További Világ cikkek
Holnap lesz az Airbus A380-as gép első kereskedelmi útja, a Singapore Airlines színeiben repül Sydneybe. A repülőt október 15-én adták át a légitársaságnak. A jegyekre az eBayen lehetett licitálni, a turistaosztályra 3,80, az első osztályra 380 dollár volt a kikiáltási ár. A befolyt összeget jótékonysági célra fordítják. A jegyek hamar elfogytak a világ legnagyobb utasszállító gépének első útjára.
Nem volt könnyű eljutni idáig, az ötlettől az első repülésig több év telt el, a költségek megnövekedtek, többször halasztották a szállítást. Az Airbus a kilencvenes évek elején döntött úgy, hogy kifejleszti a világ legnagyobb utasszállító gépét, amelyet igazából a Boeing 747 riválisának szántak. Az Airbust 555 férőhelyesre tervezték, ez nagyjából harmadával több, mint ahányan a 747-esben elférnek.
Superjumbo
A repülő nem véletlenül kapta a Superjumbo becenevet, teljes hossza 73 méter lesz, magassága eléri a 24 métert, a szárnyak fesztávolsága nyolcvan méter, felülete 850 négyzetméter. Nagysága miatt nehéz a kiszolgálása – például nincs olyan magas lépcső, amely felérne a második szinten lévő ajtókhoz, és nem elég nagyok az üzemanyagszállító autók sem –, emiatt sok repülőteret át kellett alakítani, hogy egyáltalán fogadni tudja az óriásgépet.
Az Airbus a világ első olyan repülőgépe, amely a fedélzet teljes hosszában kétszintes. Ennyi utasnál is gyorsan kell megoldani a be- és kiszállást, ezért a repülőre összesen 24 ajtót tettek.
Az utaszállító nemcsak méreteiben, kialakításában is megtöri a hagyományokat. Az A380-on a megrendelő igényei szerint alakítják ki a belső teret. Alap állapotban 555 utas fér el kényelmes körülmények között, de ha csak turistaosztályt alakítanak ki, akkor akár 800 utast is szállíthat egyszerre. De luxusigényeket is kielégítenek, kialakítható például bár, étterem, konditerem, vagy akár fürdővel ellátott mini lakosztályok. A szintek között mozgólépcsőn vagy liften is közlekedhetnek az utasok.
Sok év, sok pénz
Magát a fejlesztést 1994-ben kezdték, A3XX néven. Többéves munka után 2000 decemberében fogadták el a terveket egy kétszintes óriásgépre, az Airbus akkor 8,8 milliárd euróra kalkulálta a gép kifejlesztését. Ekkortól nevezik A380-nak az utasszállítót. A repülő végső tervei 2001-re készültek el, az építést 2002. január 23-án indították. Mire az első repülőgép megépült, a fejlesztési költségek 11 milliárd euróra nőttek.
Az első tesztrepülés 2005. április 27-én volt, a gép a gyár helyszínéről, Toulouse-ból szállt fel. Négy órát töltött a levegőben. A gépnek hatfős személyzete volt, és a repülési tulajdonságok vizsgálatához húsz tonna felszerelést vitt magával. Ugyenennek az évnek a novemberében egy délkelet-ázsiai körutat is tett a repülő, Szingapúr, Brisbane, Sydney, Melbourne és Kuala Lumpur érintésével.
Halasztások
A fejlesztés nem ment zökkenőmentesen, az Airbus többször is kénytelen volt bejelenteni, hogy nem tudják tartani a határidőt. A halasztást a vezetékekre fogták (mindegyik gépben 530 kilométernyi van), de iparági szakértők szerint azért késtek, mert az első gépek sokkal nehezebbek voltak a tervezettnél.
Először 2005 júniusában jelentették be, hogy nem tudják időre leszállítani az utasszállítókat a Singapore Airlinesnak, amely 2006 utolsó negyedévére várta a megrendelt gépeket. Akkor még féléves haladékot kértek, de 2006 júniusában másodszor is késést jelentettek. Az újabb késedelem bejelentése után az Airbus részvényei 26 százalékkal estek.
Októberben harmadszor is elhalasztották a szállítást, ekkor jelölték meg 2007 októberét időpontként, ezt ezúttal tartani is tudták. A repülőgépet október 15-én leszállították a Singapore Airlinesnak, 13 gépet 2008-ban, további 25-öt 2009-ben szállítanak.
Az első járatok
Október 25-én száll fel az első kereskedelmi járat Szingapúrból Sydney felé. A légitársaság tervei szerint az első időben 471 férőhelyesek lesznek a gépek, és a London–Szingapúr–Sydney útvonalon fognak közlekedni.
Az ausztrál Qantas légitársaság lesz a második, amely szolgálatba állítja az A380-ast. Itt 450 férőhelyesre alakították a fedélzetet, közte 14 luxuskabint ágyakkal, 17 hüvelykes LCD tévékkel, bőrfotelekkel.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Donald Trump Moszkvába telefonált, aztán csatába indult a forint
Az elnök „hosszas és rendkívül termékeny” beszélgetést folytatott Vlagyimir Putyinnal.
február 13., 10:43
- Gazdaság
Lesújtott a Gazdasági Versenyhivatal, kiderült, hogy a Lidl megtévesztette a vásárlókat, nagy büntetést fizetnek érte
Reagált a Lidl, már meg is vannak a felelősök.
február 13., 10:59
- Gazdaság
Rekordközelben termeltek hétfőn az ipari naperőművek
Magyarország a termelésben és tárolásban is élenjáró szerepre tör a minisztérium szerint.
5 órája
- Mindeközben
Fejes Tamás szerint fontos az apai szigor, ezt az egy dolgot például soha nem engedné meg gyermekeinek
2 órája
- Gazdaság
Kijöttek a részletek, ezért fájhat a kormány feje
Különösen hasogató az akkumulátoripar 50 százalékos visszaesése.
február 13., 09:06
- Gazdaság
Pénzpatakba léptek a magyarok, akik ide tették a forintjukat
Ha azt gondolta, hogy az állampapír volt a legjobb befektetés, gondolja újra.
február 13., 17:28
- Gazdaság
Matolcsy György elárulta, milyen nagy tervet nem sikerült elérni
Hamarosan érkezik egy rejtélyes könyv is.
február 13., 16:32
- Címlapon
Tombol a járvány, de jót teszünk, ha túladagoljuk a vitaminokat?
Sokan vannak, akiknek ez kifejezetten hátrányos.
3 órája
- Címlapon
Megtörtént az első lépés a béke felé, Ukrajna láthatja kárát
Az oroszok szerint Vlagyimir Putyin dönt a folytatásról.
9 órája
- Címlapon
Csatlakozhat a Fidesz EP-frakciójához az AfD, széteshet a Szuverén Nemzetek Európája
Gulyás Gergely legutóbb még nem látott erre sok esélyt.
2 órája
- Gazdaság
A Mol-csoport újabb lépést tett karbonlábnyomának csökkentése érdekében
Cél a fenntarthatóság.
február 13., 16:57
- Gazdaság
Transparency International: három éve Magyarország az Európai Unió legkorruptabb országa
Éppen csak az átlag alatt vagyunk.
február 11., 09:00
- Címlapon
A rijádi tárgyalásokon máris kiderült, hogy mi Moszkva legkeményebb feltétele a békéhez
17 órája
- Gazdaság
Itt vannak a szabályok, így dolgozhatnak a nyugdíjasok 2025-ben
Kiderült, melyik szférában éri meg leginkább nyugdíjasokat alkalmazni.
február 14., 08:39
- Gazdaság
Úgy zár be egy kiskaput a kormány, hogy 2025-ben még szélesebbre tárja
A cél a tb-ellátással járó normál bér egész évben.
február 13., 06:16
- Gazdaság
Újra bevadult az infláció, elszabadulóban az élelmiszerárak, lélektani határnál lehet a kormány
Nagy Márton felkészült a beavatkozásra.
február 11., 08:30
- Gazdaság
Árat emel a Yettel és a Telekom, ez minden ügyfelet érint
A díjkorrekció az infláció mértékével megegyező mértékű.
február 11., 06:52
- Címlapon
Nagyon súlyos tüdőgyulladással kezelik Ferenc pápát
Egyelőre biztosan nem hagyhatja el a kórházat az egyházfő.
2 órája
- Címlapon
„Kifordult a sarkaiból a világ” – Orbán Viktor elárulta, miről beszél a Fidesz frakcióülésén
Videón jelentkezett a miniszterelnök a balatonfüredi kihelyezett esemény előtt.
3 órája
- Mindeközben
Torghelle Sándor vallomása: „Harmincszorosát kerestem kint, Angliában, mint itthon”
5 órája
- Címlapon
Álomkezdés után rémálom: kiesett a BL-ből a hétszeres győztes
Egy teljesen felesleges piros lap után pecsételődött meg a patinás csapat sorsa.
3 órája
- Címlapon
Az olasz futball fekete napja, a Bayern München a 94. percben menekült meg az égéstől
Elképesztő thriller után jutott tovább a Benfica a BL-ben.
17 perce
- Címlapon
Kitört a pánik, és Donald Trump ezt láthatóan nagyon élvezi
Az amerikai elnök kitiltja az orosz kőolajat Európából, drágul-e nálunk a benzin?
4 órája
- Címlapon
Az oroszok nyilvánosságra hozták, hogy Orbán Viktor miért adhatott ultimátumot Brüsszelnek
Rekordot döntött a Török Áramlat.
14 órája
- Mindeközben
Rúzsa Magdi komoly döntést hozott meg gyerekeivel kapcsolatban: „Van, aki tiszta hülyének néz emiatt”
7 órája
- Mindeközben
Tóth Gabiról már megint mémet gyártottak, ezt az énekesnő sem tudta szó nélkül hagyni
8 órája
- Mindeközben
A vallás miatt fordult nagyot a VV-ből kizárt Zsuzsi élete - drogfüggő volt, aztán sztriptíztáncos lett
9 órája
- Mindeközben
Ilyen is ritkán történik: kifogott a Kincsvadászokon a régiség, fogalmuk sem volt róla, mi érkezett hozzájuk
10 órája
- Gazdaság
Itt van Orbán Viktor 4,7 milliós bástyája
Szakértők szerint kezd visszatérni a hit a gazdaságban.
február 13., 19:28
- Gazdaság
Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek
Ritka lesz a tíz százalék feletti fizetésnövekedés.
február 12., 13:12
- Gazdaság
Nyilvános: akár több milliárd forintos szolidaritási hozzájárulást is fizethetnek a települések
Budapestre 89 milliárd forintot róttak ki.
február 12., 08:42
- Gazdaság
Áll a bál a kormány, a könyvelők és adózási szakma között – kibogozzuk a szálakat
Nem éri kár az alanyi adómentességet visszamenőlegesen választókat.
február 11., 14:22
- Gazdaság
A világranglista felső 30 százalékába került a Paksi Atomerőmű
Történetének ötödik legmagasabb termelési eredményével zárta 2024-et a létesítmény.
február 11., 12:28
- Gazdaság
Zuhanórepülésnek indult az autóipar, tucatjával küldik el a dolgozókat Egerben
A ZF Hungária újabb 50 dolgozó elbocsátására készül az iparágat sújtó visszaesés miatt.
február 11., 18:56
- Címlapon
Csőd szélére került a népes agglomerációs település, Orbán Viktor beavatkozására várnak
A polgármester szerint nagy a baj.
8 órája