Erzsébet
1 °C
4 °C

Óriásgép forradalmasítja a repülést

2007.05.17. 13:22
A Lufthansa már az Airbus óriásgépére készül, pedig csak 2009-ben kapja meg az A380-ast. A légitársaság szerint ez a repülő lehet a kulcs a további növekedéshez.

Az Airbus A380-as egyelőre valójában nincs. Az első repülőnek tavaly kellett volna szolgálatba állnia, de a rosszul szervezett gyártásnak, az országokra bontott központoknak az lett az eredménye, hogy az óriásgép kábelei alig kompatibilisek egymással. Ebből jön a pár éves késés.

Késve kapnak

Németország például csak 2009-ben jut hozzá az első gépekhez, de a Lufthansa már most fontosnak tartotta, hogy elmondja egy budapesti sajtótájékoztatón: az ajtón kopogtat a jövő. Kicsit halkan, kicsit bátortalanul, de kopogtat.

A légitársaság elég türelmes: mivel a kontinensen kívüli társaságok már megfenyegették az Airbust, hogy visszamondják megrendeléseiket az A380-ra, ha az tovább késlekedik, a gyártó először az ázsiai és a gazdag arab államoknak szállít. A Lufthansa európai társaival udvariasan háttérbe vonult.

A német légitársaság 2009 szeptemberében kap a repülőből, Szingapúr már idén, Kína, az Egyesült Arab Emirátusok, Dél-Korea, Malajzia és Ausztrália jövőre hozzájut.

A várakozások szerint az A380-as forradalmasítja a repülést. Vagy ha nem is forradalmasítja, de jóval gazdaságosabbá teszi. A világ forgalmas repülőterein pontos beosztás van, a légitársaságoknak csak szűkös időkeret áll a rendelkezésükre, hogy gépeiket lerakják, kipakolják, megpakolják, útnak indítsák. Nem egyszerűen arról van szó, hogy az A380-as nélkül több repülőre van szükség egységnyi utas elszállításához: ha nincs az óriásgép, a légitársaság lemarad az utasról.

Mivel két Airbus A380-asra közel annyi utas fér, mint három Boeing 747-esre (amely jelenleg a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe), az óriást birtokló légitársaságok több utast tudnak majd elérni, mint konkurenseik.

Fejlődő világ

A Lufthansa 2012-ig több mint száz új repülőgépet vásárol 10 milliárd euró értékben, ezek között lesznek Boeing 747-800-as modellek, Airbus A340-600-asok, és A380-asok. Utóbbiból 15-öt terveznek vásárolni, ami az összes megrendelés tíz százaléka: az európai repülőgépgyártó eddig 150 gép elkészítésére kapott megbízást. A légitársaság azt reméli, a befektetéssel meg tudja lovagolni a légiközlekedésben várható növekedést, amire elsősorban a fejlődő régiókban lesz lehetőség. A világ lakosságának csak 13 százaléka él Európában és az Egyesült Államokban, a globális légiközlekedés 70 százaléka mégis itt zajlik. A szakemberek abban bíznak, hogy a világ maradék 87 százaléka is megszereti a repülést.

Az Airbus A380-as a késlekedés ellenére a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe. Ha a megrendelő csak turistaosztályt kér, 853 utast szállíthat. Hagyományos beosztás mellett 555 utast lehet belezsúfolni a repülőbe, miközben a Boeing 747 8l-be 467-en férnek. A gép elejétől a végéig kétemeletes, lesz benne bár, vámmentes bolt, szépségszalon, relaxációs terem. Az első osztályon akkora lesz a hely, hogy kisebb emberek bármikor eltűnhetnek majd az asztalok között, nyom nélkül. Az óriási kapacitás ellenére meglepően gyorsan ki lehet üríteni a gépet: a tesztek során 90 másodperc elég volt az összes utas evakuálásához.

A Lufthansa szerint a gépek fedélzeti munkájához, karbantartásához, cateringjéhez, irányításához egyenként 400 új alkalmazottat kell felvenni, a 15 új gép tehát hatezer új munkavállalót jelent. A légitársaság szerint az A380-asnak komoly gazdaságélénkítő hatása lesz.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?