További Magyar cikkek
Az érintettek szerdán délelőtt egyeztethettek a városházán, ám a kifejtett ellenérvek illetve eltérő vélemények nem kerülnek bele a rendelettervezetbe. Rusznák Imre szerint az ellenkezőknek két csoportja van: az egyikbe azok tartoznak, akik a rendszer, azaz a hatósági árszabályozás ellen küzdenek, velük "nem tud egyetérteni". A másik csoportba azok a taxis-érdekképviseletek tartoznak, akik ugyan valamiféle szabályozást támogatnak, de magasnak tartják a jelenlegi tervezetben foglalt árakat, esetleg többrétegű árrendszert (például éjszakai pótlékot) vezetnének be. Ezen érvek vonatkozásában a szocialista bizottsági elnök úgy véli, nem lehet mindenkinek egyszerre tetsző szabályozást kialakítani. Egy valami biztos: Rusznák szerint igazságtalan, ha a rendelt, azaz címre kiálló taxi olcsóbb, mint az utcán leintett kocsi.
Taxisok pro, de főleg kontra
A taxis érdekképviseletek közül a szabályozás mellett jelenlegi formájában egyedül a Bakucz Jószef elnök tájékoztatása szerint ötszáz taxist tömörítő Taxi-gépkocsivezetők Független Szakszervezete állt ki, álláspontjuk szerint ugyanis a hatósági ár önmagában alkalmas a szabálytalanságok kiküszöbölésére. (Az Index azon felvetésére, hogy az átverések ma is akkor történnek, ha a taxis nem tartja be a 240 ft/km-es maximált árat, így mennyiben jobb a helyzet, ha egy magasabb árat nem tartanak be, Rusznák Imre azt felelte: nem lehet minden taxis mellé rendőrt állítani, de most megtesznek majd mindent azért, hogy mindenki tisztában legyen a fix árakkal.)
A taxisok szakmai kollégiuma nem támogatja a rendeletet, mert az csak a piac egy részét kívánja szabályozni - nyilatkozta az Indexnek a Budapesti Ipari és Kereskedelmi Kamara taxistagozatának vezetője. Sipeki József szerint, ha szabályozni akarnak egy piacot, akkora annak minden elemét szabályozni kell. A készülő rendelet így nem fogja elérni a kívánt hatás, és végső soron akár a piac összeomlásához is vezethet. A kamarának van egy javaslata a piac átfogó szabályozására, de a parlament nem adott felhatalmazást a droszt és a létszámproblémák megreformálására. Addig pedig a fővárosi bizottság sem dönthet ezekben a kérdésekben.
Azzal, hogy a piac összeomlásához vezet a rendelet, egyetért Horváth Pál, a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének és egyben a Rádió Taxi elnöke, de szerinte csak az árakkal van baj. Soha semmilyen szektorban nem volt Magyarországon 60-70 százalékos egylépcsős áremelés, ezt egyszerűen nem viselik el a fogyasztók, nem fognak taxival járni - állítja. A fix-tarifát általában viszont üdvözölné, de az általuk javasolt egységes (utcán és rendelésnél is érvényes) 500 forintos alapdíj, 200 forintos kilométerdíj és 50 forintos várakozási díj mellett. Horváth szerint ezzel megszűnne az a helyzet, hogy a cégek ma egymásnak aláígérve a vállalati ügyfelekért versenyeznek, "a Matávért tízen pályáztunk, végül az nyert, aki 100 forintért vállalt egy kilométert, ennyi pénzért pedig nem lehet" - hangsúlyozta.
Olcsóbb is lehetne
Pásztor Gábor, a Taxi4 ügyvezető igazgatója ugyanakkor úgy látja: a jelenlegi helyzetben nem indokolt a hatósági ár bevezetése, a piac képesnek bizonyult a szabályozásra. Ha valaki megfelelő kihasználtságot produkál, akár 110-120 forintos kilométerdíjjal is boldogulhat.
A GVH az Alkotmánybíróságig is elmegy
A szerdai egyeztetésen a Gazdasági Versenyhivatal ismét élesen ellenezte a hatósági ár bevezetését, és jelezte: amennyiben a főváros elfogadja azt, az Alkotmánybíróság előtt támadják mega szabályozást. Az Indexnek korábban a hivatal versenypolitikai irodájának vezetője, Kovács Csaba úgy nyilatkozott, félő, hogy egy részletkérdésben indokolatlanul túlszabályozott piacon kevés taxi lesz, drágán, miközben semmiféle garancia nincs a szolgáltatás színvonalának javítására. Versenypolitikai szempontból egyáltalán nem indokolt a hatósági ár bevezetése a taxitarifákra, a rendelet-tervezet jelenlegi formájában pedig kifejezetten rossz szemléletet tükröz - tette hozzá.