A repülõgépgyár az A380-asok jelenlegi legnagyobb megrendelõjét, az Emirates légitársaságot már május elején értesítette a várható halasztásról, ezt kedden közleményben erõsített meg. Kedden közölték az Airbusnál, hogy az Air France-KLM megrendelései is a halasztottak között vannak. A közlemény szerint idén 12 A380-as kiszállítása várható a tervezett 13 helyett, jövõre pedig 21 a vállalt 25 helyett.
"Az új terv és a szállítási ritmus növekedése 2010-re és és a késõbbi évekre a következõ hetekben dõl el, az ügyfelekkel való tárgyalásokon" – így az Airbus közleménye, amely 2010-re már 45 óriásgép kiszállítását tervezi.
Az Airbus szerint az újabb halasztás pénzügyi következményei nem kizártak, de azok csak a megrendelõkkel való tárgyalások után lesznek pontosíthatóak. A légitársaságok a legtöbb esetben ugyanis ködbért számolnak fel a kiszállítás késéséért, emiatt az Airbus tavaly veszteséges lett.
Az elsõ A380-ast az összeszerelõ üzemek felkészületlensége, nevezetesen az elektromos kábelek hamburgi összeszerelésének problémái miatt 18 hónapos késéssel tavaly októberben adta át az Airbus a Singapore Airlines-nak.
Az újabb halasztások oka továbbra is az, hogy a franciaországi és a németországi üzemeket nem sikerült még a kábelek összeszerelésére teljesen gépesíteni, így az óriásgépek egy részének kábeleit kézzel szerelik össze a munkások.
Thomas Enders, az Airbus elnöke május elején közölte, hogy a repülõgépgyár "abszolút alábecsülte az óriásgépek fejlesztésének és gyártásának összetettségét, elsõsorban Hamburgban". A franciaországi, toulouse-i üzemben jelenleg plusz kétezer német munkás dolgozik, hogy behozza a hamburgi gyár lemaradását. Ez nem túl hatékony, és ráadásul nagyon költséges – ismerte el az elnök.
A Singapore Airlines-nak eddig négy A380-ast szállított az Airbus és további 17 gép gyártása folyamatban van. Eddig összesen 16 légitársaság 192 óriásgépet rendelt meg, és az átadásokra 2005 óta most negyedszer jelentett be újabb halasztást az Airbus.