Nem repülnek a Malév-tulajdonos orosz gépei

2008.10.27. 12:32
Leálltak az orosz KrasAir légitársaság gépei egy-két járat kivételével pénteken: a fő gond, hogy a légi személyzet túlnyomó többsége sztrájkba lépett, mivel augusztus óta nem kapott fizetést, de emellett a válságkezelő stáb korábbi döntése értelmében a KrasAir járatait - kettő kivételével - hétfőtől egyébként is más légitársaságok vették át.

A KrasAir - az AiRUnion légiszövetség legnagyobb társasága - ellen több cég is csődeljárást kért már - így az Ilyushin Finance repülőgépek elmaradt lízingdíjából felhalmozódott 82 millió rubeles kintlévősége miatt -, de a válságstáb vezetője, továbbá Borisz Abramovics, az eddigi fő magánrészvényes többször leszögezte, hogy csak a társaságok engedélyét vonják meg a téli menetrend beindulásával, de jogi személyekként fennmaradnak, és azon lesznek, hogy kifizessék adósságaikat.

Borisz Abramovics - aki fivérével az Airbridge cégben lévő része folytán a Malév 49 százalékos tulajdonosa - október 13-án a Vedomosztyi című orosz üzleti lapban hangsúlyozta: az AirUnion szövetség és a Malév között összefüggés nincs, az egyik nem érinti a másiakt, mivel nem visznek pénzt az egyik társaságból a másikba. Kijelentette azt is: nem áll szándékában eladni a Malévban tartott részét.

Az összeg, amellyel a KrasAir személyzetnek tartoznak, mintegy 200 millió rubelt tesz ki. Ezt a korábbi megállapodások értelmében a moszkvai önkormányzat tulajdonában lévő Atlant-Sojuz társaságnak kellene kifizetnie, és erről született is megállapodás Vitalij Vancevvel, az AiRUnion szövetség válságának kezelésére az orosz kormány által létrehozott stáb vezetőjével. Az ígéret azonban nem teljesült.

A pilótafeleségek már Dmitrij Medvegyev elnökhöz és Vlagyimir Putyin kormányfőhöz fordultak, némi joggal, mivel a társaság többségi tulajdonosa eredetileg is az állam volt, eladósodása folytán pedig most már gyakorlatilag teljes egészében állami tulajdonba került. Az AiRUnion látványos nehézségei augusztusban kezdődtek, amikor a hozzá tartozó öt társaság gépei egyre több orosz repülőtéren nem kaptak már kerozint az adósságok miatt, és számos helyen utasok százai vártak napokig, hogy eljussanak úti céljukhoz.

Az AiRUnion szövetséget eredetileg azért hozta össze Abramovics, hogy az többségében magánkézben lévő társasággá alakuljon és hamarosan az állami Aeroflot konkurense legyen - ez állt Vlagyimir Putyin akkori elnök tavaly májusi rendeletében is. Később azonban az Állami Vagyonkezelő által megrendelt könyvvizsgálat a szövetség három társaságában olyan állami többséget mutatott ki, amelyet a magánrészvényesek nem tudtak kiegyenlíteni. Az azóta az egész orosz polgári légi közlekedést sújtó válság elsőként a nem elég szilárd struktúrájú szövetséget érte utol.

Az állam úgy döntött, hogy az AiRUnion társaságaiban tartott állami tulajdonrészeket a Rostechnologii állami korporációnak adja, az pedig számos más állami társaság bevonásával létrehozta az Avialinii Rossii (Oroszország Légitársaságai) elnevezésű óriáscéget. Ebben a legnagyobb bevont társaság a moszkvai önkormányzat tulajdonában lévő Atlant-Sojuz, és a legnagyobb részvényesek ennek megfelelően az állam, illetve Moszkva városa. Az Avialinii Rossii múlt kedden tartotta alakuló ülését.