Háborús marketing -
Vásároljon Ön gyűlöletből!

2003.01.09. 12:37
A háborús légkörben a világ ellentétes pontjain dolgozó marketingesek egyforma lelkesedéssel próbálják meglovagolni a fogyasztók félelmeit és ellenszenveit. Egyes amerikaiak szerint minden liter elégetett benzin a terroristákat támogatja, az arabok pedig képtelenek szabadulni a Coca-Cola fixációtól.
Meglepő üzleti sikernek ígérkezik az amerikagyűlöletre és antiszemitizmusra építő Mecca Cola, amelyet Nyugat-Európában forgalmaz néhány hete egy francia állampolgárságú arab üzletember. Tawfik Mathlouthi a BBC kérdésére azt állította, hogy eddig 2 millió darab 1,5 literes palackkal adott el belőle és további 16 millióra van megrendelése. A fő felvevőpiac Anglia, ahonnan havi 2 millióra érkezett megrendelés. A terméket először csak a muzulmán bevándorlók lakta negyedek kisebb élelmiszerboltjai kínálták, de a jó indítás után már megjelent több szupermarket polcain is Franciaországban, Belgiumban és Németországban.

Már megint a zsidók

Mathlouthi üzleti krédója egyértelmű: le akarja alázni "Amerika imperializmusát és cionizmusát" azzal, hogy alternatívát kínál az amerikai termékek fogyasztóinak. Egyébként nem ő az első, akinek az Egyesült Államokról rögtön a kokakóla ugrik be: Iránban dobták piacra a mekkai szent forrásról elnevezett Zamzam Colát, amely a bahreini és szaúdi fogyasztók körében népszerűnek bizonyult. A Mekka címkéjén olvasható szlogen egy hús-vér kommunistának is becsületére válna: "Ne igyál ostobán, igyál elkötelezetten!"

A bevétel 10 százalékából palesztin jótékonysági szervezeteket és európai civil szerveződéseket támogat a francia-arab üzletember.

Maga a Coca-Cola elegáns pikírtséggel reagált a Mekka Kóla megjelenésére: Mathlouthi szerintük felismerte, hogy Európában remek üzleti lehetőség rejlik a bonyolult Közel-Keleti helyzet kihasználására. "a végén úgyis a fogyasztó dönt" - fogalmazott a Coca-Cola szóvivője. Az arabok amerikagyűlöletüket egyébként szívesen vezetik le termékbojkottal. A Coca-Cola korábban elismerte, hogy valamennyire megérezte a bojkottok hatását.

Dzsipet vezetni nem hazafias

Két új amerikai reklámfilm szerint, aki ma divatos, de rengeteget fogyasztó hobbiterepjárót vezet, az a sűrű benzinvásárlás révén Amerika közel-keleti ellenségeit, illetve a terroristákat támogatja. A film vetítését több tévécsatorna visszautasította - közölte a New York Times.

Az egyik reklámfilmben egy George nevű autóst láthatunk, amint éppen terepjáróját tankolja. A következő képen a Közel-Kelet térképe tűnik fel, majd néhány terrorista. Ezalatt egy kislány elmeséli a nézőknek, hogy az a gázolaj, amit George megvesz, olyan országokból származik, amelyek terroristaszervezeteket pénzelnek.

A másik hirdetésben néhány SUV-tulajdonos közli, hogy gépeltérítést vagy épp terroristaképző tábort támogatott, illetve amerikai katonákat küldött háborúba. A filmek végén megtudhatjuk, hogy ezek az autók veszélyt jelentenek a nemzetbiztonságra, és ideje lenne áttérni a hibrid hajtású autókra.

A gyártók és a szenátorok sem örülnek

Az ötlet Arianna Huffington újságírótól származik, aki elsősorban a detroiti gyárakat, illetve a kongresszust szeretné meggyőzni. A kongresszus ugyanis tavaly elutasította az üzemanyagfelhasználás hatékonyságára vonatkozó szabványok szigorításáról szóló törvényjavaslatot. John Kerry szenátor, a törvényjavaslatot benyújtója ennek ellenére nem örül a reklámok bemutatásának: "Nem láttam a reklámokat, de szerintem mindenki akkora kocsit vesz, amekkorát akar. Persze ezek az autók lehetnének gazdaságosabbak."

Az autógyártók illetékesei nem nyilatkoztak az üggyel kapcsolatban. Eron Shosteck, az autógyártók szövetségének szóvivője ugyanakkor közölte: "Huffingtonnal amerikai vásárlók százezrei nem értenek egyet. A SUV-ok ma már a piac 21 százalékát birtokolják."

Az ABC stúdiói nem adják le

Arianna Huffington Detroit Project néven indította el akcióját, és olvasóitól ötvenezer dollárt szedett össze erre a célra. Az akciót támogatta Steve Bing és Norman Lear producer, valamint Larry David színész is. Huffington összesen kétszázezer dollárért vásárolt reklámidőt, így a hirdetések vasárnaptól csütörtökig mehetnek Detroitban, Los Angelesben, New Yorkban és Washingtonban. Az ABC New York-i és Los Angeles-i stúdiója ugyanakkor nem hajlandó leadni a reklámot, mert azok "túl ellentmondásosak".