Nincs több torlódás a horvát A1-es alagútjainál

2009.05.29. 13:26 Módosítva: 2009.05.29. 13:28
A fővárost az Adriával összekötő autópályán állandóak voltak a dugók a Sveti Rok és a Mala Kapela alagutaknál. Elkészült a második vágat, 30 milliárd forintnyi kunába került.

Szombaton átadják a forgalomnak Horvátországban a két leghosszabb autópálya-alagutat, jelentősen csökkenhet a torlódás a nyaralási szezonban - közölte a horvát Tengerügyi, Közlekedési és infrastrukturális Minisztérium szóvivője.

Az egyenként majdnem hat kilométer hosszú Sveti Rok és Mala Kapela alagutakon az elmúlt években csak egy-egy vágaton közlekedhettek a járművek, ami a nyári hétvégéken jelentős fennakadásokat okozott. Az A1-es, Zágráb-Split-Dubrovnik autópálya két új vágatát nettó 787,5 millió kuna (mintegy 30 milliárd forint) költséggel építették meg.

A horvátnál szigorúbb osztrák biztonsági és építési előírások szerint készült járatok építése 1993-ban kezdődött, és összesen nettó 2,3 milliárd kunába (mintegy 80 milliárd forintba) kerültek. A Mala Kapela első alagútjában 2005-ben, a Sveti Rok alagútnál 2003-ban indult el a forgalom. A szombati átadást követően azonban már nem lesznek szembe jövők a vágatokban, amelyekben 100 kilométeres sebességgel haladhatnak a járművek.

Sveti Rok
Sveti Rok

A horvát közlekedési tárca szóvivője hozzátette, az A1-es, Dalmáciába vezető autópályán a nyári hónapokban zajlik a teljes éves forgalom 40 százaléka, naponta 28-30 ezer jármű veszi igénybe ezt az utat. Az építés és a működtetés során Európa egyik legmodernebb biztonsági rendszerét építették ki, 24 órán keresztül működő videorendszert és segélyhívót állítottak üzembe, az alagutakban pedig a rádiók és a mobiltelefonok működéséhez szükséges rendszert is kiépítették.