Bertalan
11 °C
27 °C

Inkább a neten hirdet Hollywood

2005.08.19. 11:35
Öregedő és elitista a nyomtatott média olvasótábora, ezért nem éri meg ott hirdetni - állítja Hollywood nagy filmstúdióinak egy része. Az országos napilapokat érzékenyen érintheti, ha a stúdiók nem náluk, hanem az interneten reklámozzák legújabb produkcióikat.
Rossz hírrel szolgálhat Hollywood a nagy országos napilapoknak - írja az LA Weekly.com. A legnagyobb filmstúdiók ugyanis újragondolják hirdetési politikájukat, és részben kivonulnak a nyomtatott lapok hirdetési piacáról. Ennek oka, hogy a nyomtatott napilapoknak öregedő és elitista az olvasótábora, szemben az online média fiatalabb, moziba járó olvasótáborával. A stúdiók szerint ezért nem érdemes pénz ölni a nyomtatott hirdetésekbe.

Sok pénz

Az LA Weekly úgy tudja, két nagyobb stúdió is úgy döntött, többet nem hirdet nyomtatott napilapban. A hetilap szerint ez a hír nem is jöhetett volna rosszabbkor a két legnagyobb országos napilapnak, a Los Angeles Times-nak és a New York Times-nak, melyeknek több mint százezer dolláros bevétele van az egész oldalas filmreklámokból. A napilapok ráadásul még mindig nem heverték ki azt a több száz millió dolláros veszteséget, melyet a kiskereskedelmi hirdetések elmaradása okozott - állítja a Morton Research pénzügyi elemző cég vezetője.

A Motion Picture Association adatai szerint 2004-ben a 13-39 évesek tették ki a mozilátogatók 57 százalékát, a 40-59 évesek 31, a 60 évesnél idősebbek pedig csak 12 százalékot. Ha megnézzük az újságolvasási szokásokat, kiderül, hogy leginkább a 35-54 évesek olvasnak napilapot, a 25-34 évesek közül jóval kevesebben, a 18-24 évesek közül pedig alig néhányan olvasnak napilapokat - derül ki a Scarborough Research kutatásaiból. Hiába a nyomtatott sajtó erőfeszítése a fiatalok megnyerésére, a tendencia szerint a legnagyobb visszaesés pont a 18-34 éves korosztályban tapasztalható.

Lapok vs net

A hirdetőknek a 18-34 éves korosztály a legfontosabb, és ez alól Hollywood sem kivétel. Egy név nélkül nyilatkozó stúdióvezető az LA Weekly-nek elmondta, hogy a filmek többségénél eddig sem kellett volna hirdetéseket feladni napilapokba, de megtették, hogy ne fordítsák maguk ellen a nyomtatott sajtót. Az is probléma a stúdióknak, hogy nem lett olcsóbb a hirdetés a nyomtatott sajtóban, pedig manapság sokkal kevesebb embert érnek el, mint régebben.

A stúdiók egyre inkább az internet felé fordulnak. A Pew Internet and American Life Project közzétette, hogy tíz amerikai fiatalból kilenc hozzáfér az internethez, a felnőtteknek pedig a 66 százaléka használja a netet. Az LA Weekly szerint azonban a nyomtatott sajtóból sem tűnnek el teljesen a hirdetések, hiszen a filmstúdiók vezetőinek többsége nem használ internetet, és még mindig "szeretik látni a hirdetéseket a napilapokban".