Csődben a Csalagút

2006.07.13. 12:04
Az Eurotunnel májusban előzetes megállapodásra jutott főbb hitelezőivel a tartozások átütemezéséről, végül azonban meghiúsult az egyezség. Megnyugtatták az utazóközönséget: bármi történjék is, a vonatok közlekedni fognak.

Csődvédelmet kért csütörtökön a La Manche-csatorna alatti alagutat üzemeltető brit-francia Eurotunnel társaság, miután kudarcba fulladtak a hitelezőkkel folytatott átütemezési tárgyalások. Megnyugtatták az utazóközönséget: bármi történjék is, a vonatok közlekedni fognak.

A társaságnak 6,2 milliárd font tartozása halmozódott fel az elmúlt években. A jelentős hitelekkel megtámogatott hatalmas tenger alatti beruházás anyagilag sosem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: a tervezetthez képest jóval többe, 10 milliárd fontba került a beruházás, és megkésve indult a közlekedés az alagúton 1994-ben, majd a forgalom is elmaradt a várttól.


boldog mérnökök 2000-ben a csalagútnál
Az Eurotunnel májusban előzetes megállapodásra jutott főbb hitelezőivel a tartozások átütemezéséről, végül azonban meghiúsult az egyezség, a társaság közleménye szerint elsősorban a Deutsche Bank miatt. A pénzintézet a köréje tömörült bankokkal együtt egy másik, egyelőre nem ismertetett megoldást szorgalmazott. A májusi megállapodás lényege az volt, hogy a Barclays, a Goldman Sachs és a Macquarie a cég adósságát 2,9 milliárd fontra (5,45 milliárd dollár) csökkenti, és egy új cég jönne létre a meglévő részvények aukciójának és részvénycserének lebonyolítására.

A brit-francia részvénytársaság tavaly 541 millió fontos (793 millió euró) bevételt ért el, 1 százalékkal többet a 2004-es 538 milliónál. A bevétel első ízben emelkedett 2002 óta. Az első félévről 87 millió fontos veszteséget jelentett a cég, 18 százalékkal kisebbet az egy évvel korábbi, 105 millió fontos hiánynál. Üzemi vesztesége - 74 millió font - ellenben 19 százalékkal nagyobb volt a 2004-es első félévinél.

Tavaly összesen 16 millióan keltek át az alagúton.