További Magyar cikkek
A légi közlekedés forgalma télen visszaesik, a fapadosok – amelyek ilyenkor vannak a leginkább csődveszélynek kitéve – akciókkal készülnek az időszakra, egymást érik az 1 vagy 0 forintos repjegyet igérő kampányok. Európában felpörgött a karácsony előtti légi bevásárlóturizmus, körképünk tanúsága szerint mégsem válogathat a jobbnál jobb ajánlatok között, aki decemberben úgy dönt, hogy szabad hétvégéjét egy másik európai városban tölti.
Sőt: a fapadosok nemhogy nem olcsóbbak a hagyományos légitársaságoknál, hanem adott esetben drágábbak is. Persze az ismert üzleti modell – előbb foglalsz, olcsóbb a jegyed – működik, két hónapra előre, de pláne nyárra jó árakat kínálnak a diszkontok. Ingyenes (vagy ahogyan a marketingidióták szokták írni és mondani: 0 forintos) jegyeket ilyen időtávra is csak kivételes esetekben találtunk.
Repülni, de azonnal
A már említett, alapvetően a járattelítettségre gyúró modell mellett a fapados vagy diszkont társaságok számos egyéb megoldással is igyekeznek leszorítani költségeiket. Nincs papírjegy, nincs meghatározott ülőhely, rövidebb a gépek fordulóideje. Mindebből adódhatna a feltételezés, hogy ha nem is sokkal, de a diszkonttársaságok minden körülmények közt olcsóbbak. Egyébként ezt a feltételezést igazolta 2005-ös nagy fapadtesztünk is.
Mára változni látszik a helyzet: nemcsak lényegesen magasabb árakkal találkoztunk még közel két héttel a "tervezett" utazás előtt is, mint egy éve – amit persze jelentős részben az olajáremelkedéssel magyaráznak a társaságok –, de a különbség teljesen eltűnt a diszkontok és a hagyományosak között, legalábbis az azonnali utazásra pályázók számára.
|
Ha jövő hét végén akarnánk Londonba repülni, a WizzAir lenne a legolcsóbb választás, de a 64 670 forintos jegynél csak minimálisan drágább a Malév, míg jelentős a különbség az ezen az útvonalon harmadiknak befutó easyJet hátrányára. Párizsba szinte kerek hatezer forinttal olcsóbb a Malévval eljutni, mint a SkyEurope-pal, a WizzAir viszont itt is tarol: közel tízezer forintot ver a Malév árára is.
Ugyanoda, de mégsem
Az összehasonlítás persze nem lehet tökéletes: nem minden társaság indít minden városba járatot, így például két skandináv és két spanyol célpont összehasonlítása eleve különböző távolságú járatokat takar.
De az azonos célpontra indulók sem biztos, hogy ugyanarra a reptérre érkeznek, ami a városközpontba bejutás költségét akár jelentősen is befolyásolhatja. A párizsi vonalon a WizzAir úgy nyert, hogy a várostól 1,5 órára, közel 70 kilométerre fekvő Beauvais-ba repül, a Malév a Charles de Gaulle-t, a SkyEurope pedig a legjobban megközelíthető Orlyt használja.
Inkább csak kényelmi szempont, de fontos lehet: a Malév – köszönhetően részben az egyebek között az Air France-szal, a British Airwayszel és a spanyol Iberiával kötött közös járatokról szóló megállapodásainak – a kiemelt célpontokra mindennap több járatot is indít. A párizsi győztes WizzAir esetében pedig – pénteki járat hiányában – eleve "kompromisszumra" kényszerültünk, a hosszú hétvége nem pénteken, hanem szombaton kezdődött, az egy nap képzeletbeli szabadságot hétfőre kellett kivenni. (Az esetleges 1-2 napos eltérés lehetőségével általában is számoltunk az ideális esetben péntektől-vasárnapig tartó utaknál.)
Februárban olcsó
Két hónapos elővételkor már minden viszonylatban látszik a fapadosok előnye. Sőt: bár az ingyenjegyes akciók fontos jellemzője, hogy azok a meghatározott időszakban meghatározott időszakra foglalás esetén is csak járatonként néhány helyre szólnak, így egy adag szerencse is kell ahhoz, hogy ilyenhez jussunk. A találomra kiválasztott február 16-18. közötti, péntektől vasárnapig tartó hosszúhétvégés utazáshoz a WizzAirnél egy tíz forintos és egy 990 forintos, a SkyEurope-nál egy ingyenes jegyet sikerült elcsípnünk, minden esetben odaútra.
|
A táblázat alapján a kéthónapos foglalással a WizzAir magasan nyert. A képet azért több dolog is árnyalja: a párizsi út esetén februárban nemcsak a már említett, a várostól távoli reptérrel kell számolnunk. Hanem azzal is, hogy vagy szombaton utazunk, és kedden jövünk haza – ez esetben áll a táblázatban is szereplő 19 520 forintos jegyár –, vagy további kétezer forinttal olcsóbban csütörtökön indulunk, és szombaton érkezünk. Mindkét esetben két szabadnapra van szükség egy helyett, míg a csütörtöki indulás további kétezer forint megtakarítását is eredményezi.
Londonba már minden társasággal ugyanaznap indulhatunk és ugyanaznap érkezhetünk. A WizzAir jegyárban itt is viszi a pálmát. Az easyJetnél a táblázatban szereplő árnál 2000 forinttal olcsóbban is repülhetünk, ha veszni hagyjuk a vasárnapot, és az esti helyett a reggeli géppel jövünk vissza. Barcelonába és Madridba látványosan sokkal olcsóbb a Smartwings, mint a Malév, igaz, Madrid esetében árai csak hétfői hazaút, tehát egy extra nap szabadság kivétele esetén érvényesek, a vasárnapi visszatérés kemény húszezer forintot dobna a jegyáron. A legkisebb különbség a skandináv párosban van, a Norwegian olcsóbb Oslóba, mint a Malév Stockholmba, de a különbség – az eltérő célpontokra is figyelemmel – nem igazán jelentős.
Készüljön most a nyárra
Néhány légitársaság a téli promocióktól kifulladva már nyári célpontjait hirdeti: a speciális, csak a nyári menetrendben elérhető célpontok sokasága miatt itt már nagyobb merítésre nem vállalkoztunk, de az biztos: a SkyEurope július közepén 23 ezer forintért, a Malév 63 ezerért visz el Athénbe, ha most vesszük meg a jegyet, a WizzAir pedig Krétára 38 ezerért repít.