Válságmenedzsment és újabb milliárdok a Transelektrónak

2006.01.20. 11:00
Az állam ismét segítő kezet nyújtott a Transelektro Holdingnak - derült ki, miután pénteken Kóka János gazdasági miniszter találkozott a válságban lévő cég menedzsmentjével. A Magyar Fejlesztési Bank 2004-es tőkejuttatásának köszönhetően részben állami tulajdonban - és Székely Péter többségi tulajdonában - lévő cég újabb állami tőkeinjekciót kaphat, emellett egy hétmilliárdos vietnami üzlethez is hozzásegítették. A Tranelektro korábbi vezérigazgató-helyettese volt Hatvani György, a gazdasági tárca helyettes államtitkára. Politikai összefonódásról mégsem nagyon beszélhetünk, Székely ugyanis szerepet vállal a Fidesz gazdasági konzultációjában.
Úgy tűnik, átmenetileg ismét fellélegezhet Székely Péter, a Transelektro Holding többségi tulajdonosa: a gazdasági miniszterrel folytatott péntek reggeli tárgyaláson kiderült, a cégcsoportnak a 2004 októberétől számított másfél éven belül már harmadik alkalommal nyújtott segítő kezet az állam. A Transelektrónál válságmenedzsment alakul, átütemezik az állami tulajdonú MFB és Eximbank felé fennálló tartozások visszafizetését, és erre kérik a kereskedelmi bankokat is - mondta Kóka János a megbeszélést követően.

Az ötmilliárdból legalább egyet az állam ad

A miniszter szerint a tulajdonosok, a hitelező kereskedelmi bankok és a tulajdonosként is, hitelezőként is érintett államnak is érdeke a Transelektro-csoport megmentése. A holding Székely Péter többségi tulajdonos szerint átmeneti likviditási zavarba került, amelynek egyik oka érvelése szerint a magyar iparvállalatokra általában jellemző alultőkésítettség. "A problémák kezelhetők" - mondta a cégtulajdonos, aki a múlt év végén a leányvállalatok vezetőinek a menesztésével szinte a teljes holding csúcsmenedzsmentjét lecserélte, csak az elnök-vezérigazgatóként dolgozó fiát, Székely Balázst hagyta a helyén.

A menedzsmentet a mostani állami mentőöv sem hagyja érintetlenül - derült ki Kóka János szavaiból. A miniszter által a magyar ipari kultúra kiemelkedő vállalatának nevezett cégcsoportnál ugyanis válságmenedzsmentet hoznak létre. Arról, hogy ebben kik vesznek részt, és mennyi ideig működik majd, a miniszter pénteken még nem tudott konkrétumot mondani. Székely Péter szerint másfél-két évig is eltarthat, míg rendeződik a Transelektro helyzete. Az állami segítségnyújtást - amely hosszabb távon egy reorganizációs program megvalósítását szolgálja - az uniós versenyjogi szabályok betartásával, megmentési és szerkezetátalakítás támogatásként nyújtják a Transelektrónak - mondta Kóka.

"Az államnak dolga van a Transelektróval" - indokolta az újabb mentőövet Kóka. A miniszter elmondta: a válságmenedzsment létrehozása mellett kérték, hogy az állami tulajdonú bankokhoz hasonlóan a kereskedelmi bankok is ütemezzék át a hiteltörlesztéseket. A hitelező pénzintézetek erről hétfőn döntenek, amikor az MKB vezetésével egy konzorciumot hoznak létre, amely feladata lesz az is, hogy újabb friss forráshoz juttassa a holdingot.

A Transelektónak most nagyjából ötmilliárd forintra lenne szüksége, ebből a pénzből egymilliárd forintot az állami Eximbank fog biztosítani faktorálásra (ez egyes nem teljesült követelések megvásárlását jelenti) - mondta az Index kérdésére Kóka János. A konkrét részletekről, a további tőkepótlás feltételeiről a kereskedelmi bankok hétfői egyeztetését követően lehet majd többet tudni, mondta a miniszter, aki azt is közölte, hogy a Transelektro-csoport eddig 22 milliárd forintnyi állami pénzt kapott részben tőkejuttatásként, részben különféle hitelként. Csak az exporthitelek összege eléri a 11 milliárd forintot.

Tőkejuttatás, vietnami segítség

A Transelektro csoport a magyar tulajdonban lévő ipar egyik utolsó mohikánja, egyebek mellett az érdekeltségébe tartozik a Röck gépgyár és a MÁV motorvonattenderén győztes Stadler magyarországi partnerének számító Ganz is, utóbbi Ganz Transelektro néven. A holding egyik cégében, a Ganz Transelektro Villamossági (GTV) Rt.-ben 2004 októberében szerzett 42 százalékos résztulajdont a minden kormányok házibankjának számító, állami tulajdonú MFB - amely a Fidesz-kabinet idején egyebek mellett az autópálya-építések finanszírozásáért is felelt - egy ötmilliárd forintos tőkejuttatást követően; a további 17 milliárd különféle hitelekből jött össze.

A pénteki megállapodás értelmében ezeknek a hiteleknek a törlesztését átütemezik. A Transelektrót azonban csak ez aligha húzza ki a csávából, a holding teljes tartozásállománya ugyanis 47 milliárd forint; ezért van szükség a kereskedelmi banki átütemezésre is. A Magyar Hírlap korábbi információi szerint emellett az APEH sem zárkózik el attól, hogy adótartozásait később fizesse meg a cég.

A tavalyelőtt őszi tőkejuttatás után tavaly nyáron is megsegítette Székely Péter cégét a GKM. A kabinet még tavaly nyáron döntött arról, hogy segélyhitel keretében 35 millió dollárral (7,4 milliárd forinttal) támogatja a Transelektro vietnami beruházását. Gyurcsány Ferenc akkori bejelentése értelmében a cégcsoport a versenyképesség növelését hivatott szolgálni hitel címén kapja az állami milliárdokat.

A Transelektro Rt. által zöldmezős beruházásban építendő erőmű segélyhitel-finanszírozásáról tavaly júliusban született megállapodás. Ennek értelmében a magyar állam segélyhitelét nem a Transelektro - amelynek még részvénytársasági időszakában, 1993 és 1996 között vezérigazgató-helyettese volt a GKM jelenlegi helyettes államtitkára, Hatvani György is -, hanem a vietnami vevő kapta annak érdekében, hogy ki tudja fizetni a Transelektrónak a fejlesztést. a segélyhiteleket, így ezt 35 millió dollárt is az állami tulajdonban lévő - szintén az MFB-csoporthoz tartozó - Eximbank nyújtja annak érdekében, hogy az ígéretesnek számító piacokon a magyar vállalatok jó feltételekkel tudjanak megjelenni.

Elbizonytalanodott a Stadler

A Transelektro elmúlt hetekben napvilágot látott nehézségei több vevőt és üzleti partnernek is "fejtörést okozott" - ismerte el Székely a gazdasági miniszterrel folytatott megbeszélést követően. A MÁV-motorvonattenderen a holding a Stadlernek is partnere, amely céget szintén elbizonytalanítottak a cégcsoportról megjelent hírek. A Transelektro azonban ebben az ügyben minden kötelezettségét teljesítette, mondta Székely, hozzátéve: a Stadler-szerződés még nem is lépett életbe, ugyanis még nincs finanszírozási megállapodás. Amint ez megszületik, a Transelektro elvégzi az Északi Járműjavítóban szükséges befektetéseket - tette hozzá a tulajdonos.

Székely: ide is, oda is

A kitüntetett állami figyelemben részesülő Székely Péterről ennek ellenére nem modható, hogy elkötelezte magát a jelenlegi kormánypártok mellett. Székely ugyanis nyilvánosan is szerepet vállalt a Fidesz által tavaly elindított gazdasági konzultációban. Az üzletember, aki immáron csaknem húszmilliárd forintnyi állami segítséget kapott a Transelektro megmentésére, a konzultációsorozat decemberi eleji fordulóján azt nehezményezte, hogy a magyar vállalatok nem kapnak kellő támogatást a közpénzekből induló beruházásokra kiírt közbeszerzési tendereken. Szerinte a közbeszerzések területén megengedett eszközök alkalmazásával előnyben kell részesíteni a többségi magyar tulajdonú cégeket.