Az általános szabályok szerint a regisztrációs adót két táblázat alapján kell kiszámítani. Az első táblázat a kocsi hengerűrtartalma - köbcenti - és a környezetvédelmi besorolása alapján fix összeget állapít meg adóként. Ezt a fix tételt azonban meg kell szorozni egy korrekciós számmal, amely attól függ, hogy mennyi idős a kocsi.
A különös szabályok alkalmazását kezdeményező indítványban valószínűsíteni kell majd, hogy a gépjármű tényleges értékcsökkenése meghaladja a szorzószámmal meghatározott adótétel-csökkenést. A valószínűsítés alapjául szolgálhat különösen: a gépjármű gyártmánya, típusa, a megtett kilométerek száma, a motor típusa, a gépjármű műszaki és általános állapota, az első forgalomba helyezés idején a referencia gépjármű eredeti új belföldi árának és jelenlegi belföldi forgalmi értékének összevetése.
Ha a vámhatóság elfogadja az adó különös szabályok szerinti megállapítását, akkor a műszaki részletek tisztázására szakhatósági állásfoglalást kér. A GKM honlapján olvasható kormányrendelet-tervezet szerint ez a szakhatóság a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) regionális igazgatósága lesz.
A törvény szerint meg kell előlegezni a különös adómegállapítás díját. A tervezethez fűzött GKM indoklás ezt az összeget 30 ezer forintra teszi. A múlt évben 25 ezer használt kocsira kellett kivetni regisztrációs adót. Ha ez a szám idén nem változik, akkor várhatóan 15-20 százalékukra kérik majd az egyedi adómegállapítást. Az ebből befolyó összeg biztosítja az NHH 7-10 fős létszámbővítését.