A tavalyi 10 milliárdos és a tavalyelőtti 16 milliárdos veszteséget követően a légitársaságok adózás utáni eredménye idén a 15 milliárd dollárt is elérheti. Az IATA szeptemberben még csak 8,9 milliárd dollárt várt.
Bár várhatóan jövőre is több lesz a nyerség a vártnál, az ideitől jócskán el fog maradni az üzemanyagok drágulása, valamint az utazási kedvet visszavető kormányzati takarékossági intézkedések miatt.
Az idei növekedéshez elsősorban az észak-amerikai, és a feltörekvő országokban működő légitársaságok járultak hozzá. Ez a IATA szakértőinek magyarázata szerint egyebek mellett azzal hozható összefüggésbe, hogy a szélsebesen növekvő forgalom miatt mára Ázsiában és Latin-Amerikában vannak a világ legnagyobb légitársaságai Amerika, vagy Európa helyett.
Az Air China piaci tőkeértéke 20 milliárd dollár, a Singapore airlines-é 14 milliárd, a hongkongi Cathay Pacificé 12 milliárd, a China Southern-é és a latin-amerikai LATAM-é egyenként 11 milliárd dollár, s csak ezután következik az amerikai Delta és a német Lufthansa 10-10 milliárddal.
A IATA szerint a jövő év mindenki számára kihívásokkal teli lesz, a légitársaságok nyeresége akár 40 százalékkal is visszaeshet - a gazdasági növekedés lassulása, az utazási kedv lanyhulása, a megszorítások, a növekvő adóterhek miatt -, és nagyjából 9 milliárd dollárt érhet el.