Kávéháborúban a Coca-Cola és a Pepsi

2007.10.18. 15:13
Éles verseny kezdődött a jeges kávék piacán a Coca-Cola és a Pepsi között. Mindkét vállalat nyomul az egyre bővülő területen. A Pepsi a Starbucs kávéházzal, a Coca-Cola az olasz Illyvel erősít.

Most a kávé az a terep, ahol a két nagy rivális, a Coca-Cola és a Pepsi összecsaphat a hosszú évek óta tartó kólaháború újabb állomásaként. Mivel a hagyományos szénsavas üdítők piacát egyre több támadás éri mindenhonnan, a két multi más utakat keres piaci részesedésének növelésére. És ez a kávé &ndash írja a Financial Times.

Ezúttal nem a forró kávékról van szó, hanem az úgynevezett ready-to-drink, vagyis azonnal fogyasztható, dobozokban vagy műanyag üvegekben árult hideg tejes kávékról. Az első ilyen kávét – a piacon RTD-nek hívják – egy japán cég készítette. Még ma is Japánban adják el a legtöbbet ebből a termékből, a piacvezető pedig a Coca-Cola Georgia Coffee márkája. Az országban 12 milliárd dollárért adnak el kávét, ez jóval nagyobb, mint az egymilliárd dolláros amerikai piac. Ahol egyébként az együttműködő PepsiCo és a Starbucks a piacvezető.

A változó fogyasztói szokások és az üdítőital-piac visszaszorulásával felértékelődhet az új ízek szerepe. A cégek így már most minél nagyobb részesedést szeretnének, s megkezdődött a harc a két ősi rivális között. A piac – Japánt nem beleszámolva – évente tíz százalékkal nő, most tízmilliárd dolláros.

Az múlt hónapban a PepsiCo és a Starbucks kiterjesztette együttműködését az Egyesült Államokon kívülre is. A tervek szerint elsősorban Kínában terjszkednének. A Starbucks fejleszti ki az italokat – mint például a Frappuccino és a DoubleShot –, majd ezeket a PepsiCo értékesítői hálózatán keresztül adják el. Japánon kívül így a PepsiCo előnyre tett szert a Coca-Colával szemben.

A Coca-Cola ezt nem hagyhatta szó nélkül, az egyik legismertebb olasz céggel, az Illy Cafféval szorongatná meg a Pepsit. Az Illyt 1933-ban alapították Triesztben, hozzá köthető az eszpresszó előfutárának feltalálása. Hét évvel ezelőtt nyitottak egy egyetemet, hogy terjesszék a kávéfőzés technikáját és a kávékultúrát. Amikor bejelentették az együttműködést a világ legnagyobb üdítőital-gyártójával, a cég vezetője, Andrea Illy azt nyilatkozta: büszke arra, hogy az Illy-ízt a fogyasztók teljesen új csoportjával ismertethetik meg.