2024. június 26. 18:00
Szlovákia
Románia
Frankfurt Arena III. forduló
2024. június 26. 18:00
Ukrajna
Belgium
StuttgartArena III. forduló
2024. június 26. 21:00
Georgia
Portugália
Arena AufSchalke III. forduló
2024. június 26. 21:00
Csehország
Törökország

Már a kínaiak sem vesznek autót

2008.07.18. 12:41
Közel 50 százalékkal bõvült Kína eladatlan új gépjármûállománya az év elsõ felében, mely négy éve a legmagasabb felhalmozott készletszintnek számít. A külföldi autógyártók ugyanis õrült tempóban bõvítették gyártási kapacitásaikat, hogy ellensúlyozzák a fejlett piaci értékesítések hanyatlását, arra azonban nem számítottak, hogy a legnagyobb ázsiai autópiacon is megtorpan a növekedés.

A kínai gépjármûeladások növekedése lelassult az elmúlt hat hónapban, miután természeti katasztrófák rázták meg az országot, továbbá az üzemanyag és élelmiszerárak eszeveszett száguldása, valamint a gazdasági növekedés megtorpanása negatívan befolyásolta a keresletet. A növekvõ eladatlan készletállomány, és az árak csökkenése elbizonytalanította a két legnagyobb piaci szereplõt, a General Motorst és a Toyotát, ugyanis mindketten az európai, az amerikai és a japán értékesítések csökkenése miatt fordultak az ázsiai ország piaca felé, hogy pótolják a fejlett piacokon elszenvedett kieséseket.

Az autógyártók túlságosan is optimisták voltak a gyártókapacitások tervezésekor és nem számoltak azzal, hogy globális gazdasági lassulás Kínát is eléri – nyilatkozta Tang Jun, a Guangfa Securities elemzõje a Bloombergnek adott interjújában.

A csökkenõ profitmarginok nagyban hozzájárultak, hogy a kínai autógyártók részvényei az idén tetemes leértékelõdést szenvedtek el. A SAIC Motor Corp., a GM és a Volkswagen partnere 71 százalékot esett a shanghai börzén, míg a Dongfeng Motor Group Co., a Nissan Motor és a Honda Motor partnere 36 százalékot veszített értékébõl a hongkongi parketten.

Az autógyártók óriási beruházásokat eszközölnek Kínában, ugyanis a robosztus gazdasági növekedés a motorizációs folyamatokat is felgyorsítja. A forgalomban lévõ gépjármûvek állománya az elmúlt tíz évben megötszörözõdött, az idei év elsõ hat hónapjában pedig 5,18 millió személygépkocsit értékesítettek az országban, mely 19 százalékos növekedésnek felel meg az elõzõ év azonos idõszakához képest.

Kína gazdasága zsinórban a negyedik negyedévben mutat némileg visszafogott növekedést, azonban a GDP még így is kétszámjegyû ütemben bõvül. A jegybank különbözõ intézkedésekkel próbája megakadályozni a gazdaság túlhevülését, a kereskedelmi bankok kötelezõ tartalákrátája a sorozatos szigorítások után már 17,5 százalékon áll, ennek ellenére Kína továbbra is a leggyorsabb ütemben növekszik a világ húsz legnagyobb gazdasága közül.

Az autógyártók a kapacitások bõvítésével, áraik csökkentésével és új modellek bevezetésével igyekeznek minél nagyobb szeletet kihasítani a világ egyik legnagyobb és leggyorsabban növekvõ gépjármûpiacából, azonban a verseny az elkövetkezõ idõszakban erõsödni fog, mely egyúttal a marginok szûkülését is eredményzi.