Szappant és tusfürdőt vesznek a legtöbben

2004.12.06. 11:20
A legtöbben szappant és tusfürdőt vesznek, ezután jön a dezodor, testápoló krém és hajformázó. A szépségápolási cikkekben a legnagyobb forgalmat a hipermarketek bonyolítják le. A lakosság kilenc százaléka nem vásárolt testápoló terméket az elmúlt évben.
Mennyiségben három százalékkal növekszik, értékben viszont három százalékkal csökken a testápoló szerekből a háztartások beszerzése. A kereslet legnagyobb arányban a hajápolók és a kézápoló krémek iránt növekszik, az átlagot jóval meghaladó mértékben. Többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet az idei és tavalyi első kilenc hónap adatainak összevetése alapján. Tízből kilenc

Valamilyen testápoló szert tíz magyar háztartásból kilencben használnak; hiszen legalább egyszer a háztartások 91 százaléka vásárolt valamilyen testápoló terméket az első kilenc hónap során. Ugyanakkora arány, mint a tavalyi hasonló időszakban. A piaci hatókör ranglistáját a tisztálkodás eszközei, a szappan és a tusfürdő vezeti. Előbbit a háztartások 66, utóbbit pedig 63 százaléka vásárolja. Utánuk a dezodor következik, majd a testápoló krém és a hajformázó.

Értékben az összes testápoló szer forgalma kilenc hónap alatt meghaladja a 18 milliárd forintot. Ebből legnagyobb részesedést a tusfürdő éri el, második a dezodor, harmadik pedig a szappan. Következik a hajfesték és testápoló krém, a hajformázó, valamint a tusfürdő. Legkisebb a haj kondicionáló és a kézápoló krém részesedése idén január-szeptemberben.

A bolttípusok közül értékben az átlagot meghaladó mértékben növekszik a hipermarket, diszkont, lánchoz tartozó kis bolt és drogéria forgalma. A modern bolttípusok térhódításával szemben az eladások legnagyobb mértékű visszaesését pedig az önálló kis boltok szenvedik el ebben a termékcsoportban.

A hipermarketek a nyerők

A legnagyobb forgalmat majdnem mindegyik kategóriából a hipermarketek bonyolítják le. Kivétel a hajfesték és a kézápoló krém; előbbiből a drogériák, utóbbiból az egyéb szervezetlen formák, drogériák és lánchoz tartozó kis boltok is megelőzik a hipermarketeket.

Figyelemre méltó, hogy a testápoló szerek forgalmából legnagyobb rész a hipermarketek 28 százaléka után a drogériákra jut, 18 százalékkal. Utánuk a lánchoz tartozó kis boltok és az egyéb csatornák következnek, majd az önálló kis boltok, diszkontok, szupermarketek, és a C+C áruházak (csak a háztartások beszerzéseivel).

Ahogyan a testápoló szerek piaci hatóköre, úgy a vásárlási gyakoriság sem változott. Tavaly is, idén is átlagosan havonta egyszer veszik valamelyik terméket a háztartások. Ha az egyes kategóriákat nézzük, akkor a szappan viszi el a pálmát, háztartásonként átlag négyszeri alkalommal. Ennél ritkábban vesznek sorrendben tusfürdőt és dezodort, hajfestéket, habfürdőt, hajformázót, testápoló krémet, kézápoló krémet és haj kondicionálót.