Továbbadják Ferihegyet?

2006.06.07. 14:29
A Ferrovial a brit BAA repülőtér-üzemeltető nagy-britanniai repülőtéri üzletágát egyben akarja tartani, a brit repülőterekre fog összpontosítani, de megvizsgálja a külföldi érdekeltségek sorsát, és a Nagy-Britannián kívüli vagyontárgyak akármilyen eladásából adósságtörlesztést fog finanszírozni - áll a BAA spanyol vevőjelöltjének a londoni értéktőzsdén közzétett részletes átvételi tervezetében, amely nem említi név szerint a brit cég portfoliójába tartozó Budapest Airportot. A BAA szerdán az MTI érdeklődésére nem volt hajlandó találgatásokba bocsátkozni a külföldi érdekeltségek sorsáról.

A Budapest Airport Zrt. decemberi privatizációs szerződése nem tartalmazott kitételt a BAA esetleges tulajdonosváltásával kapcsolatban. A szerződés arra kötött ki szigorú szabályokat, hogy a BAA miként adhatja el a Budapest Airport Zrt.-ben szerzett tulajdonjogát.

A Budapest Airport Zrt. (BA) múlt év végén aláírt privatizációs szerződése szerint a brit BAA a ferihegyi nemzetközi repülőteret üzemeltető társaság részvényeinek 75 százalék mínusz egy szavazatát szerezte meg. A szerződés szerint 50 százalék plusz egy szavazat tulajdonrésznek a "jelen vevő" közvetlen tulajdonában kell maradnia.

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő ZRt. (ÁPV), a BAA International Holdings Ltd. és annak magyarországi leányvállalata, a BUD Holding Vagyonkezelő Zrt. által aláírt szerződés 2011-ig csak azt teszi lehetővé, hogy az ÁPV előzetes értesítése után a BAA kapcsolt vállalkozásának átadja a részvénycsomagot, de ez nem sértheti a magyar állam érdekeit. Gönci János, a Malév vezérigazgatója kedden azt mondta az MTI-nek, "...reméljük, és biztosak vagyunk benne, hogy a BAA megvásárlása nem jelent változást Ferihegyen".

A Golman Sachs még beleszólhat

A spanyol infrastrukturális és szolgáltató csoport erősen feljavított, részvényenként bruttó 9,5025 fontos átvételi ajánlatát, amely a BAA-t 10,3 milliárd fontra értékeli, a brit vállalat igazgatósága többszöri elutasítás után kedden végül elfogadásra ajánlotta a részvényeseknek, igaz, az ügylet még nem lefutott, mert a rivális kérő, a Goldman Sachs várakozások szerint elvileg előállhat új ajánlattal, miután a legutóbbi ajánlata is már, legalábbis árban, jobb volt a Ferrovialénál.

A Ferrovial átvételi konzorciuma (ADI) által a londoni tőzsdén máris közzétett részletes üzleti tervben az áll: az átvételre alakult konzorcium egyben akarja tartanai a BAA nagy-britanniai repülőtér-portfolióját, és "erre akar koncentrálni". A BAA brit repülőtérvagyonát a londoni Heathrow, Gatwick és Stansted, valamint az edinburgh-i, a glasgow-i, az aberdeeni és a southamptoni repülőterek alkotják.

A Ferrovial a dokumentum szerint ugyanakkor "alapos felülvizsgálat alá akarja venni" a Nagy-Britannián kívüli repülőtereket, amint a tranzakció zárásával hozzáfér ezek részletes adataihoz, annak eldöntése végett, hogy megtartsa vagy eladja ezeket az érdekeltségeket. A dokumentum nem említi név szerint a Budapest Airportot, amelyet a BAA tavaly vett meg több mint 1,3 milliárd fontért, de egyértelműen tartalmazza, hogy bármely külföldi BAA-érdekeltség eladásából a spanyol cég a BAA átvételével járó adósságot törlesztené.

Rekordpénzt fizettek

A Standard & Poor's és a Moody's Investors Service már a Budapest Airport megvétele okozta adósságnövekedésre tekintettel lerontotta a BAA adóskockázati osztályzatát, és a Standard & Poor's márciusban a rontott BAA-osztályzatot is negatív figyelőlistára vette, miután a brit cégre a Ferrovial megtette - az S&P szerint a BAA-t potenciálisan még jobban eladósító - átvételi ajánlatát.

A BAA londoni központjában szerdán az MTI kérdésére elzárkóztak a külföldi érdekeltségek várható sorsának kommentálásától, mondván: ez a tranzakció zárása után "kizárólag a Ferrovial döntésétől függ". A Ferrovial akvizíciós tanácsadójaként működő Citigroup londoni irodájának illetékese nem volt elérhető szerdán.

Londoni iparági elemzők decemberben világrekordnak minősítették azt az összeget - opciókkal és adósságokkal együtt bruttó 1,362 milliárd fontot -, amelyet a BAA fizetett a Ferihegyért. Akkori elemzések kimutatták, hogy a vételár mintegy a harmincszorosa volt a magyar repülőtér-működtető tavalyi, hozzávetőleg 47 millió fontnak megfelelő, kamat- és adófizetés, valamint leírások előtt számolt alapszintű pénzforgalmi többletének (EBITDA). Londoni elemzők szerint az elmúlt évek hasonló repülőtér-privatizációiban, amelyekben többségi részesedés került piacra, 15-16-szoros EBITDA-szorzójú vételárakat lehetett elérni.

Megduplázódik az utasforgalom

Azóta azonban az európai repülőterek mint befektetési célpontok vonzereje megnőtt, ugyanis iparági előrejelzések szerint az európai légiutas-forgalom 2020-ig megkétszereződik, és eléri az évi 2 milliárd főt, ami a leszállási és kiszolgálási díjak, valamint a kiskereskedelmi bevételek jelentős emelkedésével fog járni.

A BAA nemrég, a legutóbbi üzleti évről tartott eredmény-beszámoló keretében ambiciózus ferihegyi beruházási programot ismertetett. Elmondták egyebek mellett: a BAA öt éven belül a budapesti repülőtér légi teheráru-befogadó kapacitásának megháromszorozását tervezi, a jelenlegi 6 ezer köbméterről 18 ezer köbméterre, olyan "minőségi" létesítmény kiépítésével, ahol teherszállító repülőgépek, illetve teherárut is fuvarozó utasszállítók szállítmányait egyaránt fel lehet majd dolgozni.

Elhangzott emellett: a BAA már tervezi Ferihegy első, többemeletes parkolóházát, "Nagy-Britanniában jó bevált terveket felhasználva". Ezenkívül "nemzetközi márkanevekkel" is tárgyalnak boltok nyitásáról a ferihegyi repülőtéren.

Áttételek

Oravecz Péter, az ÁPV kommunikációs vezetője az MTI-nek elmondta, hogy a felvásárlási tranzakcióról hivatalos tájékoztatás még nem volt, annak pontos és fontos részletei még nem ismertek. Az ÁPV Zrt. a Budapest Airport Zrt. részvényeit a BAA Plc. 100 százalékos tulajdonában álló BAA International Holdings Ltd. által alapított és Magyarországon bejegyzett BUD Holding Vagyonkezelő Zrt. részére értékesítette - emlékeztetett Oravcez Péter.

A BAA Plc. részvényeinek felvásárlása tehát csak több áttételen keresztül, és közvetetten érintheti a Budapest Airport tulajdonlását. Ugyanakkor a tranzakciónak a Budapest Airport részvényértékesítéséről szóló privatizációs szerződés rendelkezéseire semmilyen közvetlen hatása nincs. A BAA Plc. részvényesi összetételének változása nem érinti a privatizációs szerződésben részes felek személyét, és nem minősül a Budapest Airport Zrt. részvényei továbbértékesítésének.

Oravecz Péter hangsúlyozta: "A Budapest Airport Zrt. többségi tulajdonosa a továbbiakban is a BUD Holding Vagyonkezelő Zrt., mely céget továbbra is kötnek a privatizációs szerződés rendelkezései, illetve az azok betartását biztosító szankciók és biztosítékok".