További Világ cikkek
Fehéroroszország eltörölte a tranzitdíjat, amelyet a területén át Európába irányuló orosz olajra rótt ki, jelentette be Szjarhej Szidorszkij miniszterelnök szerdán, megnyitva az utat az Oroszországgal elfajult olajvita megoldásához és a Barátság (Druzsba) vezetéken többek között Magyarországra áramló szállítások felújításához. A fehérorosz kormány szerdai ülésén, tekintettel az Oroszországgal létrejött megállapodásokra, hatálytalannak nyilvánította azt a döntését, amelyet a főcsővezetékeken folyó olajtranzit díjáról néhény napja hozott, közölte Szidorszkij az Interfax szerint.
Oroszország csütörtökön állíthatja vissza teljes egészében az olajszállításokat, mivel a Transznyeft szerint először a belaruszoknak kell visszapumpálnia a vezetékbe azt a nyolcvanezer tonna kőolajat, amit a most eltörölt tranzitdíj fejében foglaltak le.Andris Peibalgs uniós energetikai biztos szerint órákon belül újraindulhat a szállítás.
Előzőleg egy minszki szóvivő kompromisszumról számolt be az olajvitában a két államfő telefonbeszélgetése után, és egy pénteki megállapodás lehetőségére utalt. A Kreml azonban ekkor még csak a két elnök telefonbeszélgetésének tényét erősítette meg, nem tett említést semmilyen megállapodásról.
Újraindul a szállítás
A hír nyomán a Barátság vezeték szlovákiai ágát üzemeltető Transpetrol vállalat már be is jelentette: még szerda délután újraindul a Szlovákiának történő orosz olajszállítás. A cég közleményében közép-európai idő szerint délután fél négyre tette a szállítások felújításának időpontját, hozzátéve, hogy az első szállítmány este hat körül érkezhet meg Szlovákiába.
Fehéroroszország visszaadta a korábban lefoglalt olajmennyiséget a Barátság kőolajvezetékbe a gazdasági tárca információja szerint, azonban arról nincs hír, hogy az orosz fél újra indította volna az olajszállítást Magyarország felé - mondta Ábrahám Gergely, a GKM szóvivője az MTI-nek szerdán késő délután. A szóvivő elmondta: a Mol szerdán 15 óra óta a felszabadított stratégiai kőolajkészletet használja, amíg újból be nem indul az orosz kőolajszállítás. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter kedd este adta meg a hozzájárulását naponta 15 ezer tonna kőolaj felszabadításához.
A Szlovákiába - ahogy Magyarországra is - a Barátság kőolajvezeték déli ágán keresztül történő orosz olajszállítás hétfő este szakadt meg, néhány órával azután, hogy az orosz-fehérorosz tarifavita miatt leálltak a Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba és Németországba tartó szállítmányok.
45 dollár ezer literenként
A néhány nap alatt lezárult olajvitában a fehérorosz kormány szerdai döntésével a január elsejével életbe léptetett, tonnánként 45 dolláros tranzitvámról mondott le. A vámot Moszkva egy pillanatra sem fogadta el, így Minszk a Barátság vezetéken az EU-országokba irányuló olajexport megcsapolásával szerette volna kifizetni magát. Az oroszok ezután hétfőn a vezetékes szállítás leállításáról döntöttek, hétfőn este elzárták az olajcsapot.
Az olajvita előzménye a két ország között tavaly év végén lezárt gázvita volt: a volt szovjet tagállamok közül Moszkvával az egyik legszorosabb kapcsolatot fenntartó Fehéroroszországnak is szembe kellett néznie annak, hogy a korábbi, az orosz állam által dotált gáz árát elkezdik a piacihoz közelíteni. Ez az eddigi 47 dolláros helyett a Gazprom eredeti szándékai szerint az idei évtől 110 dolláros ezer köbméterenkénti árat jelentett volna, amit a szilveszter éjszakai megkötött kompromisszumos megállapodásban 100 dollárra sikerült leszorítani. Minszk azonban így is úgy érezte, a kiesésért az olajvezetéken keresztül kompenzálhatja magát, a tranzitvám összegét ahhoz igazították, hogy az abból befolyó bevételek körülbelül a gázkiadások megugrását fedezzék.
Arról, hogy kap-e egyáltalán, és ha igen mit cserébe Fehéroroszország, egyelőre nincs hír.