Buffett nem vesz Facebook-részvényt
Warren Buffett nem tervezi, hogy Facebook-részvényt vásárol a társaság elsődleges részvénykibocsátásakor, írja a CNBC. A világ egyik leghíresebb befektetője ennek ellenére elismerően nyilatkozott a világ legnagyobb közösségi oldaláról és annak alapítójáról Mark Zuckerbergről.
Buffett véleménye szerint Zuckerberg jól teszi, hogy megtartja a többségi részesedését és ezzel az irányítást is a vállalatban. A guru általában azt tanácsolja a vállalkozóknak, hogy tartsák meg az irányítást vállalatukban akkor is, ha annak részvényeit tőzsdére viszik, ő is így tett a Berkshire Hathaway esetében.
Mint ismert, a Facebook 337 millió darab részvényt visz a piacra, ebből 180 millió darab újonnan kibocsátott részvény lesz, míg 157 millió darabot a jelenlegi tulajdonosok értékesítenek. A kibocsátást követően összesen 2,14 milliárd darab részvénye lesz a Facebooknak, de ennek csak kis hányada, 16 százaléka forog majd a tőzsdén. Az alapító és vezérigazgató Mark Zuckerberg a tőzsdére lépést követően is döntő befolyással rendelkezik majd a vállalatban, a szavazati jogokat tekintve 57 százalékoos részesedése lesz.
A legnagyobb részvénykibocsátások a tőzsde történetében
- ICBC (bankszektor, Kína, 2006) – 19,1 milliárd dollár
- NTT Mobile (telekommunikáció, Japán, 1998) – 18,4 milliárd
- Visa (bankszektor, USA, 2008) – 17,9 milliárd
- Enel SpA (energetika, Olaszország, 1999) – 16,6 milliárd
- Deutsche Telekom (telekommunikáció, Németország, 1996) – 12,5 milliárd
- Bank of China (bankszektor, Kína, 2006) – 11,1 milliárd
- OAO Rosznyefty (olajipar, Oroszország, 2006) – 10,6 milliárd
- AT&T Wireless (telekommunikáció, USA, 2000) – 10,6 milliárd
- East Japan Railway Company (közlekedés, Japán, 1993) – 9,9 milliárd
- Telstra (telekommunikáció, Ausztrália, 1997) – 9,8 milliárd
(Forrás: Howstuffworks)
Ha bejönnek a Facebook tőzsdére lépésével kapcsolatos jóslatok, a cég a kilencedik helyre fog kerülni az örökranglistán. Az internetes cégek tőzsdei bevezetései közül eddig a Google-é hozta a legtöbb pénzt 2004-ben, 1,7 milliárd dollárt, a tavalyi két legnagyobb hasonló akció a LinkedIné és a Grouponé volt, 350, illetve 700 milliós bevétellel.