5 százalékra szűkült, és a nem Cargo-dolgozó MÁV-alkalmazottak kikerültek ebből a körből, ennek nyomán írta meg levelét a VDSZSZ.
A szakszervezeti követelésről lapunk megkérdezte a MÁV Zrt.-t. A vasúttársaság sajtóosztályán a csütörtökön írásban elküldött kérdésünkre pénteken azt közölték, hogy legkorábban a jövő héten tudnak válaszolni.