Mária
-6 °C
-2 °C

Számláljon lépéseket az Indexszel! - Lakótelepek

2005.06.03. 15:00
Hová vezetnek Gyurcsány Ferenc lépései? A lakótelepek újra divatossá válnak? Az újabb hitelek segítenek vagy az ellehetetlenülés szélére sodorják a családokat és az önkormányzatokat? Lesz pénz valóban, vagy csak ígéretek a panelben élőknek? Bár hasonló ötletei már Orbánnak és Medgyessynek is voltak, eddig sok minden nem történt. Számolja most Gyurcsány lépéseit az Indexszel.

1. Elindítjuk a "Panel Plusz" hitelprogramot, hogy azok a lakóközösségek, önkormányzatok is részt vehessenek a panel-felújítási programban, amelyek nem rendelkeznek elegendő önerővel.

2. A megélhetési gondokkal küzdők kamatterhét az állam magára vállalja.

Ahogyan az a gyurcsányi lépéseket figyelemmel követők számára már nem is szokatlan, ismét két lépés, amely valójában egy; erre utal közös alcímük is: "Gyorsítjuk a panellakások felújítását". A kormányfő és a kormányzati kommunikáció előszeretettel mossa egybe a lakótelep és a panel fogalmát, holott a kettő nem ugyanaz: az országban 795 ezer lakás van lakótelepi házakban, de közülük csak 500 ezer épült panelből, a többi téglából vagy egyéb házgyári technológiával készült.

A ma már többségében 30 évnél idősebb házakban nagyjából kétmillió ember él, ráadásul a lakótelepek jellemzően a szocialisták biztos szavazókörzeteinek számítanak, így érthető a kormányzat lakótelepek iránti kitüntetett figyelme. És az sem meglepő, hogy nem a Gyurcsány-kormány az első, amely szívéhez közel áll a lakótelepi választótömeg. Az Orbán-kormány azt vállalta programjában: "kiemelten foglalkozik a panellakások és az elöregedett lakásállomány felújításának támogatásával", míg a Medgyessy-kabinet azt szögezte le: "a korszerűsítést az új lakás építésével egyenrangúnak kell tekintenünk".

Az őszi Gyurcsány-programban is szerepel: "folytatjuk a panelfelújítási programot", ám ebben az évben az állam mindössze 1,9 milliárdot adott erre a célra. Igaz, ehhez hozzájön még hatmilliárd forint, amit azonban már a 2006-os költségvetés terhére szavaztak meg. Ebből a 7,9 milliárdnyi támogatásból 18-20 ezer lakótelepi lakás újítható fel, ami a 795 ezres állomány elenyésző része. Persze ez is előrelépés ahhoz képest, hogy a Medgyessy-kormány hiába hirdetett panelprogramot, az arra szánt 2004-es kétmilliárd forintot elvitte a Draskovics-csomag.

A mostani hitelprogram nagy veszélye ugyanakkor, hogy tovább növeli a lakossági és önkormányzati eladósodást. Jellemzően ugyanis olyan lakástulajdonosok és települések vagy kerületek nem képesek előteremteni a felújításhoz lakásonként szükséges 400-400 ezer forintot, amelyek számára még a kedvezményes kamatozású (jelenlegi feltételek szerint mindössze évi 5,9 százalékos kamatú) kölcsön törlesztése is súlyos terhet jelentene.

3. Támogatást adunk a távfűtéses lakások egyéni hőszabályozásának kialakításához, a távfűtés költségeinek mérsékléséhez.

4. A fűtési rendszerek korszerűsítésével, a távfűtés árának felülvizsgálatával, a szolgáltatók árképzésének ellenőrzésével és adóintézkedésekkel - változatlan energiaárak mellett - átlagosan 5-10 százalékkal csökkentjük a távfűtéses lakásokban élők költségeit.

Az energiatakarékosság ötlete szintén nem újkeletű idea, amely újabb két, egymással szervesen összekapcsolód lépést foglal magába. Orbán Viktor programja 1998-ban már foglalkozott "az energiatakarékos építési technológiák ösztönzésével". A 2000-ben elkészült Széchenyi-terv lakásprogramjának is része volt az energiatakarékossági program, és ilyen célra egészen 2004-ig lehetett pályázni a gazdasági tárcához, valamint idén az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatalhoz.

A távfűtés tarifáinak csökkentése ugyanakkor egyértelműen a Gyurcsány-kabinet szellemi terméke, méghozzá olyan új ötlet, amely még az őszi kormányprogramban sem szerepelt. Arról kínosan kevés konkrétumot tudni, hogy pontosan milyen intézkedésekre készül a kormány, mindössze annyi látszik biztosnak, hogy a kormány szeretné a termelői árak terén meglévő árhatósági jogát kiterjeszteni a távhőszolgáltatókra is. Az azonban nem világos, miért csökkennének az árak attól, hogy minden szolgáltatók köteleznének saját és a többi szolgáltató árait és költségeit összehasonlítható közlésre, ahogyan a programban szerepel.

5. A lakótelepi rendőrségek létrehozásával egyre több lakótelepen válik biztonságosabbá az élet.

A lakótelepi rendőrség létrehozása régóta dédelgetett szívügye a kormánynak, a mostani hat lépésből az egyetlen, amely már az őszi kormányprogramban is szerepelt: "a nagyvárosokban elindítjuk a lakótelepi rendőrség-programot". Igaz, ma már 14 helyen működik lakótelepi rendőrség, ezeket azonban eddig elsősorban a városvezetők és a rendőrség együttműködésével teremtették meg, létrehozásuk nem volt kifejezetten kormányzati prioritás.

Idén és jövőre a kormányfő ígérete szerint további 17 lakótelepi rendőrség alakul, majd 2010-ig valamennyi olyan lakótelepet "berendőrözik", hol legalább 1000 lakás van. Bár arról nem tudni, hogy ez mennyibe kerül és hány embert érint 2006-ig vagy 2010-ig, az tény: csak a fővárosban 24 lakótelep van (a 63-ból), ahol legalább 1000 lakás található. A 24-ből jelenleg 4-ben van lakótelepi rendőrség, és erre az évre további három lakótelepen várható annak létrehozása.

6. Pályázati támogatással segítjük az élhetőbb, modern lakókörnyezet kialakítását.

A lakótelepek barátságosabbá tétele már Medgyessy Péternek is eszébe jutott, amikor programjában úgy fogalmazott, hogy az építési támogatással egyenrangú célnak tekintik "a panel- és tömbházak környezetének átépítését, rehabilitációját." A hangzatos szólamokon kívül azonban eddig nem sok történt ezen a téren, már a tavaly augusztusban távozott kormányfő kedvenc szellemi termékében, az Európa tervben sem volt nyoma a lakótelepeknek. A lakásügyi hivatal idén az energiatakarékos korszerűsítéssel egy kategóriában hirdette meg a lakóépületek környezetének felújítását szolgáló pályázatot. Ezen önkormányzatok kaphatnak pénzt lakótelepek közvetlen környezetében lévő utak, parkolók, játszóterek, parkok korszerűsítésére.

Lépés neve Érintettek száma Várható költségvetési hatás Aki először megígérte, elkezdte Megvalósulás
Foglalkoztatáspolitika, munkaügy
1. Munkanélküliek ellátásának javítása 430 000 - 0,03-0,04 milliárd forint Medgyessy-kormány -
2. Alkalmi munkavállalás bővítése 80 000 +0,5-0,6 milliárd forint Medgyessy-kormány -
3. Mezőgazdasági idénymunka meghosszabbítása n. a. n. a. Új -
4. Munkaügyi ellenőrzések szigorítása 10-15 000 vállalkozás + 0,3-0,4 milliárd forint Medgyessy-kormány -
5. Adószigor a feketemunka ellen 100 000 + 10 milliárd forint Új Részben
6. Feketefoglalkoztatásból büntetőügy n. a. - Új -
7. Bírságolt cégek kizárása a közbeszerzésből 10-15 000 vállalkozás - Új -
8. Minimálbér-garancia 160-180 000 n. a. Új -
9. Szigorúbb munkaerő-kölcsönzés 50-60 000 n. a. Új -
10. Munkavállalás szociális ellátásban részesülőknek is 200 000 n. a. Új -
11. Új közmunkaprogramok 200 000 n. a. Horn-kormány -
12. Aktív álláskeresés ösztönzése 400 000 n. a. Orbán-kormány -
13. Változó felnőttképzés 60-80 000 - Orbán-kormány -
14. Részmunkaidő nyugdíj előtt a versenyszférában n. a. - 4,77 milliárd forint Új -
15. A fogyatékos-foglalkoztatás új támogatási rendszere 40-60 000 n. a. Medgyessy-kormány -
Egészségügy
16. Új sürgősségi osztályok létrehozása - n. a. Orbán-kormány -
17. Új helikopterbázisok - n. a. Orbán-kormány -
18. Új mentőautók - - 1,8 milliárd forint Medgyessy-kormány -
19. Rákellenes program indítása 10 000 000 n. a. Orbán-kormány -
20. Onkológiák korszerűsítése 300 000 n. a. Medgyessy-kormány -
21. Daganatos betegek minősített ellátása 300 000 n. a. Medgyessy-kormány -
22. Egységes gyógyító-megelőző kassza 10 000 000 n. a. - -
23. Praxisközösség, praxisalap n. a. - - -
24. Olcsóbb gyógyszerek n. a. n. a. Medgyessy-kormány -
25. Szigorúbb gyógyszerreklám - - Medgyessy-kormány -
26. Átalakuló közgyógyellátás 500-600 000 n. a. Új -
27. Ellátási szabványok kialakítása 10 000 000 n. a. Új -
28. Indokolatlan vizsgálatért fizetni kell - n. a. Új -
29. Járulékfizetés egyéni nyilvántartása 3,8 millió n. a. Medgyessy-kormány -
30. A jogosultság ellenőrzése 3,8 millió n. a. Medgyessy-kormány -
31. Hatékonyabb járulékbeszedés 3,8 millió n. a. Orbán-kormány -
32. Csökkenő járulékok, több befizető 0,4-0,5 millió n. a. Horn-kormány -
33. Minden biztosított után fizessenek járulékot 3,8 millió n. a. Orbán-kormány -
34. Egészségügyi alapellátás mindenkinek 10 millió n. a. Orbán-kormány -
35. Ellátások a biztosítottaknak 3,8 millió n. a. Orbán-kormány -
36. Luxusellátásért külön kell fizetni n. a. n. a. Új -
Családtámogatások
37. Családi pótlék növelése 2 100 000 n. a. Medgyessy-kormány -
38. Extra családi pótlék egyedülállóknak 445 000 n. a. Új -
39. Megszűnő családi adókedvezmény 1 490 000 n. a. Új -
40. Csökkenő adókedvezmény 515 000 n. a. Új -
41. Új, egységes családtámogatás 650 000 - Medgyessy-kormány0 -
42. Átalakuló segélyezés 320 000 - 20 milliárd forint Medgyessy-kormány -
43. Munkavállalás lehetősége gyes mellett 140-160 000 n. a. Új -
44. A gyes nem adózik n. a. n. a. Új -
Lakótelepek
59. Panelfelújítás támogatása 200 000 - 20 milliárd forint Orbán-kormány -
60. Kamatterhek átvállalása 14-15 000 - 0,325 milliárd forint Új -
61. Energiatakarékosság: távfűtés egyéni hőszabályozása 2 000 000 n. a. Orbán-kormány -
62. Energiatakarékosság: távfűtés árának csökkentése 2 000 000 - Új -
63. Lakótelepi rendőrség 70-80 000 n. a. Új -
64. Lakókörnyezet-fejlesztés támogatása n. a. n. a. Medgyessy-kormány -
Adóváltozások
65. Felső áfakulcs 25-ről 20 százalékra 10 000 000 - 166 milliárd forint Új -
66. Szja-változások 2006-ban: kisebb felső kulcs, 50 000 forinttal emelkedő sávhatár 2 250 000 - 66 milliárd forint - -
67. Szja-változások 2007-ben: 150 000 forinttal emelkedő sávhatár, kamatadó 2 300 000 - 30 milliárd forint - -
68. Szja-változások 2008-ban: 200 000 forinttal emelkedő sávhatár 2 450 000 - 30 milliárd forint - -
69. Szja-változások 2009-ben: 400 000 forinttal emelkedő sávhatár 2 600 000 - 84 milliárd forint - -
70. Szja-változások 2010-ben: 700 000 forinttal emelkedő sávhatár 2 950 000 - 141 milliárd forint - -
71. Kedvezményes, 10 százalékos társasági adókulcs n. a. - 13 milliárd forint Új -
72. Az iparűzési adó 2006-os változása: a teljes ipa levonható a társasági adó alapjából n. a. - 18 milliárd forint Medgyessy-kormány -
73. Az iparűzési adó megszüntetése 2008-ban n. a. - 145 milliárd forint Új -
74. A tételes eho megszüntetése 2006. novemberében 4 000 000 - 42 milliárd forint Medgyessy-kormány -
75. A munkáltatói tb-járulék csökkentése 3 százalékponttal 2007-ben 4 000 000 - 240 milliárd forint Fidesz-kormány -
76. A munkáltatói tb-járulék csökkentése 2 százalékponttal 2009-ben 4 000 000 - 110 milliárd forint Fidesz-kormány -
77. Luxusadó 40-50 000 + 5 milliárd forint Új -
Mezőgazdaság
78. Agrárbiztosítás, kárenyhítés n. a. n. a. Új -
79. Állattenyésztők támogatása n. a. - 6,3 milliárd forint Új -
80. Növénytermesztés korszerűsítése n. a. - 102 millió forint Orbán-kormány -
81. Termőföldhasználat ésszerűsítése 7000 - 2,7 milliárd forint Medgyessy-kormány -
82. Élelmiszerbiztonság, agrárexport n. a. n. a. Orbán-kormány -
83. Szaktanácsadási rendszer létrehozása n. a. n. a. Orbán-kormány -
84. Szövetkezeti üzletrészek ügyének rendezése n. a. n. a. Medgyessy-kormány -