Judit
-2 °C
8 °C

Rendezik soraikat az áruházláncok

2006.02.10. 08:04
Távozik a Plus Diszkont Kft. éléről Székács Tibor elnök-ügyvezető igazgató. A hír hátterében a magyar élelmiszer-kereskedelmi piacon idén várható drasztikus átrendeződés húzódik meg, írta a Napi Gazdaság. Magyarországi megjelenését szervezi ugyanis a német Aldi és a világ legnagyobb kereskedelmi mogulja, a Wal-Mart Store.
Távozik posztjáról Székács Tibor, a Plus Diszkont Kft. elnök-ügyvezető igazgatója, aki az áruházlánc indulása óta dolgozott a cégnél. A döntés háttere egyelőre nem ismert, azt azonban szakmai körökben is tartják, hogy az áruházlánc az ugyancsak német Lidl megjelenése óta nem találja a helyét a honi kereskedelmi palettán.

Pedig a tulajdonos Tengelmann-csoportnak komoly tervei voltak az egyetlen megmaradt magyarországi érdekeltségével, ám meg nem erősített információk szerint a cég tavaly piacot veszített a "keménydiszkont"-lánccal szemben, ami a múlt évi profiton is meglátszik. A nyereség a cégbírósági adatok szerint már 2004-ben is csökkent, szakmai körökben pedig tudni vélik, hogy 2005-ben veszteségessé vált a társaság - bár ennek egyelőre nincs jele a cégadatok között.

A Napi Gazdaság úgy tudja, hogy az anyavállalat új stratégiát dolgozott ki, amelyre a német keménydiszkontok előretörése miatt volt szükség, s ezt igyekeztek megvalósítani a magyar láncnál is. A Lidl gyors előretörésének egyébként nem a Plus itta meg elsőként a levét.

Tavaly nyáron Jaross Tamás, a Metro magyarországi első embere vált meg a cég vezetésétől, miután a cash&carry lánc piacvesztése érzékelhetővé vált. A Lidlnek jelenleg 54 üzlete van, idén a lánc egységeinek száma eléri a 80-at. Ha a cég piaci növekedése ezzel arányos lesz, úgy idén komoly átrendeződés várható a szektorban és nyilvánvaló, hogy a régóta stabil forgalmat és vevőkört felmutató magyar tulajdonú üzletek kerülnek veszélybe.

Számukra az jelenthet igazán gondot, hogy az átrendeződés alighanem akkor is megtörténik, ha a Lidl előretörése elmarad. Magyarországi megjelenését szervezi ugyanis a német Aldi és a világ legnagyobb kereskedelmi mogulja, a Wal-Mart Store.

Ez utóbbi a piaci pletykák szerint már nem csak a Cora hipermarketláncot, hanem a Delhaize-csoport teljes magyar hálózatát kinézte magának, s a hírek szerint a kelet-közép-európai befektetéseket Hollandiában, egy nemrég alapított cégen keresztül szeretné levezényelni.

A gazdasági lap meg nem erősített információi szerint az amerikaiaknak már a menetrendjük is megvan a magyar egységek átvételére. Erről egyelőre annyit sikerült megtudni, hogy késő tavasszal, kora nyáron rövid időre leállnak majd az érintett üzletek, amíg a logócsere és az árufeltöltés megtörténik.

Amennyiben a hírek beigazolódnak, akkor bizony a jelenleginél is keményebb harc indulhat, hiszen a Wal-Mart egyszerre a kereskedelem három szegmensében, a hipermarket-, a szupermarket- és a diszkontágazatban is érdekelt lesz.